Igaunijas izcelsmes arī Latvijā pārstāvētais jaunuzņēmums "MySpotit" krīzes ietekmē izveido biroju koplietošanas platformu.
"MySpotit" nodrošina sapulču telpu rezervēšanas platformu un saistībā ar Covid-19 krīzi ieviestajiem ierobežojumiem zaudēja visu biznesu.
Komanda nemeta plinti krūmos un, sākoties straujai darba kultūras
pārejai attālinātā darba virzienā, izstrādāja biroju
koplietošanas platformu, lai, ierobežojumiem mazinoties, atbalstītu
cilvēku masveida atgriešanos darbā un veicinātu attālinātā
darba kultūras ieviešanu ikdienas praksē.
https://www.db.lv/zinas/biroju-loma-mainas-496578
"MySpotit"
platformā uzņēmumi un nekustamo īpašumu attīstītāji var
iznomāt brīvās darba vietas esošajos birojos vai biroja
vajadzībām pielāgotās telpās, tādējādi dodot iespēju
darbiniekiem iespēju strādāt dažādās vietās. Šī biroju
koplietošanas platforma jaunuzņēmuma skatījumā ir unikāla
Eiropas mērogā
"Līdzīgi kā mūziku "Spotify", attālinātā darba veicēji katru reizi no plašā biroju klāsta varēs izvēlēties piemērotu darba vietu konkrētajai dienai par fiksētu ikmēneša maksu. "MySpotit" platformā tas būs lētāk, nekā mēnesi nomāt darba vietu kādā konkrētā birojā. Arī darba devējam rodas iespēja savu komandu sasaukt kopā tieši tad, kad tas nepieciešams, izvēloties sanāksmes vietu ar pareizo izmēru un pielietojumu," norāda Raivis Ozoliņš, "MySpotit" vadītājs Latvijā.
Viņš
uzskata, ka šāds pakalpojums risina samilzušo problēmu, kad
biroju telpu tirgū šobrīd ir vairāk, nekā pieprasījums pēc
tām. Daudziem uzņēmumiem biroji ir pustukši un tas rada
izdevumus, nevis ieņēmumus.
2008.
gada ekonomiskās krīzes laikā ar nu jau globālā uzņēmuma
"Airbnb" palīdzību izplatījās mājokļu koplietošana
visā pasaulē, palīdzot ceļotājiem būtiski ietaupīt izmaksas,
bet esošā krīze ir izraisījusi būtiskas izmaiņas strādāšanas
paradumos. R. Ozoliņš novērojis, ka sabiedrību pārņem hibrīds
darba modelis, kas ietver gan darbu birojā, gan attālināti.
Ekonomiskās
lejupslīdes dēļ uzņēmumi pārskata izmaksu struktūru. Ir
uzņēmumi, kas piedzīvo liela apmēra atlaišanas un tāpēc
daudziem biroji kļūst par lielu. Tāpat daļa uzņēmumu ir pārdomu
priekšā, vai tiem vispār būs vajadzīgs pastāvīgs birojs.
Attālināti strādājošo cilvēku skaits kopš 2005. gada ir
palielinājies par 159%, liecina "Merchant Savvy" pētījums.
R. Ozoliņš spriež, ka kopā ar pandēmijas izraisītajām sekām
attālinātais darbs piedzīvo milzīgu lēcienu uz priekšu.
"Mēs visi kopā tikko esam pieredzējuši pasaulē lielāko attālinātā darba eksperimentu, un ir likumsakarīgi, ka mēs neatgriezīsimies pie tā, kā bija agrāk. Pēdējos divos mēnešos darbam attālināti ir noticis vairāku gadu attīstības lēciens. Agrāk darbs attālināti bija vairāk jaunuzņēmumu lauciņš, bet tagad arī lielie uzņēmumi apspriež elastīgu darba metožu ieviešanu," teic R. Ozoliņš.
Piemērs ir tehnoloģiju gigants "Twitter", kas tikko publiski paziņoja par jaunu darba kārtības politiku, ļaujot turpmāk katram darbiniekam, kurš to vēlas, strādāt attālināti.
https://www.db.lv/zinas/twitter-lauj-darbiniekiem-stradat-no-majam-muzigi-496484
Viņš gan norāda, ka darbs attālināti nenozīmē
strādāšanu no mājām, kur bērni un ledusskapis neizbēgami sāk
ietekmēt darba rezultātus. Strādājot pilnu darba laiku no mājām,
darba rezultāts var ciest. Lai sasniegtu nepieciešamo efektivitāti
un gūtu pašrealizācijas pieredzi, atšķirīgiem darba uzdevumiem
nepieciešama dažāda vide un apstākļi.
R. Ozoliņš pieļauj, ka nākotnē birojos darba vietu būs mazāk nekā darbinieku, kuri daļu vai pat visu laiku strādās attālināti. Viņa skatījumā palielināsies kopstrādes telpu skaits. Iespējams, tās nebūs tādā formātā kā šodien, bet ideja saglabāsies – telpa, kur tiek nodrošināti biroja pakalpojumi.
"Šis
ir neatgriezenisks process. Jautājums – cik ātri tas notiks,"
tā R. Ozoliņš.
Viņš uzsver, ka nav liekama vienādības zīme starp attālinātu darbu un strādāšanu mājās, kur esošie apstākļi ne vienmēr ir piemēroti darbam. "Attālinātais darbs ir profesionāļa brīva izvēle laikā un vietā izraudzīties apstākļus, kur strādāt atbilstoši konkrētā uzdevuma vajadzībai," saka R. Ozoliņš.
Viņš paredz, ka ar laiku parādīsies lielāks
tirgus "MySpotit"
sākotnējai idejai – sanāksmju telpu nomai, jo arvien ik pa
laikam kolēģiem būs vajadzība tikties aci pret aci un, iespējams,
tas notiks ārpus darba telpām. Ņemot vērā, ka katram uzņēmumam
visu laiku nav nepieciešamība pēc šādas telpas, palielināsies
pieprasījums pēc šim mērķim piemērotu telpu nomas, kas
ilgtermiņā būs lētāk, nekā uzturēt to pašiem.
Šobrīd
platforma darbojas Latvijā un Igaunijā. Tuvā nākotnē plānots
paplašināties Eiropā.
"MySpotit"
ir biroju un sanāksmju telpu koplietošanas platforma, kas piedāvā
iespēju rezervēt piemērotu darba vietu par fiksētu ikmēneša
maksu. Uzņēmumu 2018. gadā dibināja Hardi Kinns (Hardi Kinnas),
Miks Pūrmans (Mikk Puurmann) un Timo Mits (Timo Mitt) ar domu savest
kopā organizācijas, kas vēlas atrast neparastas tikšanās vietas,
ar telpu īpašniekiem, kuri vēlas nopelnīt, iznomājot savas
dīkstāvē esošās sapulču vai pasākumu telpas.
Uzņēmums
darbu Latvijā sāka šā gada sākumā.
"MySpotit" tiek dēvēta par sapulču telpu "Airbnb".
Šā
gada sākumā "MySpotit"
noslēdza pirmo investīciju raundu, piesaistot vairāk nekā 100
tūkstošus eiro.
Investīciju rezultātā uzņēmuma tirgus vērtība ir pārsniegusi
miljonu eiro. Investoru vidū ir transporta pakalpojumu platformas
"Bolt" līdzdibinātājs Martins Villigs (Martin Villig),
"Kapitel" un Tallinas Tehnoloģiju universitātes
uzraudzības padomes loceklis un bijušais "Swedbank"
valdes priekšsēdētājs Igaunijā Roberts Kits (Robert Kitt),
pirmais "Bolt" investors Mikko Silventola, "Salv"
līdzdibinātājs Tāvi Tamkivi (Taavi Tamkivi),
"Technopolis Ülemiste" vadītājs Gerts Jostovs (Gert
Jostov), "East Capital Baltics" valdes loceklis Martins
Otsa (Martin Otsa) un "Lantmännen Unibake"
rīkotājdirektors Asso Lankots.