Vērtēs koučinga pienesumu Latvijai

Dzīvesstils
2020. gada 14. februāris 14:50

Starptautiskā Koučinga Federācija (ICF) sadarbībā ar Rīgas Tehnisko Universitāti izstrādājusi pētījumu, kurā sadarbosies ar piecpadsmit uzņēmumiem, lai noskaidrotu, kāda ir koučinga investīciju atdeve Latvijā.

No uzņēmumiem tiks sagaidīts, ka to dalībnieki veiks sava uzņēmuma novērtējumu pirms koučinga uzsākšanas, atkārtos to arī uzreiz pēc koučinga un sešus mēnešus pēc tā. ICF Latvijas nodaļas prezidents Arturs Černikavs (Artur Chernikau) pauž, ka tā ir iespēja ne tikai ar izdevīgiem nosacījumiem apgūt šīs kompetences, bet gan kopumā investēt Latvijas ekonomikas ilgtermiņa izaugsmē, jo iegūto datu analīze varētu nākt talkā citiem uzņēmumiem un to produktivitātes veicināšanai.

Lai gan koučings Latvijā ienāca 2008.gadā, un par tā speciālistiem kļuvuši nu jau vairāk nekā tūkstotis interesantu, no kuriem šobrīd trīsdesmit pieci ir arī ICF sertificēti profesionāli kouči, vēl līdz šim nav veikti pētījumi vai analīze, kas liecinātu par tā rezultātiem vietējos uzņēmumos.

A.Černikavs uzsver, ka pierādījumi par koučinga efektivitāti ir gūti internacionālā līmenī, piemēram - visspēcīgāk tas vēl joprojām ir attīstījies Lielbritānijā, Austrālijā un ASV. Taču informācijas trūkums par tā rezultātiem konkrēti Latvijā ir kļuvis par satraukuma iemeslu uzņēmumu, kouču un vadītāju vidū, līdz ar to federācija deg nepacietībā izzināt vairāk par tā pienesumu Latvijai.

Ja salīdzina ar situāciju pirms pieciem gadiem, liela daļa uzņēmumu un līderu tagad zinot, kas ir koučings un kādi ir tā veidi, paskaidro A.Černikavs. "Tas ir kļuvis pat tik populāri, ka liela daļa cilvēku nu jau sevi vēlas dēvēt par koučiem. No tirgus puses vēl joprojām ir jautājumi, bet tie kļūst aizvien detalizētāki," stāsta ICF Latvijas nodaļas prezidents.

Viņš uzsver, ka koučinga kompetences ir tās pašas cilvēcības pamata kompetences – prasme kvalitatīvi ieklausīties, koncentrēties klātbūtnei, tas, kā mēs uzdodam jautājumus un tamlīdzīgi: "Tās ir komunikācijas pamatprasmes un visiem tās ir nepieciešamas".

Jautāts par to, kad ir īstais laiks meklēt kouča atbalstu uzņēmumā, A.Černikavs atbild: "Uzņēmuma vadība var pieņemt lēmumu aicināt talkā kouču, pirmkārt, ja zina, kas tas ir un ja pašiem ir atbilstoša iekšējā sajūta. Ja uzņēmums atrodas uz stabila izaugsmes ceļa, koučs varētu būt noderīgs, lai sagatavotos pārmaiņām. Mēs dzīvojam strauji mainīgā laikmetā – ja šodien jūtamies stabili, tad, iespējams, ir laiks sagatavoties pārmaiņām, kas mūs piemeklēs rīt. Ja jau jūtat, ka tuvojas kāds pagrieziena punkts vai problēmsituācijas jūsu uzņēmuma iekšienē vai nozarē kopumā, tas ir labs signāls aicināt kouču. Iemesli var būt visdažādākie – vai nu pagātnes problēmas, vai turpmāku mērķus sasniegšana."

Pētījumā ir aicināti piedalīties uzņēmumi, kuru darbinieku skaits sasniedz vismaz divdesmit un kas darbojušies jau divus gadus. Federācija informē, ka par dalību projektā šobrīd notiek pārrunas ar pirmajiem trīs uzņēmumiem.

ICF ir starptautiska koučinga federācija, lielākā globālā kouču apvienība, kas rūpējas par to, ka jebkurā pasaules vietā ICF kouči darbojas pēc vienotiem profesionāliem un ētikas standartiem.