Starptautiskā
Koučinga Federācija (ICF) sadarbībā ar Rīgas Tehnisko
Universitāti izstrādājusi pētījumu, kurā sadarbosies ar
piecpadsmit uzņēmumiem, lai noskaidrotu, kāda ir koučinga
investīciju atdeve Latvijā.
No uzņēmumiem tiks
sagaidīts, ka to dalībnieki veiks sava uzņēmuma novērtējumu
pirms koučinga uzsākšanas, atkārtos to arī uzreiz pēc koučinga
un sešus mēnešus pēc tā. ICF Latvijas nodaļas prezidents Arturs
Černikavs (Artur Chernikau) pauž, ka tā ir iespēja ne tikai ar
izdevīgiem nosacījumiem apgūt šīs kompetences, bet gan kopumā
investēt Latvijas ekonomikas ilgtermiņa izaugsmē, jo iegūto datu
analīze varētu nākt talkā citiem uzņēmumiem un to
produktivitātes veicināšanai.
Lai gan koučings Latvijā
ienāca 2008.gadā, un par tā speciālistiem kļuvuši nu jau vairāk nekā tūkstotis interesantu, no kuriem šobrīd trīsdesmit pieci ir
arī ICF sertificēti profesionāli kouči, vēl līdz šim nav veikti pētījumi vai analīze, kas liecinātu par tā
rezultātiem vietējos uzņēmumos.
A.Černikavs uzsver, ka pierādījumi par koučinga efektivitāti ir gūti internacionālā
līmenī, piemēram - visspēcīgāk tas vēl joprojām ir
attīstījies Lielbritānijā, Austrālijā un ASV. Taču
informācijas trūkums par tā rezultātiem konkrēti Latvijā ir
kļuvis par satraukuma iemeslu uzņēmumu, kouču un vadītāju vidū,
līdz ar to federācija deg nepacietībā izzināt vairāk par tā pienesumu
Latvijai.
Ja salīdzina ar situāciju
pirms pieciem gadiem, liela daļa uzņēmumu un līderu tagad zinot,
kas ir koučings un kādi ir tā veidi, paskaidro A.Černikavs. "Tas
ir kļuvis pat tik populāri, ka liela daļa cilvēku nu jau sevi
vēlas dēvēt par koučiem. No tirgus puses vēl joprojām ir
jautājumi, bet tie kļūst aizvien detalizētāki," stāsta ICF
Latvijas nodaļas prezidents.
Viņš
uzsver, ka koučinga kompetences ir tās pašas cilvēcības pamata
kompetences – prasme kvalitatīvi ieklausīties, koncentrēties
klātbūtnei, tas, kā mēs uzdodam jautājumus un tamlīdzīgi: "Tās ir komunikācijas pamatprasmes un visiem tās ir
nepieciešamas".
Jautāts
par to, kad ir īstais laiks meklēt kouča atbalstu uzņēmumā,
A.Černikavs atbild: "Uzņēmuma vadība var pieņemt lēmumu
aicināt talkā kouču, pirmkārt, ja zina, kas tas ir un ja
pašiem ir atbilstoša iekšējā sajūta. Ja uzņēmums atrodas uz
stabila izaugsmes ceļa, koučs varētu būt noderīgs, lai
sagatavotos pārmaiņām. Mēs dzīvojam strauji mainīgā laikmetā
– ja šodien jūtamies stabili, tad, iespējams, ir laiks
sagatavoties pārmaiņām, kas mūs piemeklēs rīt. Ja jau
jūtat, ka tuvojas kāds pagrieziena punkts vai problēmsituācijas
jūsu uzņēmuma iekšienē vai nozarē kopumā, tas ir labs signāls
aicināt kouču. Iemesli var būt visdažādākie – vai nu pagātnes
problēmas, vai turpmāku mērķus sasniegšana."
Pētījumā
ir aicināti piedalīties uzņēmumi, kuru darbinieku skaits
sasniedz vismaz divdesmit un kas darbojušies jau divus gadus.
Federācija informē, ka par dalību projektā šobrīd notiek
pārrunas ar pirmajiem trīs uzņēmumiem.
ICF
ir starptautiska koučinga federācija, lielākā globālā
kouču apvienība, kas rūpējas par to, ka jebkurā pasaules
vietā ICF kouči darbojas pēc vienotiem profesionāliem un
ētikas standartiem.