Iepirkumu
uzraudzības biroja (IUB) lēmums par aizliegumu Rīgas pašvaldības aģentūrai "Rīgas gaisma" slēgt līgumu ar konkursa uzvarētāju
ir precedents konkurences tiesību nodrošināšanā un būtisks
solis nozares iepirkumu sakārtošanā.
IUB
savā skaidrojumā norāda, ka "Rīgas gaisma" iekļautā prasība
pretendentiem par pēdējos gados īstenotiem projektiem vismaz
500 000 eiro apmērā par katru ierobežo konkursa pretendentu
loku, bet šādos konkursos svarīgi ir izvērtēt prasības
samērīgumu un objektivitāti attiecībā pret iepirkuma raksturu un
iespējamo konkursa dalībnieku loku. IUB skaidro, ka pasūtītājam
ir jāpārliecinās par objektīvu un samērīgu kvalifikācijas
izvirzīšanu, kas nodrošinātu pietiekamu konkurenci konkursā.
Šādiem
"Rīgas gaisma" izstrādātā nolikuma nosacījumiem var
kvalificēties tikai pāris Latvijas uzņēmumi un to grupas
uzņēmumi, kas turklāt elektro materiālu un gaismas ķermeņu
piegādātāju un uzstādītāju tirgū tiek uzskatīti par vienai
personai vai personu grupai piederošu un vienas personas kontrolētu
uzņēmumu grupu.Tiešā saikne starp uzņēmumiem ir to īpašnieku
un pārvaldes struktūru amatpersonu līmenī, kas to arī apliecina.
"Līdzšinējā
pašvaldību un to iestāžu prakse nodrošināja konkursu uzvaru
vieniem un tiem pašiem uzņēmumiem, atstājot bez iespējām
nozīmīgos apgaismojuma publiskos iepirkumos piedalīties citiem
nozares dalībniekiem. Šis IUB lēmums ir ļoti nozīmīgs starta
punkts, lai kopumā sakārtotu iepirkumu tirgu, nodrošinot visiem
vienādus konkurences nosacījumus un nenodrošinot pasūtījuma
nodošanu viena pretendenta vai pretendentu grupas izpildei,"
norāda
Edgars
Bergholcs, SIA "Baltijas Elektro Sabiedrība" valdes loceklis.
Rīgas domes izsludinātā iepirkuma par viedo
tehnoloģiju ieviešanu Rīgas pilsētas apgaismojuma sistēmā
prasības varēja izpildīt tikai pāris un savā starpā saistīti
nozares uzņēmumi, kas radīja aizdomas, ka konkursa
nolikums ticis sagatavots jau konkrētam uzvarētājam, diskriminējot
citus potenciālos pretendentus un radot tirgū negodīgu konkurenci.
Turklāt šāda prakse, ka lielie iepirkumi tiek tikai dažiem
pretendentiem un ar tiem saistītiem uzņēmumiem, ir kļuvusi par
ilgus gadus atbalstītu normu tirgū. Tādēļ SIA "Baltijas
Elektro Sabiedrība" ar iesniegumu vērsās Iepirkumu uzraudzības
birojā, lūdzot apturēt iepirkumu un novērst konkurenci
diskriminējošas prasības.
Rīgas
pašvaldības aģentūras "Rīgas gaisma" izsludinātajā
konkursa nolikumā tika iekļauts noteikums, ka pretendentam
iepriekšējo 5 gadu laikā ir jābūt pieredzei vismaz divos
līdzvērtīgos līgumos par gaismas ķermeņu montāžu, izpildē un katra līguma summa naudas izteiksmē nedrīkst būt mazāka par
500 tūkstošiem eiro. Iepirkuma paredzamā summa ir ap
diviem miljoniem eiro.
SIA
"Baltijas Elektro Sabiedrība" vēstulē norāda uz bīstamu
tendenci – tirgus tiek monopolizēts un citiem uzņēmumiem nemaz
nav iespējas tikt pie apjomīgiem pašvaldību pasūtījumiem šajā
jomā. Pašvaldību izsludinātajos iepirkumos par apgaismojuma
sistēmas nomaiņu pārsvarā uzvar vieni un tie paši uzņēmumi vai
to grupas uzņēmumi. Ļoti daudzos gadījumos šie uzņēmumi vai to
grupas uzņēmumi ir apakšuzņēmēji citu uzņēmumu iegūtajos
pasūtījumos, iegūstot tiesības slēgt iepirkuma līgumus par
līdzīgiem darbiem un piegādēm uz vairākiem gadiem.
Rīgas
pašvaldības aģentūra "Rīgas gaisma" 2020.gada 13.februārī Elektronisko iepirkumu sistēmas
www.eis.gov.lv e-konkursu
apakšsistēmā izsludināja atklātu konkursu "Viedo tehnoloģiju
ieviešana Rīgas pilsētas apgaismojuma sistēmā" (id.Nr. RPA
"Rīgas gaisma" 2020/01/AK/EKII). Līgums paredzētu gaismas
ķermeņu, iekārtu un aprīkojuma piegādi, veco gaismekļu
demontāžu, jauno gaismas ķermeņu, iekārtu un aprīkojuma
uzstādīšanu, kas būtu jāveic līdz šā gada 31.decembrim.