Pērn datorspēļu klaviatūras ražotājs "Azeron" pircējiem izsūtīja tūkstoš klaviatūras un šā gada pirmajos mēnešos ceļu pie klientiem ir uzsākuši jau trīs tūkstoši tastatūru.

"Tie, kuri nespēlē datorspēles, to sauc par peli, jo veids, kā to tur rokās, ir līdzīgs. Taču tā ir klaviatūra," stāsta Jānis Kūlbārdis, SIA "Azeron" valdes loceklis. Ideja par šādu produktu radās viņa kolēģim Imantam Daiginam 2012. gadā, kad iznāca spēle "Guild Wars 2", ko bija neērti spēlēt ar tradicionālo klaviatūru, jo veiksmīgai spēlēšanai jāspēj veikli darboties ar dažādām taustiņu kombinācijām. Viņš sāka domāt, kā uzlabot spēlēšanas apstākļus, un izgatavoja tastatūru no koka. Ar laiku 3D printeri kļuva pieejamāki, viņš iemācījās 3D modelēšanu un sāka drukāt šādas klaviatūras.

SIA "Azeron" dibināts pērn jūlijā, pirmie divi darbinieki tika pieņemti augustā un gads tika noslēgts ar 20 cilvēku komandu. Šobrīd kompānijai ir 350m2 ražotne Ventspilī un ap 50 3D printeri. "Ražošanas jauda ir palielinājusies, jo darbinieki ir iemācījušies strādāt efektīvāk. Tagad mēs varam saražot daudz vairāk ar daudz mazāk darbiniekiem, nekā bijām domājuši," saka J. Kūlbārdis.

Izvēle turpināt darbu ar 3D druku ir stratēģisks lēmums. "Mēs turpinām ražot ar 3D printeriem, jo tā varam turpināt uzlabot produktu. Izmantojot presformas var ražot tikai vienu produkta versiju un katrai nākamajai vajadzīga jauna presforma. Produkts savā ziņā ir gatavs, bet vienlaikus katru nedēļu to uzlabojam," viņš teic.

"Azeron" ir vairāki tūkstoši klientu vairāk nekā 60 valstīs. Vaicāts par pieprasījumu, J. Kūlbārdis teic, ka pērn uzņēmums netika galā ar pasūtījumu izpildi. 

Pāris nedēļas pirms sava internetveikala atvēršanas "Azeron" paziņoja, ka 1. septembrī sāks pieņemt pasūtījumus. Lai pārbaudītu tirgus reakciju, bija paredzēts pārdot simt vienības. Četru minūšu laikā līdz uzņēmums paspēja apturēt pasūtījumu pieņemšanu, tūkstoš interesenti bija paspējuši apmeklēt lapu un 200 no tiem jau bija samaksājuši par savu kāroto tastatūru. Tuvākajās dienās kompānijas e-pastā ienāca pāris tūkstoši ziņojumu par vēlmi iegādāties šo klaviatūru. Šobrīd vietne visu laiku pieņem individuālos pasūtījumus – katrs pircējs var sakombinēt tieši sev vajadzīgo tastatūru. 

"Mēs vienīgie ražojam tastatūru arī kreiļiem," norāda J. Kūlbārdis. Viņš piebilst, ka "Azeron" vēlas būt neatkarīgs un attīstīties saviem līdzekļiem, tāpēc arī produkta cena ir visai augsta – 150 eiro plus PVN.

Runājot par izaicinājumiem, J. Kūlbārdis atklāj, ka visgrūtākais ir atrast iepakojuma partneri un mārketinga speciālistus no nozares. 

"Jau divus mēnešus nevaram atrast īsto mārketinga cilvēku. Meklējam Rietumeiropā, jo ne Latvijā, ne Baltijā neviens nav strādājis ar videospēļu industriju, kur nu vēl ierīču jomā. Mums ir svarīgi, lai cilvēks zina, ko pārdod," viņš teic. 

Arī iepakojums ir problemātisks jautājums un potenciālie partneri ne vienmēr izprot uzņēmuma vajadzības. Produkts ir gana specifisks un, lai to aizgādātu līdz Amerikai, vajadzīgs īpašs iepakojums. "Kurjeri strādā labi, bet nav noslēpums, ka ir tādi, kuriem pa ceļam patīk uzspēlēt futbolu. Mums ir svarīgi, lai kaste līdz pircējam nonāk vienā gabalā un lai mums pēc tam nav jāsūta jauna tastatūra. Ir grūti atrast cilvēkus, kuri iedziļinās problēmā un saprot, ko mums vajag," stāsta J. Kūlbārdis.

!Runājot par nākotnes plāniem, J. Kūlbārdis teic, ka tie ir līdzīgi kā daudziem citiem uzņēmējiem – nopelnīt pirmo miljonu. 

"Šobrīd strādājam pie nākamā produkta, nākamās versijas. Šo gadu ceram noslēgt ar lielāku darbinieku un printeru skaitu. Gribētos pārdzīvot krīzi un lai valdība saprot, ka grūtības nav tikai dažām nozarēm, bet gan pilnīgi visiem uzņēmumiem. Tas ir domino efekts" viņš saka. 

Iepriekš "Azeron" bija elektronikas u.c. izejvielu piegādātāji no Uhaņas, bet, tuvojoties ķīniešu Jaunajam gadam, tas nolēma diversificēt sadarbības partneru loku, lai būtu drošs, ka līdz aprīlim nebūs problēmu ar izejmateriāliem. Pagaidām krīze uzņēmumu nav skārusi, bet J. Kūlbārdis apzinās, ka šāda tastatūra ir luksusa prece un arī turīgākie cilvēki pēc dažu mēnešu atrašanās mājās kā prioritāti izvēlēsies pārtikas, nevis datorspēļu klaviatūru iegādi.

Šis J. Kūlbārdim nav pirmais uzņēmums. Vaicāts, ko šajā reizē dara citādāk, viņš uzsver, ka ir sapratis, ka biznesā pats galvenais ir darbinieks un viņi ir jāmīl, jālolo un jāapčubina. "Man šķiet, ka galvenais ir veidot draudzīgas attiecības, lai nevienam nav jābaidās no vadītājiem un jāuzrunā uz "jūs"," teic J. Kūlbārdis.

Pērn "Azeron" saņēma "Rising Stars" balvu. "Tā deva apliecinājumu mūsu klientiem, kuri pārsvarā ir no ASV un Rietumeiropas, ka esam uzticams partneris, nevis Austrumeiropas kompānija, kas savāc naudu un pazūd. Arī mūsu darbiniekiem ir liels prieks, ka viņu darbs tiek novērtēts," saka J. Kūlbārdis. 

Šobrīd uzņēmums strādā Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras Ventspils biznesa inkubatorā.