Kāpjot degvielas cenai, zināms patēriņa samazinājums mazumtirdzniecībā ir jūtams vienmēr, jo daļa klientu cenšas izdevumus par degvielu nepalielināt, tā sociālajos tīklos izvērsto Circle K degvielas uzpildes staciju (DUS) boikotu biznesa portālam Db.lv komentē Circle K degvielas pārdošanas direktors Alvis Ērglis.

Degvielas uzpildes staciju boikotēšanai sociālajā tīklā Facebook izveidota pat domubiedru grupa, kurā boikotētāji dalās ar novērojumiem un aicina periodiski boikotēt degvielas uzpildes stacijas augsto cenu dēļ. Pašlaik boikots mēneša garumā pieteikts Circle K stacijām, pēc tam plānots aicināt boikotēt arī citas.

«Esam pamanījuši cilvēku sašutumu par cenu kāpumu un aicinājumus boikotēt lielos degvielas tirgotājus, taču grūti spriest, kas ir aktīvistu patiesais mērķis. Publiski ir izskanējuši minējumi, ka daži no akcijas virzītājiem to patiesībā dara savu sociālo tīklu uzturēto lapu popularitātes celšanai,» skaidro «Circle K» degvielas pārdošanas direktors.

Pēdējā mēneša degvielas cenu kāpums ne tikai Latvijā, bet arī citur pasaulē pamatā saistīts ar augsto degvielas produktu cenu pieaugumu biržā, kāds pēdējoreiz novērots 2014. gada nogalē. Situāciju biržā izraisījis maija sākumā ASV pieņemtais lēmums izstāties no Irānas kodollīguma. Līdz ar to ir atjaunotas sankcijas pret Irānas jēlnaftas eksportu, savukārt naftas piedāvājumam pasaules tirgū samazinoties – cenas attiecīgi ir augušas.

«Jāsaprot, ka vairāk nekā 90% no degvielas cenas mazumtirdzniecībā veido pašizmaksa, ko tirgotājs ietekmēt nevar – virs 35% ir degvielas produktu iepirkuma cena pasaules biržās un gandrīz 55% valsts piemērotie nodokļi. Līdz ar to degvielas tirgotāja pārziņā atliek vien mazāk nekā 10% no cenas, turklāt tajos jāietver gan izmaksas par algām, loģistiku, staciju un termināļu uzturēšanu, gan par valsts noteikto drošības prasību izpildi,» situāciju skaidro «Circle K» degvielas pārdošanas direktors.

«Cilvēciski saprotam negatīvo reakciju par cenu kāpumu, tomēr jāapzinās, ka arī degvielas tirgotāji ir zaudētāji cenu kāpuma brīžos. Pircēji ļoti jūtīgi reaģē uz cenu svārstībām un līdz ar degvielas cenas pieaugumu to iegādājas mazāk, tikmēr degvielas tirgotājam krītošu ienākumu laikā jāturpina segt nemainīgās izmaksas par algām, staciju un termināļu uzturēšanu un citiem izdevumiem.»

A. Ērglis klientiem atgādina, ka degvielas tirgotājs nevar būtiski ietekmēt degvielas cenu mazumtirdzniecībā, jo vairāk nekā 90% no degvielas uzpildes stacijā redzamās cenas veido pašizmaksa. «Jāapzinās, ka Latvijas ekonomiskie vai sociālpolitiskie notikumi nevar būtiski ietekmēt degvielas cenu. Latvija un pat Baltijas valstis ir ļoti neliels tirgus, savukārt cenu izmaiņas pasaules biržās ietekmē notikumi ekonomiskajā ziņā daudz lielākos reģionos.»