Attālināto ārstu konsultāciju platformā "DoctorOnline" vēl pirms mēneša notika aptuveni 10 konsultācijas nedēļā, taču šobrīd to skaits dienā pārsniedz 30.

Pēdējo 10 dienu laikā platformā reģistrējušies 200 jauni pacienti un 83 ārsti. Šobrīd "DoctorOnline" ir reģistrēti vairāk nekā 140 ārsti.

"Kopš marta otrās nedēļas ir redzams, ka attālinātas konsultācijas cilvēkiem kļūst vajadzīgākas. Ņemot vērā šī brīža izmaiņas normatīvajos aktos, kas prasa klīnikām samazināt klātienes konsultāciju skaitu, ārsti meklē risinājumus. Katru dienu saņemam jaunus pieteikumus no klīnikām un privāti praktizējošiem ārstiem. Šobrīd strādājam gandrīz 24 stundas diennaktī, lai visu paspētu. Tāpat nemitīgi veicam tehniskos papildinājumus," stāsta Santa Batuhtina-Banga, "DoctorOnline" (SIA "Telemedicine") biznesa attīstības direktore.

Viņa uzskata, ka šobrīd mainās cilvēku paradumi. Attālinātās konsultācijas bija pieejamas arī agrāk, bet daļai sabiedrības bija emocionāla barjera tās izmantot, lai gan saziņa "WhatsApp" šķiet normāla. S. Batuhtina-Banga paredz, ka, beidzoties ārkārtas situācijai, attālināto konsultāciju skaits, iespējams, samazināsies, bet, visticamāk, daļai pacientu būs bijusi pieredze un radusies izpratne par šo procesu.

"DoctorOnline" šādu pakalpojumu piedāvā jau vairākus gadus un ilgstoši ir komunicējis nozares institūcijām, lai būtu pieejamas arī valsts apmaksātas attālinātās konsultācijas. Viņa cer, ka šī brīža situācija parādīs vajadzību pēc šāda modeļa. "Ņemot vērā esošo situāciju, mēs esam krietni samazinājuši pakalpojuma cenu saviem klientiem - ārstniecības iestādēm. Esam ievērojami samazinājuši komisijas maksu, lai neradītu papildu finanšu slogu," teic S. Batuhtina-Banga. Tāpat uzņēmums centīsies vienoties ar Valsts reģionālās attīstības aģentūru, lai "DoctorOnline" būtu pieejams arī Latvija.lv.

Līdz šim platformā pieprasītākie pakalpojumi ir bijušas ģimenes ārstu un endokrinologu attālinātās konsultācijas. Ir bijuši arī gadījumi, kad cilvēki izmanto ķirurga konsultāciju, piemēram, pirms kādas medicīniskas manipulācijas, lai vienotos par sagatavošanos, pirms tam veicamajām analīzēm utt. "Sākumā domājām, ka lielākā daļa cilvēku, kas izmantos šo pakalpojumu, būs aizņemti galvaspilsētā dzīvojoši cilvēki, bet patiesībā diezgan aktīva interese ir no pacientiem reģionos. Viņiem ir izdevīgāk izvēlēties attālināto konsultāciju, nekā mērot 30 km ceļu pie ārsta citā pilsētā. Protams, ja ir nopietna problēma, piemēram, stipras, ilgstošas galvassāpes vai ieilgušas sāpes vēdera dobumā, ir jāgriežas uzņemšanas nodaļā. Neviens ārsts neuzņemsies atbildību, konsultējot šādus gadījumus attālināti," skaidro S. Batuhtina-Banga.

Uzņēmums darbojas no 2017. gada, kad tas tika izveidots ar mērķi dot iespēju pacientiem piekļūt ārstiem attālināti un speciālisti šādi var nopelnīt, jo ārsti bieži vien konsultē cilvēkus telefoniski. Cilvēku ieradums izmantot šādu pakalpojumu veidojās pamazām un uzņēmums vienubrīd bija pārstrukturējis savu darbību un vairāk strādāja kā IT kompānija, kas izstrādā telemedicīnas platformas klīnikām ārzemēs, piemēram, Kazahstānā, Uzbekistānā, Baltijas valstīs

Db.lv jau rakstīja, ka arī "Datamed" dod iespēju saņemt attālinātas ārstu konsultācijas. Ārsti attālināti var konsultēt pacientus, noformēt nosūtījumus citiem speciālistiem, norīkot laboratoriskiem izmeklējumiem, saņemt rezultātus, izrakstīt darba nespējas lapas, e-receptes.

"Šobrīd telemedicīnai ir kritiski svarīga loma, lai nodrošinātu veselības aprūpi. Iedzīvotājiem bieži nav citu variantu, kā sazināties ar ārstu. Medicīnas nozare šīs krīzes rezultātā pieredzēs lielas pārmaiņas. Piemēram, sapratīsim, cik daudz un ko var darīt attālināti arī pēc tam, normālos apstākļos, nenoslogojot medicīnas iestādes klātienē. Valstij ir jāakceptē attālinātu konsultāciju veikšana un jānodrošina apmaksa līdzīgi kā klātienes konsultācijām," uzskata Normunds Ančupāns, "Datamed" valdes loceklis.