E-taksometrus kontrolēs skarbāk

Pakalpojumi
2019. gada 17. jūlijs 05:54

Kopš pērnās vasaras, kad Autotransporta direkcijā (ATD) izveidots Taksometru vadītāju reģistrs, tajā reģistrējušies teju 6000 šoferu, bet mašīnas reģistrētas 30 reizes mazāk, apgalvo ATD

«Licenču kartīšu skaits, kas komersantiem tiek izsniegtas uz katru vieglo automobili, ir aptuveni 30 reizes mazāks nekā reģistrēto autovadītāju skaits. Tas norāda uz nepieciešamību pastiprināt kontroles pasākumus. Jau no 1. septembra visām tīmekļa vietnēm, ar kuru starpniecību var izsaukt pārvadājumu pakalpojumu, būs jābūt reģistrētām vienotā reģistrā,» Dienas Biznesu informēja ATD sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Plone.

Dienas Bizness jau iepriekš rakstījis, ka ne visas vieglās automašīnas, kas pārvadā pasažierus, mūsu valstī ir uzskatāmas par taksometriem. Īstos taksometrus no citiem pasažieru pārvadātājiem iespējams atšķirt pēc numuriem. Taksometriem numuri ir dzelteni, bet pasažieru pārvadātājiem balti. Reāli pasažierim tas neko neizsaka, jo visi viņu ir gatavi aizvest līdz galamērķim par kaut kādu samaksu. Atšķirības ir izveidojušās birokrātiskajās cīņās par nodevu ieņēmumiem, precīzāk – pašvaldībām arī no kaut kā jādzīvo. Proti, vēsturiskajiem taksometriem licences izsniedz plānošanas reģioni un republikas nozīmes pilsētas. Taksometrus, kas ir taksometri ne tikai pēc savas eksistences jēgas, bet arī pēc likuma burta, stingrāk pieskata. Piemēram, uz taksometriem noteikti ir jābūt pazīšanās zīmēm, gaismas kontrolsignāliem, jābūt īpašai taksometra numurzīmei, kas ir dzeltena. Arī licencēšana ir skarbāka – ir jāsaņem licence uzņēmumam un licence mašīnai katrā plānošanas reģionā vai republikas nozīmes pilsētā, kurā tiek veikti pārvadājumi.

Jaunievedums ir pasažieru komercpārvadājumi ar vieglo automobili. Šiem takšiem ir balti numuri, un pēc likuma par taksometriem viņus nesauc. No pērnā gada 21. marta šis pakalpojums stājās spēkā. Līdz tam bija nebeidzamas diskusijas par to – kā nosaukt šos pārvadājumus. Gala rezultātā viss izvērtās par paralēlu biznesu bez adekvāta nosaukuma. Īsāk, šobrīd jebkuram, kurš veic pasažieru komercpārvadājumus savā automašīnā ar četrām sēdvietām, ir jāiet pēc licences un licences kartītes ATD. Precīzāk, tas nozīmē, ka ATD šājā gadījumā reģistrē gan autovadītāju, gan mašīnu. Šīs licences ir derīgas visā Latvijas teritorijā. Atšķirībā no vecā tipa taksometriem baltos numurus var nolīgt tiešsaistē – tīmekļvietnēs, izmantojot datoru vai mobilo telefonu. Arī norēķinus var veikt bezskaidrā naudā. Ar šādu pakalpojumu sniegšanu nodarbojas, piemēram, Bolt un Yandex. Licenci izsniedz gan šiem komersantiem, gan katram transportlīdzeklim. Mašīnām ir jābūt taksometra skaitītājam un POS teminālam, bet kopumā dzīve šajā biznesā ir mazāk apgrūtināta ar nodevām un teritorijas dalījumu valstī.


Visu rakstu lasiet 17. jūlija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Abonējiet, lai saņemtu laikrakstu ik dienu.