
Aizvadīta līdz šim lielākā un nozīmīgākā Latvijas tirdzniecības misija Japānā – tās laikā īpaši organizētos pasākumos Tokijā un Osakā valsts amatpersonu un uzņēmēju delegācija tikās ar dažādu Japānas nozaru ekspertiem un pārstāvjiem, lai pārrunātu ekonomisko attiecību stiprināšanas iespējas.
Tirdzniecības misija veiksmīgi noslēgusies ar četriem noslēgtiem sadarbības līgumiem un vērtīgām iestrādēm investīciju jomā.
2024. gadā Latvijas eksports uz Japānu audzis par 17%, iezīmējot pozitīvas tendences Latvijas un Japānas ekonomiskajai sadarbībai, kurai būtisku grūdienu varētu sniegt tirdzniecības misija ar 36 Latvijas uzņēmumu dalību.
“Japāna ir mūsu eksporta fokusā 2025. gadā – tā ir prioritāte Latvijas eksporta kartē. Gada laikā kopumā plānoti 16 dažādi eksporta un ekonomiskās sadarbības pasākumi, lai veidotu jaunas sadarbības un nostiprinātu Latvijas klātbūtni vienā no tehnoloģiski attīstītākajiem pasaules tirgiem. Japāna ir ne tikai reģionālais inovāciju līderis – tā ir iespēja Latvijas uzņēmumiem strādāt tirgū ar 120 miljoniem iedzīvotāju. Mūsu sarunas ar Japānas uzņēmējiem jau iezīmē konkrētus investīciju projektus enerģētikā, ražošanā un citās nozarēs. Šīs iniciatīvas var nest desmitiem miljonu eiro mūsu ekonomikā,” uzsvēra ekonomikas ministrs Viktors Valainis.
Latvijas uzņēmums “Fortes” Japānas tirgū ienāca pirms sešiem gadiem un šobrīd jau ir nostiprinājis savas pozīcijas. Tirdzniecības misijas laikā uzņēmums panāca vienošanos par vairāku biomasas koģenerācijas staciju piegādi Japānas uzņēmumam “Ichigo ECO Energy”, kas specializējas atjaunojamās enerģijas ražošanā ar kopējo apgrozījumu vairāk nekā 500 miljoni eiro.
Savukārt Latvijas tirdzniecības un rūpniecības kamera noslēgusi sadarbības līgumus ar Japānas un Osakas tirdzniecības kamerām, kurās kopumā ir 350 000 biedru, paverot plašas sadarbības iespējas dažādu nozaru uzņēmumiem.
Uz Japānas tirgu pozitīvi raugās arī Latvijas finanšu tehnoloģiju nozare, kuras pārstāvjiem tirdzniecības misijas laikā bija virkne vērtīgu tikšanos par nākotnes sadarbības iespējām. Latvijas blokķēdes attīstības asociācija noslēdza sadarbības līgumu ar Japānas vadošā finanšu tehnoloģiju centra “Finolab” pārstāvi Džonu Korijo Morivaku (John Kojiro Moriwaka).
“Noslēgtie sadarbības līgumi apliecina Japānas puses ieinteresētību strādāt ar Latviju. Japāna koncentrējas uz ilgtspējīgiem risinājumiem, zaļo enerģiju un tehnoloģijām, kas saskan ar Latvijas vērtībām, turklāt ir jomas, kurās esam pat solīti priekšā. Īpaši to var attiecināt uz dažādiem IT risinājumiem,” norāda Latvijas investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) direktore Ieva Jāgere.
LIAA organizētās tirdzniecības misijas laikā tika aizvadīts investīciju forums, kurā piedalījās 90 Japānas augstākā līmeņa vadītāji, kā arī biznesa forums, kurā plašāk tika runāts par Latvijas preču un pakalpojumu eksportu.
“Japānas uzņēmumi pēdējos gados demonstrē ievērojamu aktivitāti investīcijās gan ASV, gan Eiropā, koncentrējoties uz stratēģiskām nozarēm un tehnoloģiju attīstību. Tas paver iespējas arī mums, īpaši tādās jomās kā enerģētika. Japāna uz Latviju raugās kā uz vārtiem uz Eiropas tirgu, un tā ir iespēja, kura mums jāizmanto,” tā Ieva Jāgere, uzsverot, ka Japānā ekonomiskā attīstība ir palēninājusies, kas motivē uzņēmumus investēt tirgos ārpus valsts robežām.
Bagātīgais vēsturiskais mantojums un kultūras baudījums, neskartā daba un autentiskas vietējās tradīcijas jau šobrīd ir izpelnījušās Japānas iedzīvotāju atzinību. Tirdzniecības misijas laikā ekonomisko attiecību veidošanā aktīvi iesaistījās arī Latvijas tūrisma nozares pārstāvji, iezīmējot jaunus sadarbības virzienus ar Japānas tirgu, panākot vienošanos par ciešāku sadarbību Japānas tūristu piesaistē.
Tikšanās laikā tika uzsvērta plašu programmu un nebijušas pieredzes piedāvājumu nozīme kā nozīmīgs faktors japāņu ceļotāju piesaistei. Uzsverot unikālās Latvijas vērtības, tūrisma nozares profesionāļu pasākumā mūsu valsti pārstāvēja Ekonomikas ministrija, LIAA un ALTA, kā arī Rundāles pils, “IMPRO Travel”, “Estravel Latvia”, “Goal Events” un uzņēmuma “Baltu Rotas” pārstāvji. Tā rezultātā jau šobrīd 35 Japānas tūrisma uzņēmumi izrādījuši interesi par jauniem maršrutiem un kultūras pieredzi Baltijā, sperot nozīmīgu soli turpmākās sadarbības virzienā.
Tirdzniecības misija uz Japānu bija daļa no Latvijas Nacionālās dienas pasākumiem, piedaloties pasaules izstādē “EXPO 2025 Osaka”, kurā notika gan Latvijas-Japānas biznesa forums, gan krāšņi tika izcelta Latvijas tradicionālā un mūsdienu kultūra, japāņus pārsteidzot ar multimediālu jaunuzvedumu “ECHO” jeb "ATBALSS". Pasākumos piedalījās uzņēmēju delegācija 57 cilvēku sastāvā, kuri tikās arī ar tādiem Japānas uzņēmumiem kā “Sony”, “Hitachi”, “Panasonic”, “Toshiba”, “Itochu Corporation”, kā arī ar Japānas lielo uzņēmēju asociāciju “Keidanren”.
Valsts vizīti Japānā organizē Ekonomikas ministrija un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) ciešā sadarbībā ar Valsts prezidenta kanceleju un Latvijas vēstniecību Japānā. Tirdzniecības misiju LIAA rīko Eiropas Reģionālā attīstības fonda un Latvijas valsts budžeta līdzfinansētās Mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) inovatīvās uzņēmējdarbības attīstības programmas ietvaros.