Tā kā pandēmijas laikā individuālais elektrotransports ir labs
risinājums sociālās distances ievērošanai, šī pārvietošanās
veida entuziasti Pāvels Brečs un Pāvels Udodovs nolēma uzsākt
elektrisko skrejriteņu un vienriteņa skūteru jeb monoriteņu
biznesu. Aprīlī Kr. Barona ielā durvis vēra
elektroriteņu veikals – klubs "Viensrats.lv".
Ņemot vērā, ka cilvēki cenšas izvairīties no braukšanas
sabiedriskajā transportā, izvēloties drošākus pārvietošanās
veidus, jau pirmajā darbības mēnesī pārdoti aptuveni 40
elektriskie braucamrīki – vairāk nekā 20 skrejriteņi un teju 20
monoriteņi, stāsta SIA "Viensrats.lv"
līdzīpašnieks P. Brečs. Tāpat veikals piedāvā ilgtermiņa
elektroriteņu nomu un braukšanas apmācības.
"Veikalu izveidoju kopā ar P.
Udodovu, kurš ir profesionāls futbola treneris, strādājis par
pasniedzēju Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijā, bet tagad
viņam ir savs futbola klubs "Varonis".
Tiklīdz viņš izmēģināja elektrisko monoriteni, viņam tas tā
iepatikās, ka man nevajadzēja viņu ilgi aicināt pievienoties šim
projektam," stāsta P. Brečs.
Viņš pats
Lielbritānijā ir ieguvis augstāko izglītību mārketingā, līdz
2008. gada krīzei strādājis auto pārdošanas un servisa uzņēmumā,
vēlāk kopā ar draugiem izveidojis bērnu klubu "Happy
Hippo". Tā kā šo jomu būtiski
ir skārusi Covid-19 vīrusa izraisītā krīze un uzņēmums nav
saņēmis nekādu finansiālu atbalstu, P. Brečs pielika visas pūles
veikala "Viensrats.lv"
izveidošanā.
! Viņš tic elektrotransporta nākotnei, īpaši
tajās Latvijas pilsētās, kurās ir attīstīta velosipēdu un
elektrotransporta infrastruktūra.
"Tā kā monoriteņu lietotāji ir
ļoti draudzīgi, mēs veikalu atvērām kā klubu, uz kuru cilvēki
var nākt ne tikai kaut ko nopirkt vai remontēt, bet tāpat vien -
padzert tēju, parunāties, satikt jaunus draugus, apmainīties ar
biznesa kontaktiem," klāsta uzņēmējs.
Viņš atzīst, ka Kr. Barona iela ir ideāla vieta
elektrotransporta un velosipēdu veikaliem, jo braukšanas ātrums ir
ierobežots ar 30 km stundā, ir apzīmēta velosipēdistu josla, kā
arī netālu ir liels sporta laukums. P. Brečs neslēpj, ka labu
tirdzniecības vietu veikalam Kr. Barona ielā viņš ir meklējis
gandrīz pusgadu.
Elektriskie monoriteņi ir populāri daudzās pasaules valstīs -
Francijā, ASV, Krievijā, Dienvidkorejā un Ķīnā. "Francijā
ir ļoti attīstīta vienriteņa skūteru kultūra. Kāds šī
pārvietošanās veida entuziasts no Parīzes pat gribēja apceļot
pasauli ar elektrisko monoriteni. Viņš bija ciemos pie mums Rīgā,
mēs arī viņam palīdzējām ar ekipējumu, padomiem un kontaktiem
Krievijā, uz kuru viņš turpināja savu ceļojumu. Šis francūzis
ar monoriteni nobrauca vairāk nekā 18 tūkstošus kilometru,
aizbrauca līdz Dienvidkorejai, bet tur viņu skāra pandēmija, un
viņam bija jāatgriežas Francijā,"
stāsta P. Brečs.
Lielākie elektrisko monoriteņu ražotāji pasaulē ir kompānijas
"Kingsong",
"Inmotion"
un "Gotway".
Šie braucamie atšķiras pēc riepu izmēra, kas ir 14, 16 vai 18
collas, kā arī cenas, kas var sasniegt pat vairākus tūkstošus
eiro. Mazākiem spēkratiem ir mazāks svars un ar tiem ir vieglāk
manevrēt, bet jo monoritenis ir lielāks, jo stabilāk tas brauc,
tam tam ir lielāka baterija un jaudīgāks motors. Ir monoriteņi,
kuri ar vienu uzlādi var nobraukt līdz pat 150 kilometriem.
Jaudīgākie vienriteņa skūteri var braukt kalnā arī 40 grādu
leņķī. P. Brečs ar monoriteni uzbraucis trasē "Lemberga
hūte" Ventspilī. Maksimālais ātrums šiem
braucamajiem ir 50 km stundā.
Uzņēmējs atzīst, ka šobrīd Latvijā daudz populārāki ir
elektriskie skrejriteņi, taču prognozē, ka situācija mainīsies,
jo arvien vairāk cilvēku, kas brauc ar elektriskajiem skrejriteņiem
pāriet uz monoriteņiem.
"Ar skrejriteņiem ir vieglāk
uzsākt braukt - gandrīz nav jāmācās. Taču monoriteņa vadīšanas
prasmes ir jāapgūst, savukārt tie ir daudz ērtāki lietošanā.
Monoritenis, kas var nobraukt 150 kilometrus ar vienu uzlādi, ir
kompakts un sver 22 – 24 kilogramus, bet elektriskais skūteris,
kurš var nobraukt 100 kilometrus, sver 50 – 60 kilogramus un ir
tik liels kā mazs motorolleris. Monoriteni var paņemt aiz roktura
kā nelielu koferi un ieiet jebkurā veikalā, bet elektrisko
skūteri būs jāatstāj uz ielas, kas ir bīstami,"
klāsta uzņēmējs. Turklāt ar motoriteni var braukt visu
gadu, arī ziemas klimatiskajos apstākļos. Tad gan ir jāveic
papildu hidroizolācija, jāsiltina baterijas nodalījums un jāuzliek
ziemas riepa.