Ir gan skaidrs, ka tas nav
īsā laikā atrisināms jautājums, bet ir visai garš un dārgs process, taču šajā
virzienā ir jāstrādā jau šodien, Latvijas Aviācijas domnīcas (LAD) septītajās
brokastīs norādīja Latvijas Aviācijas asociācijas (LAA) valdes loceklis Artūrs
Kokars.
Šorīt nozares komersanti diskutēja par pasažieru pārvadājumiem un
tūrismu, apskatot divus attīstības virzienus: lidojumu galamērķu savienojamības
attīstība no Latvijas valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukiem un aviācijas
infrastruktūras uzturēšana un attīstība pasažieru apkalpošanas kvalitātes
paaugstināšanai.
Viens no Latvijas tūrisma
attīstības pamatnostādņu 2014.‒2020. gadam rīcības virzieniem ir veicināt
konkurētspējīgu tūrisma produktu attīstību, atbalstot jaunu, inovatīvu, ar
augstāku pievienoto vērtību tūrisma produktu izstrādi, tostarp attīstot
infrastruktūru tūrisma izaugsmei, norāda LAD. Augstākas pievienotās vērtības
tūrisma pakalpojumu patērētāji ir maksātspējīgi ārvalstu tūristi, kas
nokļūšanai uz tūrisma galamērķi galvenokārt izmanto gaisa transportu. Līdz ar
to tūrisma nozare Latvijā – tāpat kā citur pasaulē ‒ ir ļoti atkarīga no gaisa
transporta pieejamības un kvalitātes. Apmēram 45% (800 tūkst.) no visiem
tūristiem 2016. gadā nokļūšanai Latvijā izmantoja gaisa transportu un vidēji
tērēja 62 eiro diennaktī, kas ir vairāk nekā citi ceļotāji (54 eiro), liecina
LAA pētījuma dati.
Šobrīd Latvijā ir divi valsts
nozīmes civilās aviācijas lidlauki, kas nodrošina komerciālus gaisa
pārvadājumus ‒ Rīgā un Liepājā. Starptautiskie regulārie gaisa pārvadājumi patlaan
notiek tikai no Rīgas lidostas, bet tuvāko pāris gadu laikā ir plānoti arī no
Liepājas. Esošais lidojumu galamērķu tīkls un 20 lidsabiedrību darbība Rīgas
lidostā 2018. gada vasarā nodrošināja 100 lidojumu galamērķus. Kaut arī Latvijas
savienojamību ar Eiropas reģionālajiem centriem un Rīgas lidostas vadošo lomu
Baltijas valstu aviopārvadājumu tirgū nodrošina gan pilna servisa
lidsabiedrības (piemēram, Aeroflot, Lufthansa, LOT, Finnair), gan zemo cenu
lidsabiedrības (piemēram, Ryanair, Wizz Air un Norwegian Air Shuttle), Rīgas
lidosta un netieši arī Latvijas tūrisma nozare ir atkarīga no nacionālās
lidsabiedrības AirBaltic, kas dod apmēram 55% no visiem pasažieru
pārvadājumiem.
Nākotnes izaicinājums Rīgas
lidostai ir tālsatiksmes lidojumu galamērķu nodrošināšana. Prioritārie tirgi,
kuros varētu būt stabils pasažieru plūsmas pieprasījums no Rīgas un kas varētu
veicināt lidsabiedrību interesi par regulārās gaisa satiksmes uzsākšanu no
Rīgas, ir ASV, Ķīna un Kanāda. Te gan ir būtiski, lai AirBaltic piesaistītu
sadarbības partneri, kas varētu nodrošināt lidojumu izpildi tālajos maršrutos.
LAD ieskatā jādarbojas arī citos virzienos, piemēram, jāsaglabā reģionālo
lidojumu tīkla augstu savienojamība, un jāveicina transfēra satiksme. Tāpat
jāveicina sadarbība ar valsts un pašvaldību institūcijām un tūrisma nozares
uzņēmumiem.
Attiecībā uz infrastruktūru Rīgas
lidostas attīstības 6. kārtas ietvaros plānota pasažieru termināla publiskās
daļas paplašināšana, kas ļaus apkalpot līdz 10 milj. pasažieru gadā, sākot no
2023. gada. Šī projekta ietvaros iecerēts izbūvēt daudzfunkcionālu pasažieru
apkalpošanas kompleksu, kas būs savienots ar Rail Baltica dzelzceļa staciju.
Lai radītu pozitīvu pasažieru pieredzi gan Rīgas lidostā, gan arī visā tūrisma
pakalpojumu ķēdē, jāuzlabo saistītie pakalpojumi (muitas un valsts robežsardzes
kapacitāte, ieceļošanas vīzu pieejamība, dažādu starptautiski atpazīstamu
norēķinu sistēmu iespējas, caurskatāmi taksometru pakalpojumi, kā arī citi
pakalpojumi), atzīmē LAD.
Jau vēstīts, ka pērn maijā starptautiskā
Rīgas Aviācijas foruma ietvaros LAA un
Satiksmes ministrija parakstīja sadarbības memorandu, kas paredz nozares un
valsts pārvaldes ciešāku sadarbību aviācijas ilgtspējīgai attīstībai. Tā ietvaros
ir izveidota LAD, un tiek izstrādāta Latvijas aviācijas ilgtermiņa attīstības
stratēģija.
Par LAD spriesto lasiet kādā
no nākamajiem Dienas Bizness numuriem.