Starptautiskais pasažieru pārvadātājs "Lux Express" pērn komercreisos pārvadāja 37 411 pasažierus, kuriem pienācās valsts noteiktie braukšanas maksas atvieglojumi, tādējādi kompānijai veidojās 317 400 eiro zaudējumi, aģentūrai LETA sacīja "Lux Express Latvia" valdes loceklis Aldis Ķibēns.

Viņš skaidroja, ka kompānijai ir būtiski zaudējumi esošā regulējuma dēļ, kas nosaka, ka valsts komercreisos nekompensē izdevumus, kas ir saistīti ar pakalpojumu sniegšanu, tomēr braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēji ir tiesīgi saņemt atlaides arī komercmaršrutos.

Savukārt pēc Eiropas tiesas lēmuma Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā ir jāiekļauj norma, ka valstij ir jākompensē pasažieriem piešķirtās atlaides, jo valsts nevar pieprasīt no komersanta nodrošināt pakalpojumu bez maksas, skaidroja Ķibēns.

"Līdz šim esam dzirdējuši daudzus solījumus, bet neredzam konkrētus soļus, kā Autotransporta direkcija (ATD) plāno risināt šo situāciju," sacīja Ķibēns.

Ķibēns skaidroja, ka finansējums braukšanas maksas atvieglojumu izdevumu kompensēšanai Satiksmes ministrijas (SM) budžetā ir ieplānots katru gadu, bet tā vietā, lai šo naudu novirzītu arī komercreisu zaudējumu kompensēšanai, tas tiek novirzīts citu izdevumu segšanai.

Viņš uzsvēra, ka šī brīža situācija ir pretstatā SM un ATD mērķim - samazināt izdevumus par sabiedrisko transportu. Ķibēna ieskatā, galvenie veidi, kā samazināt izdevumus, ir realizēt Valsts kontroles ieteikumu par maršruta tīkla optimizāciju un garos starppilsētu maršrutus nodot komercpārvadātājiem.

"Ja esošā situācija tuvākajā laikā netiek sakārtota, tas apdraud komercreisu pastāvēšanu ilgtermiņā. Nav iespējams bizness, ja pārvadātājam jau pašā sākumā 20% no ieņēmumiem ir jāpazaudē," uzsvēra Ķibēns.

Tikmēr otrdien, 11.martā, valdībā bija plānots skatīt grozījumus Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, kas tostarp paredz komercmaršrutu pārvadātājiem nodrošināt braukšanas maksas atvieglojumu izdevumu segšanu, tomēr jautājums tika atlikts uz divām nedēļām, lai veiktu papildu precizējumus, liecina informācija Tiesību aktu portālā.

Attiecīgie grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā saskaņošanai pirmo reizi tika virzīti 2023.gada septembrī, tādējādi saskaņošanas process ilgst gandrīz pusotru gadu.

Likumprojektā noteikts, ka sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējiem komerciālajos maršrutos uzliek par pienākumu ar atvieglotajiem nosacījumiem pārvadāt pasažierus, kuriem valsts ir noteikusi braukšanas maksas atvieglojumus, kā arī pārvadātājs ir tiesīgs saņemt no valsts izdevumu, kas saistīti ar šo pasažieru pārvadāšanu, kompensāciju.

Paredzēts, ka pārvadātāji no valsts saņems izdevumu kompensāciju apmērā, kas nepārsniedz dotētajā reģionālās nozīmes maršrutu tīklā pārvadātājam radītās izmaksas par šādu pasažieru pārvadāšanu. Braukšanas maksas daļu, kas pārsniedz reģionālās nozīmes tarifu, segs braukšanas maksas atvieglojuma saņēmējs.

SM pārstāvji aģentūrai LETA norādīja, ka komercpārvadātāju negūtie ieņēmumi par 2024.gadu kopumā pārsniedz 660 000 eiro, tādēļ Sabiedriskā transporta pakalpojuma likuma grozījumi paredz pastāvīgu norēķinu principu un zaudējumu kompensēšanas kārtības ieviešanu.

Lai kompensētu zaudējumus, kas radušies līdz likuma pieņemšanai, SM ir izstrādājusi informatīvo ziņojumu, kas paredz periodā līdz grozījumu pieņemšanai likumā nodrošināt izdevumu segšanu pārvadātājiem apmērā, kas nepārsniedz līdzvērtīga pakalpojuma izmaksas reģionālā maršrutu tīkla dotētajos maršrutos.

Vienlaikus SM atzīmēja, ka Sabiedriskā transporta pakalpojuma likuma precizējumi nav saistīti ar komercpārvadājumiem. Precizējumi tiek veikti, lai nodrošinātu risinājumu iedzīvotājiem piekļuvei sabiedriskā transporta pakalpojumiem attālos reģionos, kur reģionālo autobusu reisi tiek izpildīti reti vai maršruti tikuši slēgti mazā pasažieru skaita dēļ.

Risinājums paredz izveidot jaunu autotransporta pēc pieprasījuma modeli plānošanas reģionos, kas tiks īstenots ar mazas ietilpības automobiļiem un tādējādi papildinās reģionālo maršrutu tīklu. Finansējuma avots plānots Eiropas Savienības (ES) Sociālais klimata fonds ar 25% valsts budžeta līdzfinansējumu, norādīja ministrijā.

Lai kompensētu zaudējumus, kas radušies līdz likuma pieņemšanai, SM ir izstrādājusi informatīvā ziņojuma projektu "Par braukšanas maksas atvieglojumu kompensēšanu komerciālo reisu izpildē". Ministru kabineta protokollēmuma projektā dots uzdevums SM līdz likumprojekta "Grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā" pieņemšanai Saeimā normatīvos noteiktajā kārtībā nodrošināt izdevumu segšanu pārvadātājiem apmērā, kas nepārsniedz līdzvērtīga pakalpojuma izmaksas reģionālā maršrutu tīkla dotētajos maršrutos.

Vienlaikus SM iepriekš informēja, ka valsts finansējums braukšanas maksas atvieglojumiem sabiedriskajā transportā šogad plānots 25 miljonu eiro apmērā, kā arī tikpat liels finansējums minēto grupu braukšanas maksas atvieglojumu nodrošināšanai tika izlietots 2024.gadā.

Jau ziņots, ka SIA "Norma-A", kas pasažieru pārvadājumus nodrošina ar zīmolu "Ecolines", no šā gada 31.janvāra sāka pasažieru komercpārvadājumus reģionālās nozīmes autobusu maršrutos Rīga-Rēzekne, Daugavpils-Rēzekne un Daugavpils-Rēzekne-Ludza.

Līdz šim ATD ir apstiprinājusi arī komerciālos autobusu maršrutus - Rīga-Salaspils, Rīga-Daugavpils, Rīga-Liepāja, Rīga-Ventspils, Rīga-Balvi, Rīga-Rīgas lidosta.

LETA jau ziņoja, ka pērn maijā "Lux Express" atklāja pasažieru komercpārvadājumus maršrutā Liepāja-Rīga-Daugavpils. Savukārt pērn jūnijā kompānija sāka pasažieru komercpārvadājumus maršrutā starp Rīgas centru un lidostu.

Tāpat vēstīts, ka "Lux Express Latvia" apgrozījums 2023.gadā bija 1,735 miljoni eiro, kas ir par 73,4% vairāk nekā 2022.gadā, kā arī uzņēmums guva peļņu 8497 eiro apmērā pretstatā zaudējumiem gadu iepriekš.

"Lux Express Latvia" reģistrēta 1994.gadā, un tās pamatkapitāls ir 193 404 eiro. Uzņēmums pieder Igaunijā reģistrētajam uzņēmumam "Lux Express Estonia".

"Lux Express Group" nodrošina starptautiskus tālsatiksmes reisus uz lielākajām Baltijas pilsētām un Varšavu, kā arī iekšzemes pasažieru pārvadājumus Latvijā un Igaunijā.