Kompānija "Mars" (tostarp "Mars Latvia"), kas ražo produkciju ar tādiem zīmoliem kā "Snickers", "Twix", "Dove", "Royal Canin", "Whiskas", "Skittles" un citiem, sekojot tendencēm pasaulē, pārorientē savu darbību, lai tā kļūtu videi draudzīgāka.

"Mars" ražo un pārdod dažādus produktus gan cilvēkiem, gan mājdzīvniekiem. Lai nodrošinātu, ka produkti ir atbilstoši tirgus standartiem, iepakojumam ir liela nozīme. Tas aizsargā izejvielas, kuras tiek pārvietotas no saimniecībām uz rūpnīcām, kā arī gatavos produktus, kad tie tiek aizvesti uz veikalu plauktiem un visbeidzot nonāk pie patērētājiem, skaidro Skaiste Sruogaite, "Mars" Korporatīvās komunikācijas direktore Baltijas, Balkānu un Adrijas jūras valstīs. Iepakojums palīdz produktiem saglabāt svaigumu un sniedz noderīgu informāciju patērētājiem, piemēram, par uzturvērtību un norādījumus par porcijām. Tāpat tas nodrošina ērtības un palīdz izcelt zīmolus.

Lai gan iepakojums ir svarīgs patēriņa precēm, tas rada arī izaicinājumus, atzīst S. Sruogaite. Ne visi iepakojumi ir pārstrādājumi, un pat tie, kas ir, ne vienmēr tiek savākti vai pārstrādāti, kā rezultātā atkritumi nonāk uz sauszemes vai pasaules ūdeņos. 

"Mars" attiecībā uz ilgtspējīgiem iepakojumiem izturas ļoti atbildīgi un nopietni, teic uzņēmuma pārstāve: "Plastmasai un citiem atkritumiem nav vietas ne uz sauszemes, ne okeānos. Mums visiem ir atbildība novērst šo problēmu, tāpēc mēs izmantotos iepakojums izvērtējam un pārdomājam jau šobrīd."

"Mars" ilgtspējas plāna "Sustainable in a Generation" mērķis ir samazināt vienreizlietojamās plastmasas izmantošanu par 25% un panākt, lai līdz 2025. gadam 100% no plastmasas iesaiņojumiem būtu atkārtoti izmantojami, pārstrādājami vai kompostējami. 

"Mēs gribam panākt, ka mūsu plastmasas iepakojuma sastāvā tiek izmantoti vidēji 30% otrreiz pārstrādāti materiāli. Plānojam arī veikt izpēti plastmasas aizstāšanā ar videi draudzīgu papīra iepakojumu, lai nezaudētu pārtikas kvalitāti, uzglabāšanas laiku vai ražošanas ātrumu," viņa stāsta.

S. Sruogaite norāda, ka "Mars" apzinās nepieciešamību paātrināt uzņēmuma rīcību saistībā ar plastmasu un iepakojumu, tāpēc tam ir  apņemšanās ir ieguldīt 1 miljardu dolāru "Sustainable in a Generation" plānā, lai pārveidotu savu pieeju iepakojuma ražošanā jau tuvākajos gados.

"Mars" ilgtermiņa pētījumi tiek virzīti, pateicoties "Mars Advanced Research Institute" (MARI), kurā tiek atklāti un pētīti jauni materiāli, lai pircējiem nodrošinātu pārtikas drošumu un funkcionalitāti, vienlaikus veicinot aprites ekonomiku.

"Kopumā mūsu pieeja iepakojumu ražošanā ir vērsta uz nevajadzīgā iepakojuma samazināšanu. Tas nozīmē, ka iepakojumi tiek izstrādāti tā, lai tie iekļautos apritē un lai tos izmanto atkārtoti. Mēs uzskatām, ka nepastāv ilgtspējīgs produkts neilgtspējīgā iepakojumā," akcentē S. Sruogaite.

!Lai nepieļautu lieku iepakojumu, "Mars" samazina iepakojuma svaru un atsakās no nevajadzīgajām iepakojuma kārtām. 

Tāpat arī notiek pāreja uz inovatīviem atkārtotās izmantošanas modeļiem, paredzot, ka līdz 2025. gadam tirgos būs pieejamas 10 programmas atkārtotā iepakojuma izmantošanā.

"Lai ievērotu aprites principu, mēs aizstājam grūti pārstrādājamos iepakojumus un atsakāmies no tādiem materiāliem kā, piemēram, polivinilhlorīda, pazīstams arī kā PVC. Savukārt, lai mazinātu plastmasa ietekmi, mēs pārejam uz papīra materiāliem un pētām bioloģiski noārdāmo un kompostējamo iepakojumu iespējas," paskaidro S. Sruogaite.

"Noslēdzot iepakojuma aprites procesu, mēs arī investējam un iestājamies par atbilstošu patērētāju uzvedību, šķirošanas sistēmām un infrastruktūru atkritumu pārstrādē. Turpināsim iesaistīt patērētājus, sniedzot ar šķirošanu saistītus ieteikumus, visos tirgos, kuros mūsu produkti tiks pārstāvēti līdz 2025. gadam," viņa norāda.

"Mars" ir arī labdarības organizācijas "Ellen MacArthur Foundation" iniciatīvas "New Plastic Economy" vadošais partneris. Parakstot globālo apņemšanos novērst plastmasas atkritumu izplatību, "Mars" un labdarības fonda vīzija ir atbalstīt aprites ekonomiku, kurā iepakojums nekad nekļūst par atkritumiem.

Iniciatīvas "#PledgeForPlanet" ietvaros "Mars" aicina paātrināt darbības, kas vērstas pret klimata pārmaiņām, ne tikai uzņēmējdarbības ietvaros, bet arī mobilizējot savus darbiniekus, piegādātājus un iedzīvotājus visā pasaulē apņemties aizsargāt planētu un pievērsties klimata pārmaiņu cēloņu novēršanai.

Šobrīd "Mars" vairāk nekā pusi elektroenerģijas iegūst, izmantojot atjaunojamos resursus, bet tādās valstīs kā ASV, Lielbritānija, Meksika un drīz arī Austrālija, atjaunojamā elektroenerģija uzņēmuma procesos tiek izmantota jau 100%. "Mars" plāns ietver arī centienus samazināt kopējo siltumnīcas efekta gāzu emisiju apjomu visā uzņēmuma procesu ķēdē par 27% līdz 2025. gadam un par 67% - līdz 2050. gadam.

Kopš 1993. gada Lietuvā, Gargždai darbojas "Mars" mājdzīvnieku barības rūpnīca, kas ir viena no lielākajām uzņēmuma ražotnēm Eiropā. Lai kompānija sasniegtu ilgtspējīgas darbības mērķus, kopš 2012. gada rūpnīcas darbībā 100% apmērā tiek izmantota "zaļā" enerģija. Tāpat, salīdzinot ar 2008. gadu, enerģijas un ūdens patēriņš, lai saražotu 1 tonnu produkcijas, ir samazinājies attiecīgi par 21% un 50%. 

"Mars" ir ģimenes uzņēmums, kam ir vairāk nekā gadsimtu ilga vēsture, ražojot dažādus produktus un piedāvājot pakalpojumus cilvēkiem un viņu mājdzīvniekiem. Kompānija ir globāla mēroga tirgus spēlētājs, kas ražo produkciju ar vairākiem pasaulē zināmiem zīmoliem: "M&M's", "Snickers", "Twix", "Milky Way", "Dove", "Pedigree", "Royal Canin", "Whiskas", "Orbit", "Skittles", "Uncle Ben's" un citiem. "Mars" darbojas vairāk nekā 80 valstīs un tā galvenā mītne atrodas Maklīnā (McLean), Virdžīnijas štatā (ASV).

PAR ŠO TĒMU LASI ARĪ: 

Klimata pārmaiņu panika pārkāpusi visas iespējamās robežas