Rīgas Tehniskajā universitātē (RTU) izveidota jauna
laboratorija, kurā zinātnieki pētīs un izstrādās katalizatorus, kas palīdzēs
klimatam kaitīgo oglekļa dioksīdu (CO2) pārvērst vērtīgos produktos,
piemēram, degvielas izejvielās un ķimikālijās. Jaunajā laboratorijā sākti arī
ogļūdeņražu jeb sintētiskās naftas ieguves pētījumi degvielas ražošanai.
Lai cīnītos ar
klimata pārmaiņām, Eiropas Savienība (ES) definējusi mērķus siltumnīcefekta
gāzu izmešu samazināšanai, vēloties sasniegt oglekļa neitralitāti. Zinātnieku
uzmanība visā pasaulē pievērsta tehnoloģijām, kas ļautu ne vien efektīvāk
izmantot resursus un radīt mazākas CO2 emisijas, bet arī atgūt
oglekļa dioksīdu un izmantot to kā izejvielu.
RTU
Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes Lietišķās ķīmijas institūtā ar
ES fondu atbalstu izveidota jauna laboratorija oglekļa oksīdu reakciju
pētīšanai. Tā dod iespēju veikt pētījumus par oglekļa dioksīda konversiju
lietojamos produktos. Zinātnieki vēlas radīt katalizatorus, kas palīdzēs CO2
konvertēt metanolā, skaidro profesors Valdis Kampars, Lietišķās ķīmijas
institūta direktors.
V. Kampars
skaidro, ka metanols, kas ir izmantojams kā degviela vai degvielas piedeva, var
būt ķīmiskās rūpniecības izejviela. No tā var ražot arī dimetilēteri, kas arī
tiek uzskatīts par vienu no nākotnes degvielām. «Tā būtu oglekļa dioksīda
negatīva emisija, kas varētu labi ietekmēt kopējo CO2 bilanci,» viņš
skaidro.
Eksperimentāli pētījumi
laboratorijā tiks veikti, izmantojot tīras gāzes CO, CO2 un
ūdeņradi. Pētījumiem attīstoties, plānots sākt CO2 uztveršanu tā
emisijas vietās, sadarbojoties ar uzņēmumiem, piemēram, spirta ražotājiem vai
termoelektrocentrālēm. RTU uzskata, ka jāattīsta pētījumi par oglekļa dioksīda
izmantošanu enerģētikā, jo liels apjoms emisiju rodas pārvadājumu un
siltumapgādes nozarē. CO2 var konvertēt arī citos produktos,
piemēram, etanolā, metānā, skudru skābes atvasinājumos, to var iekļaut pat
polimēros.
Pētnieku grupa, kurā ir arī
studenti, jaunajā laboratorijā veikuši pirmos eksperimentus, sintezējot
ogļūdeņražus pašu gatavota katalizatora klātbūtnē. Jau pirmajā testēšanas
reakcijā tika iegūts neliels daudzums ogļūdeņražu. Attīstot šo pētījumu virzienu, pastāv
iespēja radīt degvielā izmantojamus produktus, kas būtu savietojami ar esošo
degvielas piegādes sistēmu bez milzu investīcijām infrastruktūras pārveidē.