Rīgas Tehniskajā universitātē (RTU) izveidota jauna laboratorija, kurā zinātnieki pētīs un izstrādās katalizatorus, kas palīdzēs klimatam kaitīgo oglekļa dioksīdu (CO2) pārvērst vērtīgos produktos, piemēram, degvielas izejvielās un ķimikālijās. Jaunajā laboratorijā sākti arī ogļūdeņražu jeb sintētiskās naftas ieguves pētījumi degvielas ražošanai.

Lai cīnītos ar klimata pārmaiņām, Eiropas Savienība (ES) definējusi mērķus siltumnīcefekta gāzu izmešu samazināšanai, vēloties sasniegt oglekļa neitralitāti. Zinātnieku uzmanība visā pasaulē pievērsta tehnoloģijām, kas ļautu ne vien efektīvāk izmantot resursus un radīt mazākas CO2 emisijas, bet arī atgūt oglekļa dioksīdu un izmantot to kā izejvielu.

RTU Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes Lietišķās ķīmijas institūtā ar ES fondu atbalstu izveidota jauna laboratorija oglekļa oksīdu reakciju pētīšanai. Tā dod iespēju veikt pētījumus par oglekļa dioksīda konversiju lietojamos produktos. Zinātnieki vēlas radīt katalizatorus, kas palīdzēs CO2 konvertēt metanolā, skaidro profesors Valdis Kampars, Lietišķās ķīmijas institūta direktors. 

V. Kampars skaidro, ka metanols, kas ir izmantojams kā degviela vai degvielas piedeva, var būt ķīmiskās rūpniecības izejviela. No tā var ražot arī dimetilēteri, kas arī tiek uzskatīts par vienu no nākotnes degvielām. «Tā būtu oglekļa dioksīda negatīva emisija, kas varētu labi ietekmēt kopējo CO2 bilanci,» viņš skaidro.

Eksperimentāli pētījumi laboratorijā tiks veikti, izmantojot tīras gāzes CO, CO2 un ūdeņradi. Pētījumiem attīstoties, plānots sākt CO2 uztveršanu tā emisijas vietās, sadarbojoties ar uzņēmumiem, piemēram, spirta ražotājiem vai termoelektrocentrālēm. RTU uzskata, ka jāattīsta pētījumi par oglekļa dioksīda izmantošanu enerģētikā, jo liels apjoms emisiju rodas pārvadājumu un siltumapgādes nozarē. CO2 var konvertēt arī citos produktos, piemēram, etanolā, metānā, skudru skābes atvasinājumos, to var iekļaut pat polimēros.

Pētnieku grupa, kurā ir arī studenti, jaunajā laboratorijā veikuši pirmos eksperimentus, sintezējot ogļūdeņražus pašu gatavota katalizatora klātbūtnē. Jau pirmajā testēšanas reakcijā tika iegūts neliels daudzums ogļūdeņražu. Attīstot šo pētījumu virzienu, pastāv iespēja radīt degvielā izmantojamus produktus, kas būtu savietojami ar esošo degvielas piegādes sistēmu bez milzu investīcijām infrastruktūras pārveidē.