Jaunie noteikumi par kārtību, kādā veicami bezpilota gaisa kuģu un cita veida lidaparātu lidojumi, Latvijā ievieš dronu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas minimālos limitus, kas noteiktos gadījumos attieksies uz bezpilota lidaparātiem ar pacelšanās masu jau no 250 gramiem, informē Latvijas Apdrošinātāju asociācija (LAA).

Līdz šim dronu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšana jau bija obligāta prasība, taču nebija noteikti minimālie limiti, un apdrošināšana bija obligāta tikai droniem ar pacelšanās masu no 1,5 kg. Jaunajos noteikumos, kas Ministru kabinetā tika pieņemti 13. augustā, apdrošināšanas normas ir precizētas un paredz, ka īpašniekam obligātā civiltiesiskās atbildības apdrošināšana nepieciešama arī tādam dronam, kura masa ir no 250 gramiem līdz 1,5 kg, ja ar to ir paredzēts veikt paaugstināta riska lidojumus, kuru kritēriji atrunāti noteikumos. Tādos gadījumos minimālais atbildības limits ir 150 000 eiro vienam apdrošināšanas gadījumam un apdrošināšanas periodam kopā. Ja ar bezpilota gaisa kuģi nav paredzēts veikt paaugstināta riska lidojumus, tiek saglabāta līdzšinējā kārtība, kas paredz, ka apdrošināšana nepieciešama tad, ja pacelšanās masa ir 1,5 kg un vairāk.

Šie droni ir sadalīti divās kategorijās:

· ja drona pacelšanās masa ir no 1501 gramiem līdz 5000 gramiem, minimālais apdrošināšanas atbildības limits vienam apdrošināšanas gadījumam un apdrošināšanas periodam kopā ir 500 tūkstoši eiro;

· ja drona pacelšanās masa pārsniedz 5 kg, minimālais apdrošināšanas atbildības limits ir 1 miljons eiro.

«Nopietnie dronu īpašnieki, kas tos izmanto biznesa vajadzībām, arī līdz šim izvēlējās atbilstoša līmeņa civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu. Jaunie noteikumi kopumā daudz labāk sakārto bezpilota lidaparātu jomu, tai skaitā apdrošināšanu. Un, palielinoties pieprasījumam, varētu attīstīties arī apdrošinātāju piedāvājums dronu īpašnieku atbildības apdrošināšanai,» komentē Latvijas Apdrošinātāju asociācijas prezidents Jānis Abāšins.

Tā kā dronu īpašnieku CTA apdrošināšana līdz šim bija bez minimālajiem limitiem un kā obligāta prasība sākās no diezgan liela drona svara, Latvijas apdrošinātāju piedāvājums nebija pārāk plašs – pēc LAA rīcībā esošajām ziņām, to piedāvāja divas Latvijas apdrošināšanas kompānijas.

Cerams, ka jaunie noteikumi, kas šo tirgus daļu tagad regulē stingrāk, veicinās gan pieprasījumu, gan piedāvājumu dronu īpašnieku CTA apdrošināšanā Latvijā, piebilst J. Abāšins.