Elīza Grīnberga, speciāli DB
Pēdējā
laika obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas
(OCTA) polišu cenu kāpums iepriecinājis apdrošinātājus, jo šī
segmenta zaudējumu apmērs sarucis līdz zemākajam līmenim kopš
2009.gada, ceturtdien raksta laikraksts Dienas Bizness.
Apdrošinātāji
prognozē, ka tik straujš sadārdzinājums, kā iepriekš, vairs nav
gaidāms, taču polišu cenas turpinās pieaugt.
Kā
liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati, OCTA cenas
privātpersonām 2018. gada pirmajā ceturksnī ir augušas pa 6.1%
salīdzinājumā ar 2017. gada 4. ceturksni, kas ir salīdzinoši
mazs sadārdzinājums, ja salīdzina ar straujo polišu cenu kāpumu
pērn, kas bija mērāms no dažiem desmitiem līdz pat simtiem
procentu, atkarībā no transportlīdzekļa veida un bonus-malus
klases. Rezultātā
šā gada pirmo ceturksni OCTA nozare ir noslēgusi ar 120 tūkstošu
eiro lieliem zaudējumiem. Tas ir vēsturiski mazākais zaudējumu
apmērs kopš 2009.gada, kad OCTA nozare pēdējoreiz strādāja ar
peļņu.
DB jau vairākas reizes rakstīja par apdrošinātāju bažām
saistībā ar zaudējumiem nozarē, kas bija mērāmi vairākos
miljonos eiro. Arī OCTA cenas šobrīd varētu būt sasniegušas
pirmskrīzes līmeni, liecina Latvijas Transportlīdzekļu
apdrošinātāju biroja (LTAB) dati. Tajā pašā laikā
apdrošinātāji uzsver, ka jāņem vērā vairāki aspekti, kas
nākotnē cenas var turpināt palielināt. «Latvijas ekonomika
joprojām turpina salīdzinoši strauji augt, kas sev līdzi nes
inflācijas pieaugumu,» skaidro LTAB vadītājs Jānis Abāšins.
Vidējā OCTA atlīdzība šī gada pirmajā ceturksnī ir bijusi par
10% lielāka nekā pagājušā gada attiecīgajā periodā, un šis
pieaugums cieši saistīts ar autoservisu, medicīnas un citu
pakalpojumu cenu kāpumu. Pēc viņa domām, apdrošinātāju
lielākais izaicinājums šajā gadā būs spēja samazināt savas
darbības tiešās izmaksas, lai tādējādi turētos pretim
inflācijas radītajam cenu pieaugumam.
Visu
rakstu Cenu sadārdzinājums dzēš zaudējums iespējams izlasīt
ceturtdienas, 17.maija, laikrakstā Dienas Bizness!