2018. gads bija pirmais, kas OCTA segmentā apdrošinātājiem nesa peļņu. 

Sagaidāms, ka tā tas būs arī šogad, intervijā DB stāsta akciju sabiedrības Balta valdes priekšsēdētājs Īans Kenedijs.


Fragments no intervijas

Kāds ir bijis pērnais gads un kādu prognozējat šo?

Pagājušais gads apdrošināšanas nozarei kopumā ir bijis ļoti veiksmīgs – jūtam, ka mainās klientu vērtības un pieaug vēlme pēc stabilitātes, tātad arī apdrošināšanas. Baltas apgrozījums audzis par 18%, turklāt pieaugums bija vērojams gan privātpersonu, gan juridiskajā segmentā.
Ja skatāmies no apdrošināšanas pakalpojumu viedokļa, strauja izaugsme ir bijusi visos būtiskākajos apdrošināšanas veidos – gan OCTA un KASKO segmentos, gan veselības un ceļojumu apdrošināšanas veidos, gan privātā īpašuma apdrošināšanā. Relatīvi mazāka izaugsme bija vērojama juridiskā īpašuma segmentā, kur ēku un mantas pieauguma tempi ievērojami atpaliek no celtniecības nozares inflācijas, kas saskaņā ar lielo būvnieku aptauju 2018. gadā veidoja 15%.
Ja runājam par šo gadu, tad izaugsme nozarē noteikti turpināsies un pārsniegs ekonomikas pieaugumu kopumā, taču tā nebūs tik strauja kā pērn. Runājot par Baltu, paredzam, ka kopējais pieaugums varētu būt robežās no 8% līdz 9%.

Kas nodrošināja tik strauju izaugsmi?
Apdrošināšanas nozares izaugsme kopumā ir tieši saistīta ar ekonomikas izaugsmi, kā rezultātā apdrošināšanas tirgū pērn parādījās jauni objekti, ko apdrošināt. Ietekmi atstāja arī cenu pieaugums, īpaši auto apdrošināšanas veidos. Palielinājās arī apdrošināto mājsaimniecību skaits, ko ir veicinājis algu pieaugums un sabiedrības vēlme sevi finansiāli pasargāt no neparedzamā.

Vai jūs augat naudas izteiksmē, jo cenas kļuvušas dārgākas, vai apdrošināto klientu skaita ziņā?
Abējādi. Izaugsmei ir trīs nozīmīgi avoti – apdrošināšanas prēmijas, kuru pieaugumu ietekmējušas augstākas cenas, augošs jaunu klientu skaits, kā arī tas, ka klienti iegādājas jaunus apdrošināšanas produktus līdztekus esošajiem.

Cik daudz jūsu portfelī ir privāto klientu un cik uzņēmumu?
Mums ir vairāk nekā 290 tūkstoši privāto klientu un 35 tūkstoši uzņēmumu. Taču, ja skatāmies pēc parakstītajām prēmijām, tad šī attiecība ir puse uz pusi.

Vai redzat iespējas augt uzņēmumu segmentā?
Jā, noteikti. Īpaši mēs raugāmies uz izaugsmi mazo un vidējo uzņēmumu segmentā, jo šis segments ir ļoti ievainojams un salīdzinoši vāji pasargāts no neparedzētiem gadījumiem. Lielākā daļa uzņēmumu apdrošina transportu, bet vēl ir daudz iespēju apdrošināt veselību, nelaimes gadījumus, īpašumu un civiltiesisko atbildību. Piemēram, Igaunijā civiltiesiskā un īpašuma apdrošināšana ir daudz izplatītāka nekā Latvijā, bet arī pie mums ir vērojamas labvēlīgas tendences. Šādu virzienu noteikti atbalsta ekonomikas pieaugums, ko daļēji virza Eiropas Savienības fondu projekti.

Jūs jau minējāt būvniecību, bet kādas ir citas nozares, kuras pārstāv jūsu komerciālie klienti?
Pēc izmēra mēs esam lielākais Latvijas apdrošinātājs attiecībā uz vietējo tirgu, tāpēc esam pārstāvēti visās ekonomikas nozarēs. Patiesībā ir pat grūti pateikt, ko mēs neapdrošinām.


Visu rakstu Attīsta digitālos risinājumus lasiet 12. februāra laikrakstā Dienas Bizness.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Abonējiet, lai saņemtu laikrakstu ik dienu.