Vienota banku pieeja visiem klientiem nav iespējama, jo dažādos biznesa līmeņos jāsaskaras ar dažādām riska pakāpēm, trešdien Finanšu nozares asociācijas diskusijā "Atbilstības kultūra - ilgtspējīgas attīstības pamats" sacīja Ārvalstu investoru padomes Latvijā (FICIL) valdes locekle Zlata Elksniņa-Zaščirinska. 

"Klientu atbilstības kultūra nerodas uzreiz, tā tiek veidota piecu, desmit, vai vairāk gadu laikā. Jāpieļauj arī iespēja, ka kādam paslīd kāja, bet no tā visi mācīsies. Tāpat arī jāsaprot, ka katram klientam jāveido cita pieeja un tas jāsabalansē," skaidroja Elksniņa-Zaščirinska. 

Viņa norādīja, ka viena pieeja būs vietējā kapitāla uzņēmumiem, cita - būvniecības uzņēmumiem, vēl cita - ārvalstu investoriem vai "FinTech" uzņēmumiem. 

Tāpat Elksniņa-Zaščirinska stāstīja, ka Latvijā ir dubultais risku profils - viens ir saistīts ar vēsturi, kuru nevar mainīt un var strādāt tikai ar tās sekām, savukārt otrs riska profils ir nākotne, un tas vistiešākajā veidā ir saistīts ar ēnu ekonomiku. 

"Tas ir viens no aspektiem, kas attur no ieguldījumiem Latvijā. Ja ārvalstu investors saskarsies ar kukuļu prasīšanu un nodokļu nemaksāšanu, viņš, visticamāk, neziņos, bet pagriezīsies un aizies uz citu valsti. Tāpēc mums visiem būtu jāsaprot, ko un kā darīt ar korupciju un ēnu ekonomiku," sacīja Elksniņa-Zaščirinska. 

FICIL valdes locekle piebilda, ka ārvalstu investoriem traucē arī nesodāmības sajūta, un tā ir atkarīga no visiem iesaistītajiem posmiem - izmeklēšanas, prokuratūras, tiesas. Kamēr netiks panākta vienota sasaiste visos šajos posmos, atbilstības kultūra klibos. 

"Arī "pazīsti savu klientu" koncepts dažiem ir saprotams, bet dažiem pilnīgi jauns. Vienota izpratne par šo principu palīdzēs mācīties un standartizēt klientiem izvirzītās prasības," piebilda Elksniņa-Zaščirinska. 

Lasi arī: 

https://www.db.lv/zinas/reirs-tiek-meklets-risinajums-arvalstu-uznemumu-iespejam-atvert-kontu-latvija-498703