SEB
bankas klienti savā internetbankā turpmāk var piesaistīt arī citu banku kontus,
kas ļaus vienuviet plānot savas finanses.
Kā pirmie jauno iespēju var izmantot tie SEB bankas klienti, kuriem ir atvērti konti «Swedbank». Sākotnēji
jaunais pakalpojums ir pieejams privātpersonām, taču jau tuvākajā laikā – arī
uzņēmumiem. Turpinās darbs pie tā, lai SEB bankas internetbankā varētu apskatīt
arī citu banku kontus, tostarp arī savus kontus SEB bankā Igaunijā un Lietuvā.
Piesaistot citas bankas kontu, šobrīd var apskatīt tā
atlikumu, kā arī veikto darījumu vēsturi, bet drīzumā plānots attīstīt arī
citas funkcijas, piemēram, maksājumu veikšanu. Līdz ar to klientiem pārskatāmā
nākotnē būs iespēja vienā internetbankā pārvaldīt savu budžetu, plānot
izdevumus un veikt nepieciešamos darījumus no visiem saviem kontiem, kas
atvērti arī citās bankās.
«Lai šādu iespēju izmantotu, klients internetbankas
pirmajā lapā tiek aicināts pievienot papildu kontus, dodot īpašu piekrišanu
citā bankā esošu kontu parādīšanai SEB bankas internetbankā. Šāda piekrišana ir
spēkā 90 dienas. Pēc 90 dienām datu aizsardzības nolūkos tā atkal ir jāatjauno,
turklāt jebkurā brīdī klients var to atsaukt. Tāpat būtiski uzsvērt, ka
informācija par piesaistītajiem citu banku kontiem ir redzama tikai klientam,
un ne banka, ne trešās puses to nekādā veidā nevar izmantot. Ceram, ka jau
drīzumā arī citas bankas un finanšu tehnoloģiju uzņēmumi būs atvērti sadarbībai,» skaidro SEB Baltics
Open Banking projekta vadītājs Jānis
Dirveiks.
«Atvērtās bankas jeb Open Banking pieeja ir solis tuvāk
izmaiņām finanšu pasaulē, ļaujot
iedzīvotājiem ātrāk, ērtāk un vienkāršāk veikt elektroniskus norēķinus par
precēm un pakalpojumiem, vienlaikus arī veicinot inovāciju attīstību, uzlabojot
maksājumu drošību un standartizējot maksājumu sistēmas visā Eiropā,» papildina Arnis Škapars, SEB bankas valdes
loceklis.
Prasību nodrošināt trešajām pusēm –
licencētiem finanšu pakalpojumu sniedzējiem – piekļuvi bankas klientu datiem,
izveidojot šim nolūkam drošu saziņas kanālu jeb API*, nosaka otrā Maksājumu
pakalpojumu direktīva (PSD2), kas stājas spēkā 14. septembrī. Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK) augusta beigās apstiprināja SEB bankas izstrādāto API kā atbilstošu
noteiktajām prasībām. Līdz ar to ikviens finanšu pakalpojumu sniedzējs, kas to
vēlas, var saviem klientiem, kuriem ir atvērts konts arī SEB bankā, nodrošināt
piekļuvi sava konta informācijai trešo pušu vietnēs.
*API, no angļu valodas – Application Programming
Interface jeb rīku kopums programmatūru un aplikāciju veidošanai. Tieši šo
saīsinājumu visbiežāk pierasts lietot, runājot par trešo pušu piekļuvi banku
infrastruktūrai, lai tās varētu piedāvāt savus pakalpojumus banku klientiem.