Ātro kredītu vairs nav un kreditēšanu nedrīkst reklamēt ne bankas, ne nebanku sektors – šīs ir divas galvenās normas, kas stājas spēkā 1. jūlijā ar grozījumiem Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, skaidro Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) direktore Baiba Vītoliņa. Grozījumi radīs diskusijas, jo tajos ir pretrunas, paredz PTAC.

Daļa grozījumu Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (PTAL) jau stājās spēkā 2019.gada 1.janvārī, piemēram, par papildu dokumentālu pierādījumu iesniegšanu kredītdevējam pirms aizdevuma saņemšanas. 

Grozījumi PTAL, kas stājas spēkā 1. jūlijā, paredz, ka distances jeb ātros kredītus vairs neizsniegs, jo Latvijā pieejamie kredīti neatbildīs ātrā kredīta starptautiskai definīcijai – ātram aizņēmumam likme ir virs 100 %.

«1. jūlijā stāsies spēkā grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, kas tika pieņemti 2018. gadā. Tie paredz aizdevuma % likmes ierobežošanu līdz 0,07% dienā no kopējās kredīta summas. Tas nozīmē, ka īstermiņa kredītiem gada maksimālā likme ir aptuveni 29 %, savukārt ilgtermiņa kredītiem uz 12 mēnešiem gada likme varētu būt 60 %,» stāsta B. Vītoliņa.

Otrs būtisks ierobežojums, kas stājas spēkā 1. jūlijā, ir pilnīgs reklāmas aizliegums, kuram ir tikai daži izņēmumi. Turklāt reklāmas aizliegums attiecas gan uz banku, gan nebanku sektoru.

B. Vītoliņa norāda, ka aizliegums reklamēties ietekmēs iedzīvotāju informētību par pakalpojumu, jo būs ierobežotas iespējas kredītiestādēm klientus informēt par kreditēšanas iespējām. Tas varētu skart arī kredītu salīdzināšanas platformas, kā arī komersantus, kuri paši piedāvā preces iegādāties līzingā, bet paši nav kredītiestāde, piemēram, mobilo pakalpojumu sniedzējus.

«Uz daudziem komersantu jautājumiem īsti līdz galam atbildēt nevaram. Varam aicināt komersantus uzmanīties, jo likums ir noformulēts kā pilnīgs aizliegums. Atļauts ir tikai tas, kas ir konkrēti atļauts,» norāda B. Vītoliņa. PTAC iesaka likumdevējiem atvērt likumu un novērst pretrunas, piemēram, saistībā ar Plašsaziņas līdzekļu likumu, kur komersantiem ir pienākums informēt par sponsorēšanu, bet kredītiestādes reklamēšana pēc 1. jūlija būs ierobežota.

Grozījumi PTAL arī noteica, ka patērētāju kreditēšanas līguma, kas noslēgts uz laiku līdz 30 dienām un paredz kredīta atmaksu vienā maksājumā, summa nevar pārsniegt 50 % no valstī noteiktās minimālās algas, kas šobrīd ir 215 eiro. Tāpat šo aizdevumu atmaksas termiņu ir aizliegts pagarināt vairāk par divām reizēm.

Izmaiņas grozījumos PTAL, kas attiecas uz kredītu kopējām izmaksām un kreditēšanas pakalpojumu reklāmu, stājas spēkā 2019.gada 1.jūlijā. Savukārt pārējie grozījumi jau ir spēkā no 2019.gada 1.janvāra.