Patērētāju
tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ir pieņēmis
lēmumu patērētāju kolektīvo interešu pārkāpuma lietā,
piemērojot SIA "ONDO" soda naudu 5000 eiro apmērā un nosakot tiesisko pienākumu - aizliegt
Reklāmas likuma prasībām neatbilstošu patērētāju kreditēšanas
reklāmu izplatīšanu.
Laika
posmā no 2019.gada decembra līdz 2020.gada aprīlim televīzijā un
vietnēs www.inbox.lv, www.facebook.com, www.youtube.com, kā arī
meklētājprogrammā Google PTAC fiksējis vairākas (13) SIA "ONDO" izplatītas patērētāju kreditēšanas pakalpojumu reklāmas,
kurās, izmantojot animāciju, SIA "ONDO" savu zīmolvārdu
reklamēja, piedāvājot patērētājiem palīdzību, piemēram,
saplīsušas sadzīves tehnikas, mājokļa remonta, avārijā
cietušas automašīnas remonta, datora un telefona bojājumu
gadījumā, kas, ņemot vērā SIA "ONDO" vienīgo saimnieciskās
darbības veidu – licencēts patērētāju kreditēšanas
pakalpojumu sniedzējs, ir iespējama tikai un vienīgi aizdevuma
veidā.
Ņemot
vērā Patērētāju tiesību aizsardzības likumā 8.3
pantā noteiktos ierobežojumus, PTAC
2020.gada 31.jūlijā pieņēma lēmumu
par Reklāmas likuma pārkāpumu, atzīstot SIA "ONDO" izplatītās patērētāju kreditēšanas pakalpojumu
reklāmas (to kopējo saturu, noformējumu, pasniegšanas veidu un
sniegto informāciju) kā ierobežojumiem neatbilstošas. Vienlaikus
šīs reklāmas esot pretrunā ar ierobežojumu mērķi - samazināt šo
reklāmu auditoriju un līdz ar to bezatbildīgas aizņemšanās
iespējas.
Ņemot
vērā gan reklāmu izplatīšanas apjomu, gan vides, kur tās tika
izplatītas, gan to iespējamo negatīvo ietekmi uz sabiedrību un
godīgu konkurenci, kā arī, lai motivētu SIA "ONDO" turpmāk šādu
pārkāpumu nepieļaut, PTAC
nolēmis piemērot SIA "ONDO" soda naudu 5000 eiro apmērā un noteicis tiesisko pienākumu - aizliegt Reklāmas likuma prasībām
neatbilstošu patērētāju kreditēšanas reklāmu izplatīšanu.
Vērtējot lietas materiālus, ņemts vērā tas, ka
noteiktie ierobežojumi kreditēšanas reklāmām ( PTAL 8.3
pants) stājās spēkā jau 2019.gada 1.jūlijā, kā arī PTAC
izstrādāja un savā mājaslapā publicēja visiem pieejamu
skaidrojumu par šiem ierobežojumiem. Tāpat arī laika posmā līdz 2019.gada novembra nogalei ar mērķi
informēt nozares pārstāvjus par atbilstošu patērētāju
kreditēšanas reklāmu izstrādi un izplatīšanu PTAC organizēja
vairākus informatīvus seminārus, tādējādi nodrošinot visu
iesaistīto pušu informētību par jaunajām prasībām.
Lēmums
pieejams šeit.