Izmantojot kolektīvās jeb pūļa finansēšanas platformas, vietējie uzņēmēji ik gadu
piesaista vairākus desmitus miljonus eiro, liecina nozares pārstāvju apkopotie dati.
Pēdējo gadu laikā
strauji pieaudzis
finansējuma apjoms, kas piesaistīts, izmantojot
pūļa finansēšanas
platformas, un
interese par šo
alternatīvo finansējuma veidu turpina pieaugt. Nozares
eksperti norāda, ka Latvijas tirgū netrūkst piemēru, kas apliecina, ka pūļa
finansēšanas platformas ir drošs un
efektīvs veids, kā piesaistīt finansējumu, īpaši agrīnās attīstības posmos vai
gadījumos, kad bankas nav gatavas
iesaistīties. Spilgtāko pūļa finansēšanas kampaņu sarakstā ierindojas gan
viens no Latvijas pirmajiem veiksmes
stāstiem AirDog, kas 2014. gadā Kickstarter platformā rekordīsā laikā savāca 1,37 miljonus eiro, gan fintech
platforma Mintos, kas divu kampaņu
laikā kopumā piesaistīja 9,6 miljonus
eiro. Iespaidīgas summas, izmantojot
pūļa finansēšanas platformas, izdevies
piesaistīt arī daudziem citiem Latvijas
uzņēmējiem.
Nišas instruments
Pūļa finansēšanas apjoms Latvijā joprojām ir neliels, taču, salīdzinot ar situāciju pirms pieciem, desmit gadiem, kad
šis finansēšanas veids bija gandrīz neapgūts, šobrīd vērojams skaidrs izaugsmes
temps un pieaugoša interese, atzīmē
Mārtiņš Šulte, Mintos izpilddirektors un
līdzdibinātājs. “Lielā mērā to veicinājusi 2020. gadā ieviestā Eiropas Savienības (ES) Pūļa finansēšanas regula, kas
sniedza nepieciešamo juridisko skaidrību un stiprināja uzticamību gan platformu, gan investoru vidū. Lai gan pūļa
finansēšana joprojām ir nišas instruments, arvien vairāk komersantu, īpaši
tehnoloģiju jaunuzņēmumu un mazo
uzņēmumu segmentā, apsver šo iespēju
kā veidu kapitāla piesaistei,” stāsta M.
Šulte, uzsverot, ka arī pats Mintos ir lielisks piemērs tam, ka pūļa finansēšanas
platformas patiešām strādā.
“Divu kampaņu laikā mēs kopumā piesaistījām 9,6 miljonus eiro. Pirmā kampaņa, kas tika palaista Crowdcube 2020.
gada novembrī, kļuva par visveiksmīgāko kampaņu kontinentālajā Eiropā
šajā platformā tajā laikā, piesaistot vairāk nekā 6500 investoru. Otrā kampaņa,
kas notika 2024. gada aprīlī, savukārt
piesaistīja 3,1 miljonu eiro, kļūstot par
otro lielāko pūļa finansēšanas darījumu
pēc vērtības ES tajā gadā,” norāda M.
Šulte.
Visu rakstu lasiet 8.jūlija žurnālā Dienas Bizness!
Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.