Izmantojot kolektīvās jeb pūļa finansēšanas platformas, vietējie uzņēmēji ik gadu piesaista vairākus desmitus miljonus eiro, liecina nozares pārstāvju apkopotie dati.

Pēdējo gadu laikā strauji pieaudzis finansējuma apjoms, kas piesaistīts, izmantojot pūļa finansēšanas platformas, un interese par šo alternatīvo finansējuma veidu turpina pieaugt. Nozares eksperti norāda, ka Latvijas tirgū netrūkst piemēru, kas apliecina, ka pūļa finansēšanas platformas ir drošs un efektīvs veids, kā piesaistīt finansējumu, īpaši agrīnās attīstības posmos vai gadījumos, kad bankas nav gatavas iesaistīties. Spilgtāko pūļa finansēšanas kampaņu sarakstā ierindojas gan viens no Latvijas pirmajiem veiksmes stāstiem AirDog, kas 2014. gadā Kickstarter platformā rekordīsā laikā savāca 1,37 miljonus eiro, gan fintech platforma Mintos, kas divu kampaņu laikā kopumā piesaistīja 9,6 miljonus eiro. Iespaidīgas summas, izmantojot pūļa finansēšanas platformas, izdevies piesaistīt arī daudziem citiem Latvijas uzņēmējiem. 

Nišas instruments

Pūļa finansēšanas apjoms Latvijā joprojām ir neliels, taču, salīdzinot ar situāciju pirms pieciem, desmit gadiem, kad šis finansēšanas veids bija gandrīz neapgūts, šobrīd vērojams skaidrs izaugsmes temps un pieaugoša interese, atzīmē Mārtiņš Šulte, Mintos izpilddirektors un līdzdibinātājs. “Lielā mērā to veicinājusi 2020. gadā ieviestā Eiropas Savienības (ES) Pūļa finansēšanas regula, kas sniedza nepieciešamo juridisko skaidrību un stiprināja uzticamību gan platformu, gan investoru vidū. Lai gan pūļa finansēšana joprojām ir nišas instruments, arvien vairāk komersantu, īpaši tehnoloģiju jaunuzņēmumu un mazo uzņēmumu segmentā, apsver šo iespēju kā veidu kapitāla piesaistei,” stāsta M. Šulte, uzsverot, ka arī pats Mintos ir lielisks piemērs tam, ka pūļa finansēšanas platformas patiešām strādā.

“Divu kampaņu laikā mēs kopumā piesaistījām 9,6 miljonus eiro. Pirmā kampaņa, kas tika palaista Crowdcube 2020. gada novembrī, kļuva par visveiksmīgāko kampaņu kontinentālajā Eiropā šajā platformā tajā laikā, piesaistot vairāk nekā 6500 investoru. Otrā kampaņa, kas notika 2024. gada aprīlī, savukārt piesaistīja 3,1 miljonu eiro, kļūstot par otro lielāko pūļa finansēšanas darījumu pēc vērtības ES tajā gadā,” norāda M. Šulte. 

Visu rakstu lasiet 8.jūlija žurnālā Dienas Bizness!

Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.