Pretēji pēdējos gados publiskajā telpā izskanējušam negatīvajam viedoklim par naudas aizņemšanos, Latvijas iedzīvotāji vēl joprojām ir ļoti atvērti īstermiņa kredītu izmantošanai.

Par to liecina tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS veiktais socioloģiskais pētījums. Tajā arī secināts, ka cilvēki šobrīd patēriņa kredītus izmantotu pietiekami pragmatiskiem mērķiem.

Saskaņā ar SKDS pētījuma datiem, vairāk kā 55% aptaujāto uzskata, ka var būt kādi mērķi vai ieceres, kad ņemt īstermiņa kredītu ir saprātīgi. Sociologs Arnis Kaktiņš norāda, ka, lai gan no visiem līdzšinējiem īstermiņa kredītu ņēmējiem 45% norāda uz negatīvu pieredzi, puse aptaujāto tomēr vēl aizvien uzskata par pamatotu patēriņa kredītu izmantošanu noteiktiem mērķiem.

Bankas Citadele Patēriņa kreditēšanas daļas vadītāja Marika Senkāne secinājis, ka patēriņa kredītu aktualitāte pašreizējos tirgus apstākļos ir augsta, jo ievērojamai daļai bankas klientu saglabājusies interese par īstermiņa naudas aizdevumu konkrētam mērķim. Pēc aptaujas datiem, kā saprātīgus patēriņa kredīta izmantošanas nolūkus min medicīnas pakalpojumu apmaksu (29,2% aptaujāto), mājokļa remontu vai labiekārtošanu (23,4%), sadzīves tehnikas iegādi (18,6%), kā arī izdevumu apmaksu izglītības iegūšanai (18,2%). Banka Citadele kopš pagājušā gada nogales atsākusi patēriņa kreditēšanu un uzskata par nepieciešamu izglītot patērētājus, lai veicinātu atbildīgu aizņemšanos.

M. Senkāne secinājusi, ka mērķi, kam iedzīvotāji bankā ņem patēriņa kredītu, ir mainījušies – ja agrāk cilvēki bieži patēriņa kredītu ņēma ceļojumiem, dāvanu iegādei vai citu kredītu apmaksai, tad tagad cilvēki galvenokārt naudu bankā aizņemas tādiem mērķiem, kas uzlabo dzīves kvalitāti ilgākā laika periodā, piemēram, dzīvokļa remontam, īpašuma privatizācijai, automašīnas remontam un ilgstošās lietošanas preču iegādei.

SKDS aptauja liecina, ka tikai 5,8% aptaujāto uzskata par pamatotu aizņemšanos ceļojumam vai cita veida atpūtai. Tikpat daudz iedzīvotāju par saprātīgu vērtē kredīta ņemšanu svētku izdevumu segšanai, bet tikai 0,4% – dāvanu iegādei.