Lai gan maksājumu jomā pēdējo gadu laikā notikusi strauja attīstība, arī turpmāk varam gaidīt inovācijas, un iesaistītas šajā pārmaiņu procesā būs gan bankas, gan nebanku spēlētāji - finanšu tehnoloģiju uzņēmumi, finanšu tehnoloģijām veltītajā konferencē "PaymentConf 2020” sacīja eksperti.

Finanšu tehnoloģiju uzņēmumi un bankas šobrīd attīstās dažādos tempos, taču nevar teikt, ka bankas vienmēr ir lēnas, sacīja “SEB bankas” Naudas pārvaldības un tirdzniecības finansēšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Strazds.

70% ienākumu bankām aizvien rada kreditēšanas pakalpojumi, līdz ar to šo divu spēlētāju darbības sfēras ir atšķirīgas, taču arī bankas pēdējo gadu laikā ir ieviesušas vairākus inovatīvus pakalpojumus, piemēram, SMART-ID, digitālos maciņus un citus. Tāpat jau pāris gadus pārskaitījumus no vienas bankas konta uz citu var veikt dažu sekunžu laikā ar zibmaksājumu starpniecību, kas ir nozīmīga inovācija un ne visās valstīs šāda iespēja ir pieejama, turklāt, bez maksas, uzsvēra K. Strazds.

Nākotnē ES turpinās spriest par platformu un infrastruktūru savietojamību, aktuāli būs jautājumi par zibmaksājumiem POS terminālos un maksājumu pieprasījumu infrastruktūru, prognozē eksperti.

Runājot par Maksājumu pakalpojumu direktīvu 2 un "Open Banking", eksperti uzsver, ka tā aizvien rada izaicinājumus bankām, sadarbībā ar finanšu tehnoloģiju kompānijām, jo bankas pieradušas būs starpnieks starp tiem, kuriem ir nauda un tiem, kuriem nauda ir nepieciešama, taču tagad šī tendence mainās un tirgū ienāk jaunas vēsmas. 

Tomēr K. Strazds uzsvēra tā pozitīvo pusi, ņemot vērā, ka bankas var koncentrēties uz savu pamatdarbību, savukārt papildu pakalpojumu veidošanu uzticēt finanšu tehnoloģiju uzņēmumiem. Tiesa gan, abām pusēm pie šīs sadarbības ir jāpierod, uzsver eksperti. Vairākas bankas jau paziņojušas par šādu sadarbību, un patlaban arī top dažādas inovācijas, kas radušās šīs sadarbības rezultātā, norāda konferences dalībnieki.

Ņemot vērā tirgus izmaiņas, iespējas augt ir arī jauniem finanšu tehnoloģiju uzņēmumiem, tostarp, maksājumu apstrādes jomā, arī maksājumu pakalpojumu piedāvāšanā mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kurus nereti bankas neizvirza par prioritāti. 

Tomēr paralēli šim darbam būtiski ir arī naudas atmazgāšanas novēršanas (AML) jautājumi, turklāt tie jāskatās no vairākiem aspektiem - reputācijas, atbilstības un riska tikt izmantotam nelegālām darbībām.