Uzraugošās institūcijas savas vadlīnijas par likuma normu piemērošanu
mēdz izmantot kā aizsegu šaubīgām interpretācijām, intervijā DB norāda
Zvērinātu advokātu biroja Cobalt zvērināts advokāts Edgars Pastars
Viņš
arī uzsver, ka vairākos gadījumos būtu jānosaka, ka uzraugošajām
iestādēm savas vadlīnijas ir jāsaskaņo ar Tieslietu ministriju.
Gan
atsevišķi uzņēmēji, gan uzņēmēju organizācijas nereti ir paudušas savu
satraukumu par to, kā uzraugošās institūcijas piemēro un interpretē
dažādas tiesību normas. Viens no skaļākajiem pēdējiem gadījumiem bija
strīds starp nebanku kreditētājiem un Patērētāju tiesību aizsardzības
centru (PTAC) par atsevišķu likuma normu piemērošanu. Sakiet, vai ir
iespējams uzrakstīt likumu, kura normas nebūtu dažādi interpretējamas,
kas būtu viennozīmīgi un nepārprotami skaidrojams?
Nē, tas nav
iespējams, jo visas situācijas un gadījumus, kādi var rasties, paredzēt
vienkārši nav iespējams. To modernā tiesību zinātne ir sapratusi. Tādēļ
tiek izmantoti tā sauktie nenoteiktie tiesību jēdzieni, piemēram,
būtisks kaitējums vai sabiedrības intereses un drošība. Tālāk jau šos
jēdzienus, kas tieši kurā gadījumā uzskatāms par būtisku kaitējumu un
kas ir sabiedrības intereses, ar reālu saturu piepilda likuma
piemērotājs. Līdzībās runājot, likuma devējs ir norādījis ceļa virzienu,
taču nav pateicis, vai tas ir asfaltēts, zemes vai bruģēts ceļš. To
nosaka likuma piemērotāji, kas ir uzraugošās institūcijas. Nereti tiek
izskatīts katrs konkrētais gadījums un tiek pieņemts lēmums. Taču
uzņēmēji teic, ka vēlas saprast kopējo ietvaru likuma normu piemērošanā,
nevis mēģināt saprast, kā rīkoties, vadoties pēc atsevišķiem
individuāliem gadījumiem. Tādēļ uzraugošās iestādes izdod vadlīnijas
konkrētu likumu vai MK noteikumu piemērošanā, pasakot, kā viena vai otra
tiesību norma tiks interpretēta. Tas ir labi, jo uzņēmēji zina, ar ko
rēķināties. Taču svarīgi, lai iestādes savu varu interpretēt likuma
normas neizmantotu ļaunprātīgi, lai vadlīnijas netiktu izmantotas kā
aizsegs jau iepriekš nolemtu sodu piemērošanai. Ir slikti, ja iestāde
savos lēmumos nav konsekventa, taču vēl sliktāk ir, ja iestāde savu
likuma piemērošanas praksi ieraksta vadlīnijās un ar to iet kā ar
karogu, to piemērojot visos gadījumos.
Kāpēc tas ir slikti, ka tiek ievērota konsekvence? Vismaz ir zināms, ar ko rēķināties.
Jā, bet reizēm šīs vadlīnijas ir uzrakstītas neatbilstoši likuma mērķim un pārsniedzot savas pilnvaras un kompetenci.
Vai varat minēt kādu konkrētu piemēru?
Jā,
varu minēt aktuālo diskusiju par PTAC vadlīnijām saistībā ar nebanku
kredītņēmēju maksātspējas izvērtēšanu. Normāli būtu, ka katram
kredītdevējam ir sava politika, kā tiek vērtēta kredītņēmēja
maksātspēja. Bet PTAC uzstāj, ka jānosaka konkrēts aizdevuma slieksnis,
līdz kuram maksātspēju var nevērtēt. Pašlaik jau tādu PTAC savās
vadlīnijās ir noteicis, bet tas tiek pārskatīts. Taču, manuprāt, šāda
sliekšņa noteikšana nav pareiza, jo katram kredītdevējam ir jābūt savai
niansētai politikai. Ja tomēr šādu slieksni vēlas noteikt, tad tas ir
jāieraksta likumā, lai tas attiektos uz visiem kredītdevējiem. Bet to
nav tik vienkārši izdarīt, jo bankām ir sava specifika, citiem kredītu
izsniedzējiem – sava. Taču to ir viegli ierakstīt vadlīnijās.
Visu interviju Vadlīnijas mēdz būt pretrunā likumam lasiet piektdienas, 1. decembra, laikrakstā Dienas Bizness!