Mārupes kafejnīca un vīna veikals «Friends» gatavojas logo maiņai, lai izvairītos no iespējamām problēmām saistībā ar  autortiesību likuma pārkāpšanu, biznesa portālam db.lv pastāstīja veikala vīnzinis Edgars Karelis.

E. Karelis ir Latvijas Vīnziņu Asociācijas biedrs, kuram vīni par nopietnu un profesionālu aizraušanos esot kļuvuši pirms desmit gadiem. Publiski pieejamā informācija liecina, ka E. Karelis iepriekš darbojies kā maksātnespējas administrators. 

Tiekoties saistībā ar kafejnīcu «Friends», viņš biznesa portālam db.lv stāstīja, ka savulaik izlēmis atvērt vīnu veikalu, sākusies telpu meklēšana Mārupē, kur dzīvo gan pats, gan pazīstams bijis potenciālais klientu loks. Jau sākotnēji ir bijis skaidrs, ka vīnu piedāvājums netiks veidots tik plašs kā lielveikalā, tādēļ klāt nākusi E.Kareļa dēla Brendona Kareļa doma par kafejnīcas izveidi, nodrošinot pilnīgu telpu izmantojumu, jo noskatītās telpas bijušas gana plašas - ar iespēju nākotnē attīstīties.

Tēva pirmais padoms dēlam esot bijis paskatīties ikonisko amerikāņu komēdijseriālu «Draugi» un pavērot, kā interjers izskatījies seriāla varoņu mīļākajā kafejnīcā «Central Perk». Apzinoties, ka neviens cits ko tādu vēl Latvijā īstenojis nav, kopīgi pieņemts lēmums ne tikai ar kafejnīcas interjeru un seriāla varoņu attēliem atgādināt par «Friends», bet arī kafejnīcu nosaukt paša seriāla vārdā.

Uzņēmuma īpašnieks B. Karelis esot sazinājies ar Warner Bros studiju, lai apspriestu jautājumu par autortiesību izmantošanu, taču atbilde neesot saņemta vēl līdz šai dienai. E. Karelis izsaka minējumu, ka Warner Bros studijai tas, ka Mārupē atvērusies «Friends» kafejnīca, varētu nemaz tik būtiski nebūt. Mārupes kafejnīcā patreiz ir tikai septiņi galdiņi - plašu publiku tā nevar piesaistīt, kā arī  kafejnīca neatrodas populārā tūristu vietā, kur cilvēki nāktu iekšā tikai dēļ nosaukuma.

Autentiskas līdzības radīšana seriālā attēlotajai kafejnīcai neesot bijis īpašnieka mērķis. Saglabātas tikai dažas nianses, piemēram, krēslu vietā - dīvāni. Ik pa laikam fonā skan arī seriālā atskaņota mūzika. Seriāla kafejnīcā arī ēdiens nav ticis pasniegts, tā kā atšķirību esot gana daudz. «Saistībā ar kafejnīcas nosaukumu un sakritību ar seriālu «Friends» mēs jaunus klientus ieguvuši neesam,» uzskata E.Karelis. Līdz šim uz kafejnīcu tikai tās nosaukuma dēļ speciāli ierodoties tikai pāris cilvēki mēnesī.

«Visās reklāmās, kad kaut ko publicējam, «Friends» logo cenšamies neizmantot,» stāsta kafejnīcas vīnu konsultants E. Karelis. «Patentētajam logo ir krāsaini punktiņi, mums tā nav. Tas ir juridiski slidens jautājums,» viņš paskaidro. Tomēr, lai būtu droši, ka nekādi neaizskars autortiesību likumu, viņi jau ir izstrādājuši jaunu logo un drīz tas nomainīs esošo. Nosaukums «Friends» tiks saglabāts, kā arī interjeru plānots papildināt ar seriāla varoņu portretiem.

Šobrīd apmēram pusi uzņēmuma peļņas veido ēdināšana, otru pusi - vīnu tirdzniecība.

E.Karelis atzīst, ka ēdināšanas joma šobrīd Latvijā ir apgrūtināta, restorānu ir daudz, taču apstākļi, kādēļ tie aizveras - dažādi. Lielāko daļu izdevumu biznesā ik mēnesi veido tieši darbinieku atalgojums, sociālo iemaksu veikšana, tādēļ «Friends» kafejnīca cenšas darbinieku skaitu ierobežot. Tā pieturas pie sistēmas, ka pasūtījumus klienti veic pie kases. Tas ietaupa darba roku skaitu, ļaujot gan maltīšu cenām saglabāties pircējiem draudzīgām, gan, kā atzīst E.Karelis, kompensēt to, ka darbiniekus ir grūti nolīgt.

Arī pavārus neesot bijis viegli atrast - tas esot bijis viens no lielākajiem izaicinājumiem, uzsākot biznesu. Uzņēmēji nepārtraukti cenšoties pavārus pierunāt pāriet no vienas darba vietas uz otru. Un konkurence, protams, paceļ cenu. «Ja vēlies atvērt savu biznesu, nepietiek tikai ar skaistu dizainu, fantastisku ideju un labu finansējumu iekārtām. Ja nebūs darbinieku, tas viss nestrādās,» pārliecināts E. Karelis.

Vasarā kafejnīcā darbojās āra terase, taču drīzumā tiks atvērta otra zāle kafejnīcas iekštelpās, dodot iespēju arī turpmāk kafejnīcā vienlaikus pulcēties lielākam apmeklētāju skaitam.

Oktobrī kafejnīcas telpās tiks rīkoti pirmie vīnu kursi. 

Vidējais pircējs joprojām vīnus izvēloties cenā līdz 10 eiro un šajā cenu kategorijā «Friends» vīnzinis cenšas iekļauties, piebilstot, ka arī tādējādi iespējams atlasīt ļoti labus vīnus.

Pagaidām kafejnīca piesaistot tieši jauniešus, kas šurp nākot, līdzi ņem arī vecākus. Savukārt vecāki ir tie, kas promejot iegādājas kādu pudeli vīna.