Šobrīd Tooche darbnīcā mēnesī top 50 pāri apavu no ananasu ādas, laika gaitā uzņēmums cer paplašināt ražošanu līdz 500 pāriem mēnesī.

Apavu zīmola Tooche (SIA YES) biznesa modelis ir tāds, ka apavi tiek izgatavoti tikai pēc pasūtījuma un netiek uzturēta liela noliktava. «Ja varam saražot un izsūtīt apavus piecu dienu laikā, pircēji ir ar mieru tik ilgi uzgaidīt. Līdz ar to zūd vajadzība pēc lielas noliktavas un varam izmantot resursus pareizāk un ražot tikai to, ko pircēji vēlas. Šobrīd meklējam investīcijas, lai palielinātu ražošanas apjomus. Līdz šim investējam tikai pašu nopelnīto no pārdošanas. Lai pēc gada palielinātu apgrozījumu desmit reizes, vajadzīgas 150 tūkstošu eiro lielas investīcijas pirmajā etapā, lai ieguldītu mārketingā un palielinātu apgrozījumu ar esošo komandu pašreizējā darbnīcā. Otrajā etapā plānojam atvērt otru ražotni. Ar laiku es vēlētos atvērt ražotni ASV vai Krievijā,» stāsta Mišela Šehurina, apavu zīmola Tooche dizainere.

Apavu darbnīca izveidota Mišelas vīra Jura Emīla Švāna uzņēmuma SIA YES paspārnē. «Sākumā nolēmām nereģistrēt atsevišķu uzņēmumu, jo nezinājām, kā šī ideja attīstīties. Varbūt šogad tādu reģistrēsim, jo dažreiz partneriem rodas jautājumi, kāpēc tāds nosaukums,» viņa teic. 

Ananasu lapas

«Āda» izgatavota no ananasu lapām, kas ir sasmalcinātas, apstrādātas un pārklātas ar ūdensnecaurlaidīgu slāni. Ir arī līdzīgs materiāls no sēnēm. Mišelai tas paticis, bet tam pagaidām ir tikai viena krāsa – brūna, kas viņai īpaši neiet pie sirds. «Gribu ne tikai ekoloģiskus, bet arī, pēc manas izpratnes, skaistus apavus. Tieši tāpēc sāku nodarboties ar apavu izgatavošanu, jo nevarēju atrast tādus, kas man liktos gan skaisti, gan ērti. Pārsvarā ērtie apavi izskatās ne pārāk labi, bet ar kurpēm, kas izskata ziņā ir interesantas, nevar ilgi pastaigāt, jo tās nav pārāk ērtas,» viņa saka. Katru gadu tirgū rodas jauni materiāli, bet nereti maziem uzņēmumiem tie ir nepieejami, jo ir lieli minimālie pasūtījumi, ko tie nevar atļauties. Izvēlētais materiāls ir diezgan dārgs, pat nedaudz dārgāks kā dabiska āda. Taču Mišela teic, ka visi jaunie materiāli iesākumā ir dārgāki, tie ir patentēti un sākumā tos ražo tikai viena kompānija.

Ananasu ādas ražotājs ir atsaucīgs, un abiem uzņēmumiem ir līdzīga ilgtspējības filozofija. Tāpēc uzņēmums ne tikai ražo un pārdod materiālu, bet reklamē visus zīmolus, kas ar to strādā. «Tas ļoti palīdz,» atzīst Mišela. Ražotājs nestrādā ar izplatītājiem, bet sadarbojas ar katru uzņēmumu tieši. Viņa pieļauj, ka tad, ja uzņēmums iepriekš būtu strādājis tikai ar dabisku ādu, ananasa ādas ražotājs nevēlētos sadarboties, jo tam ir svarīgi, lai sadarbības partneri ir ilgtspējīgi. Materiālu, kas aizstāj ādu, mūsdienās ir daudz. Viņa pētīja t.s. ekoādu, bet secināja, ka tas pats dermatīns vien tas ir un nebūt nav tik ekoloģisks. «Principā tā ir plastmasa, ražošanas process ir kaitīgs planētai. No vienas puses, lai saražotu šo materiālu, nemirst dzīvnieki, taču mirst daba. Tāpēc meklēju citu materiālu, kas būtu pilnībā ekoloģisks. Tāda ir ananasu āda – ražošanas process ir videi draudzīgs. Pētniece no Lielbritānijas izdomāja tehnoloģiju, kā pārstrādāt ananasu lapas un no tām ražot materiālu,» stāsta Mišela.


Visu rakstu lasiet 12. jūnija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Abonējiet, lai saņemtu laikrakstu ik dienu.