Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrā (LIAA) turpinās biznesa inkubatoru 2020.gada pavasara uzņemšana, kuros var pieteikties jaunie uzņēmēji un biznesa ideju autori pirmsinkubācijas vai inkubācijas programmai.

Iedrošinot uzņēmējus un biznesa ideju autorus, savā uzņēmējdarbības pieredzē dalās trīs LIAA biznesa inkubatoru inkubācijas programmas dalībnieki - "Coffee Pixels", Laima Jurča un "Gizzo".

Coffee Pixels - batoniņi veselīgākai kafijas patērēšanai

Strādājot kafijas industrijā, SIA "Solid Coffee" līdzdibinātājs Raivis Vaitekūns uzzināja, cik atkritumu rada kafijas piegādes ķēde - no kafijas audzētavas fermā līdz pat kafijas dzērienam tasītē. Tad arī tika uzsākti meklējumi labākajam risinājumam, kas varētu novērst kafijas nozares radīto piesārņojumu vismaz lietotāja posmā. Tā kā uzņēmuma komandai bija labas zināšanas par kafiju, arī kvalitātes standarti bija augsti. Iepriekš iegūtā kompetence kafijas jomā ļāva radīt produktu, kas ir ne tikai videi draudzīgs, bet arī kvalitatīvāks par alternatīvām tirgū. Uzņēmums sāka saņemt komplimentus no cilvēkiem par produkta kvalitāti, un "Coffee Pixels" komanda saprata, ka idejai ir labs potenciāls, turklāt ļoti lielā nozarē.

SIA "Solid Coffee" radītā kafijas plāksnīte "Coffee Pixels" izgatavota no visa kafijas augļa, savienojot to ar kakao sviestu. Līdzīgi kā šokolāde tas ir ciets batoniņš uzglabāšanai istabas temperatūrā un kūst siltās rokās vai uz mēles. Ar inovatīvo pieeju kafijas augļa pārstrādei tiek panākta šokolādei līdzīga tekstūra, bet garša kā kvalitatīvai kafijai - saldskāba, ar kafijas, tumšās šokolādes un žāvētu augļu niansēm. Vienas kafijas plāksnītes svars ir 10 grami, kas satur kofeīna daudzumu ekvivalentu standarta espresso (50mg). Īpašs ir veids, kā "Coffee Pixels" batoniņā esošais kofeīns iedarbojas. Tā kā produkts ir ēdams, nevis dzerams, tad kofeīns iedarbosies vienmērīgāk un ilgāk, neradot nepatīkamas sajūtas, kas dažreiz seko pēc kafijas dzēriena lietošanas. Kafijas auglis ir viens no bagātīgākajiem antioksidantu avotiem pasaulē, kas padara "Coffee Pixels" par īstu "superfood".

Līdz šim "Coffee Pixels" produkts testēts mazos apjomos dažādās nišās, izmēģinātas dažādas pieejas patērētājam. Raivis norāda, ka labākā risinājuma meklējumi vēl turpinās. Latvijā, Igaunijā, Somijā un Maskavas apgabalā Krievijā "Coffee Pixels" var iegādāties mazumtirdzniecībā veikalos un kafejnīcās, kā arī interneta veikalā ar piegādi uz visām pasaules valstīm.

Raivis norāda, ka LIAA Jūrmalas biznesa inkubators ir bijis nozīmīgs atbalsta plecs uzņēmuma finanšu plūsmas optimizācijai, ļoti nozīmīgs atbalsts ir arī atbalsta granti produkta attīstībai. Šobrīd pēc veiksmīgas investīciju piesaistes uzņēmums darbojas pie jauna izaugsmes virziena sadarbībā ar partneriem ASV un Japānā. Gada beigās uzņēmums plāno produkta izgatavošanas pirmo fāzi turpmāk veikt Kolumbijā. Tas ļaus "Coffee Pixels" rūpēties par produkta kvalitāti jau no kafijas ieguves posma un būt pārliecinātiem, ka visa ražošanas ķēde strādā pēc vieniem un tiem pašiem kvalitātes un ilgtspējas principiem. Galvenais uzņēmuma izaicinājums pašreiz ir uzņēmuma filiāles atvēršana Kolumbijā un mērogojamas ražošanas un kvalitātes kontroles sistēmas izveide.

Ilgtermiņā "Coffee Pixels" mērķis ir radīt risinājumus kafijas nozares izaicinājumiem - ar savu darbību veicināt reģenerēto mežu hektāru skaita pieaugumu, palielināt ilgtspējīgi saimniekojošu kafijas fermu skaitu un pievērst vairāk cilvēku veselīgākai kafijas lietošanai.

Laima Jurča - apģērbs kā laikmetīga vērtība

Zīmols "Laima Jurča" bija un būs modes mākslas jaunrades ceļš, kura pamatā ir akadēmiskās zināšanas un mērķtiecīga tiekšanās pēc jaunu izteiksmes līdzekļu meklējumiem. Stāstot par ceļu līdz savai biznesa idejai, modes zīmola īpašniece Laima Jurča skaidro, ka pamatā tā nebija biznesa ideja, bet gan modes mākslinieces dzīvesveids un izvēlētā karjera. Domas par biznesa potenciālu sāka veidoties brīdi, kad Latvijas Mākslas akadēmijas studiju laikā veidotās apģērbu kolekcijas guva starptautisku atzinību. Apzināta rīcība biznesa virzienā tika fokusēta pēc maģistra grāda iegūšanas.

Laima apguva biznesa pamatprasmes un zināšanas par biznesa idejas validāciju LIAA pirmsinkubācijas programmā, kas radīja vēl lielāku pārliecību par biznesa potenciālu. Vīzija par zināšanu ieguldīšanu savā uzņēmumā šķita visizaicinošākā un labākā laika investīcija savā dzīvē.

Zīmola "Laima Jurča" produkts un arī pakalpojumi apvieno Laimas jaunradi modes mākslā. Laimas radītais produkts ir komercializēts ilgtspējīgā, pret vidi un lietotāju atbildīgā lēnās modes virzienā, nostājoties pret atrās modes vieglprātīgo un vidi degradējošo virzienu. Galvenais produkts ir zīmola Laima Jurča radītie apģērbi, kas izgatavoti no videi draudzīgiem materiāliem un apdrukāti ar Laimas radītajām apdrukām un ietver sevī stāstus un nostāju.

Jautājot par zīmola klientiem, Laima skaidro, ka tie ir dažādu jomu mākslinieki un cilvēki, kuri vēlas izcelties ar neredzētiem un drosmīgiem apģērbiem, kā arī korporatīvie klienti, kuri konsultējas un pasūta dizaina izstrādi rūpnieciski izgatavotu uniformu ražošanai. Raugoties uz zīmola izaugsmes plāniem, Laima norāda, ka to pamatā būs apģērba tirdzniecība interneta veikalā un jaunu korporatīvo klientu piesaiste unikālu uniformu dizaina izstrādē un ražošanā.

Pašreiz uzņēmums uzsācis ražot pirmo produkciju interneta veikalu sortimentam - svārkus, vasaras mēteļus, kreklus un kleitas. Uzņēmuma pašreizējie izaicinājumi ir saistīti ar e-veikala struktūras izstrādi un testēšanu, kā arī preču sortimenta papildināšanu - audumu apdrukām, konstrukciju izstrādi un ražošanu.  Paralēli tiek izstrādātas uniformas valsts mēroga institūcijām.

Tā kā Laimas profesionālās zināšanas saistītas ar radošo jaunradi un izpratne par uzņēmējdarbību ir intuitīva, viņa uzskata, ka LIAA Radošo industriju inkubatora atbalsts ir kā trūkstošais balsts, kas ļauj uzņēmumam ar pārliecību investēt līdzekļus uzņēmuma attīstība.  Zīmola attīstības laikā inkubatora komanda sniedz gan emocionālu motivāciju, gan zināšanas un vērtīgus kontaktus, kas tālāk spēj saprast mūsu attīstības problēmas un ieteikt potenciālos risinājumus.

Jautājot par nākotnes plāniem, zīmola produkciju Laima Jurča redz kā laikmetīgu vērtību, kas neseko tendencēm, bet gan rada savus unikālos tēlus un apģērbus, kas ir atbildīgi gan pret lietotāju, gan pret apkārtējo vidi.

Gizzo - soli priekšā ierastajiem kokogļu griliem

Mārcis Puriņš, Toms Tubāns un Dāvis Paipa kopā ar domubiedriem biznesu ideju par pārnēsājama grila "Gizzo" radīšanu attīstīja pirms vairāk nekā diviem gadiem. Vienam no viņiem bija ideja par saliekamu grilu, kas varētu būt kā veiksmīgs ceļojuma papildinājums - ērti saliekams, tīrāms un pārvietojams. Puiši salika galvas kopā un sāka strādāt pie produkta no vairākām pusēm - kādas būtu praktiskās lietošanas īpašības, ko būtu svarīgi apzināt, kā tehniski izstrādāt grilu, kā to noformēt, kāda būtu produkta auditorija un kā to virzīt tirgū. Tikai lēnā garā saliekot šīs domas kopā, tapa pirmais fiziskais prototips, pēc kura secināja - šis tiešām ir reāli izpildāms un strādās! Gizzo komanda domā, ka vislielāko impulsu iedeva tieši tas, ka, parādot šo prototipu apkārtējiem cilvēkiem, viņi bija patīkami pārsteigti un ieinteresēti tajā, ko viņi redz.

Papildu finansiālajam atbalstam atrašanās LIAA Liepājas biznesa inkubatorā "Gizzo" komandai palīdz atrasties radošu cilvēku vidē, kas nereti noved pie vērtīgām idejām. Prezentēt "Gizzo" pārskata datus inkubatora komandai ir vienreizēja iespēja iegūt informāciju par veidu, kā attīstīt produktu, par kuru paši nereti nemaz neiedomājas.

"Gizzo" piedāvā saliekamu kokogļu grilu un tā piederumus, ko ievieto mazā klēpjdatora izmēra somā. Tas ir gaumīgs, ātri un ērti uzstādāms, un to var ņemt līdz teju visur - pārgājienos, atpūtas braucienos vai jebkurā citā aktivitātē brīvā dabā. Pēc lietošanas grilu ir viegli notīrīt un pāris minūšu laikā to var atkal ielikt atpakaļ somā un turpināt savu ceļojumu. Lai gan "Gizzo" ir ļoti kompakts, tas nezaudē kvalitatīva ēdiena pagatavošanai nepieciešamās īpašības. Puiši norāda, ka, salīdzinot ar konkurentiem, "Gizzo" ir gājis soli tālāk, piedāvājot ne tikai kokogļu grilu ēdiena pagatavošanai, bet arī ērtu un kompaktu veidu, kā ēdiena pagatavošanu iznest ārpus sava pagalma vai vasaras mājas.

Vairums "Gizzo" klientu ir tieši Baltijas valstīs, kā arī ASV, kur produktam ir vislielākais pieprasījums. ASV ir plašs tirgus ar ļoti lielu potenciālu, un šo tirgu "Gizzo" plāno attīstīt arī turpmāk - izvēlēsies konkrētus reģionus un sapratīs, kāds ir Gizzo klients ASV, lai produkts to veiksmīgāk varētu sasniegt. Lielākais "Gizzo" izaicinājums šobrīd ir apzināt ASV tirgus noteikumus un uzlabot piegādes loģistikas jautājumus. Tuvākais mērķis ir nostiprināt savu vārdu Baltijas mērogā un kļūt par atpazīstamu ražotāju Latvijā. Uzņēmums iesācis eksporta ceļu uz ASV un plāno tajās izveidot stabilus pārdošanas kanālus. 

Šobrīd "Gizzo" komanda ir izstrādājusi produktu, ar ko paši ir apmierināti, bet stāsts jau ar to nebeidzas. Katram klientam ir savas vēlmes, savi ēdiena gatavošanas paradumi. Esošo klientu atsauksmes palīdz saprast, kādā veidā var uzlabot gan produktu, gan klientu pieredzi.

Līdz 20. martam atvērta pieteikumu pieņemšana dalībai inkubācijas programmā 14 LIAA biznesa inkubatoros visā Latvijā - Daugavpilī, Jelgavā, Jēkabpilī, Jūrmalā, Kuldīgā, Liepājā, Madonā, Ogrē Rēzeknē, Siguldā, Talsos, Valmierā, Ventspilī un Radošo industriju inkubatorā Rīgā.

Inkubācijas programmai aicināti pieteikties uzņēmumi, kas nav reģistrēti ilgāk par trim gadiem. Pieteikumus aicinājums iesniegt, nosūtot elektroniski parakstītu pieteikumu uz [email protected] (edoc iesniegšanas termiņa laika zīmogs - līdz plkst. 23:59) vai, nosūtot pa pastu LIAA Pērses ielā 2, Rīgā.

LIAA aicina pievienoties lielākajai jauno uzņēmēju kopienai, kuru kopējais apgrozījums ir 70 miljoni eiro un kopējās piesaistītās ārējās investīcijas sasniedz 12 miljonus eiro.

Pašlaik LIAA biznesa inkubatoros ir 701 dalībnieks. No tiem 249 ir biznesa ideju autori vai uzņēmumi, kuri pirmsinkubācijas programmā pārbauda savas biznesa idejas dzīvotspēju, un 452 uzņēmumi ir inkubācijas programmā. Kopš LIAA biznesa inkubatoru izveides pirmsinkubācijas programmu sešu mēnešu garumā ir izgājis 1141 biznesa ideju autors.