Latvijas Dzelzceļa meitas kompānijas Ldz Cargo tikko izsludinātais konkurss rada aizdomas, ka uzvarētājs iepriekš jau ir zināms un kas tas, pretēji amatpersonu apgalvotajam, nebūs ne efektīvākais un ne lētākais piedāvājums, vēsta TV3 raidījums Nekā personīga.

Pēc satiksmes ministrijas spiediena  Ldz Cargo sarīkoja atklātu konkursu, taču sarežģītā piedāvājuma iesniegšanai devusi tikai 14 darbadienas. 100 jaunu kravas vagonu iegāde un pirkums valsts uzņēmuma meitai var izmaksāt pat 4 miljonus latu.
LDz Cargo ir pelnošākā Latvijas Dzelzceļa meitas. Konteineru pārvadājumi kopš 2008.gada pieauguši pat divtik. Uzņēmums ar peļņu, mērāmu padsmit miljonos, pazīstams arī kā dāsns sponsorētājs. Savulaik LDz Cargo atvēlēja pusmiljonu latu hokeja klubam Dinamo. LDz Cargo lielas investīcijas ieguldījis vagonu parka atjaunošanā un divos gados sapircis jau 500 vagonu.

Satiksmes ministrs Uldis Augulis jaunu vagonu iepirkumu aizstāv. Tieši ministrija ir teikusi, ka jārīko atklāts konkurss. Nedrīkstot pieļaut, ka, piemēram, NATO kravas nevar apkalpot, jo vienkārši nav, ar ko konteinerus pārvadāt.
Aizsardzības ministrija informē, ka pusotra gada laikā ASV un citu NATO valstu karaspēkam Afganistānā nepieciešamo preču sūtīšana caur Latviju mūsu tautsaimniecībā atstājusi 7 miljonus latu. Tālo ziemeļu ceļu uz Afganistānu, ceļojusi katra trīspadsmitā no Latvijas Dzelzceļa konteineru kravām pērn. Taču ministrijā šaubās, vai NATO kravu apjomi varētu vēl pieaugt.
Tomēr Latvijas dzelzceļā uzstāj, ka jaunos vagonus vajag un labi drīz. Šai apjomīgajā un sarežģītajā konkursā pretendentiem dotas tieši 14 darbadienas, lai iesniegtu savus piedāvājumus.  LDz Cargo jurists Nekā Personīga neatklāj, cik liela ir interese par konkursu.

Vagonus, kurusLDz Cargo plāno iegādāties, Latvijā neražo. Arī līdz šim 60 pēdu platformas konteineru, riteņtehnikas un citu kravu pārvadāšanai LDzCargo caur starpniekfirmu pirka no Ukrainas rūpnīcas. Viena vagona cena pašlaik var svārstoties no 60 -90 tūkstošiem dolāru. Tas ir liels iepirkums - kopumā ap 4 miljoniem latu. Pat nespeciālistam skaidrs, ka kvalitatīvu piedāvājumu konkursā tik īsā termiņā nevar sagatavot. Ja vienīgi pretendenti apzināti un uzrunāti iepriekš. Latvijas Dzelzceļa pārstāve faktiski to apstiprina.

Nekā personīga nozares eksperti stāsta, ka konkursa steigai varētu būt kāds izskaidrojums. Taču tas apgāž valsts uzņēmuma pārstāvju sacīto, ka tiek meklēts lētākais piedāvājums, gluži pretēji - tieši pašlaik platformu cena ir neadekvāti augsta. Vagoniem nepieciešamos riteņus līdz šim ražoja tikai 2 rūpnīcas Krievijā. Un tās arī diktēja cenas. Krievijas Dzelzceļa kompānijas Rossijskije žeļeznije dorogi vadītājs Vladimirs Jakuņins nule kā sertificējis arī čehu un ķīniešu ražojumu . Tas nozīmē, ka krievu produkcijai parādīsies konkurence un cenas drīz kritīs. Taču Latvijas Dzelzceļa meitas kompānija pirkumu grib īstenot tieši tagad. Kāpēc nevar gaidīt, līdz cenas būs mazākas, neizdevās noskaidrot. Latvijas Dzelzceļa vadītājs Uģis Magonis līdz svētdienai bija devies komandējumā, bet Ldz Cargo valdes priekšsēdētājs Guntis Mačs, kuru satiksmes nozarē savulaik ieveda Ainārs Šlesers, interviju Nekā personīga atteica.