Šis raksts tapis sadarbībā ar Forum Auto, autors Kristaps Skutelis no kursors.lv 


Kamēr mans lietotais elektroauto ir servisā, saku lielu paldies Forum Auto, kas man uz dažām dienām testam piespēlēja KIA EV3 kompakto elektrisko krosoveru. Testu smuki saplānojām tā, lai ar šo auto varu ģimeni izvadāt uz Latgali nosvinēt Jāņus. Tāpēc šoreiz daudz praktisku atziņu par to, kā auto uzvedas reālas ekspluatācijas apstākļos.

Kas ir KIA EV3?

Tiem, kas kaut cik seko autobūves attīstībai, ir labi zināms, ka dienvidkorejieši jau no sākta gala ražo lieliskus elektroauto. Tā tas bija ar nosacīti otrās paaudzes elektromašīnām kā, piemēram, KIA e-Niro, kas mūsu 1000km elektroauto testā ļoti ilgu laiku bija topa augšgalā un ļoti perspektīvas izskatās arī jaunās KIA mašīnas. KIA EV3 ir zīmola piedāvājums kompakto elektrisko krosoveru kategorijā un Latvijā pieejams jau no pagājušā gada nogales. Ar šo auto mūsu Māris iepazinās Portugālē un tāpat esam paspējuši 1000km testā izmēģināt EV3 lielo brāli KIA EV9. Beidzot pie KIA EV3 tiku arī es. Jēj!


20250704-1324-img-3515-1.jpg


Auto dizains ir tāds pagalam kantains un tas ir gaumes jautājums. Personīgi man šāds auto izskats šķiet interesants, taču tā kā tas ir elektroauto, tad arī reizē vieš bažas par tā efektivitāti. Kādu laiku atpakaļ man piederēja Mitsubishi Pajero un labi atceros, kā svilpo vējš ap tādu ķieģeli uz riteņiem. 

Bērniem vietas pietiek

Tā kā uz laukiem braucam visa ģimene pilnā sastāvā, tad sagatavošanās braucienam sākas ar bērniem. Par laimi abi mani jaunēkļi ir absolvējuši lielos bērnu krēsliņus un kā redzam fotogrāfijā zemāk, ar diviem padupšniekiem divus bērnus šajā mašīnā salādēt varam. Un gan starp bērniem, gan pie viņu kājām paliek brīva vieta viņu operatīvajām mantām.

20250703-1207-img-3410-2bilde.webp

 Kas nav mazsvarīgi, konkrētajā demo mašīnā abos priekšējos sēdekļos ir iestrādātas USB-C pieslēgvietas pie kurām bērni savus gadžetus pieslēdza jau aptuveni pēc Tīnužu apļa. Tās pavisam noteikti noderēja visā mūsu braucienā un tas būtu bijis krietni neizturamāks, ja gadžeti būtu izlādējušies. Nāktos spēlēt jau pirms vairākiem gadiem apnikušo dzīvnieku skaitīšanas spēli. 

Ja bērnus nomainām uz lielākiem cilvēkiem, tad lieti noderēs tas, ka EV3 ir augsts jumts un tas salonā rada plašuma sajūtu. Šis noteikti ir auto, kurā aizmugurē nebūs jāsēž ar noliektu galvu, kā tas nereti mēdz būt modīgos auto ar slīpiem jumtiem.

Bagāžai gan ne pārāk

Kad bērni ir salādēti mašīnā, jātiek galā arī ar bagāžu. It kā braucam ciemos tikai uz pāris dienām, bet mantu daudz. Gan drēbes, gan dāvanas un manas telts lietas. KIA norāda, ka šim auto ar nenolocītiem aizmugurējiem sēdekļiem bagāžnieks ir 460 litrus ietilpīgs, taču praksē tas nav diez ko daudz. Bet ko mēs gribam, tas taču ir kompaktais krosovers.

Labā ziņa gan ir tāda, ka bagāžniekā ir dubultā grīda un tas “pazemes” nodalījums ir gana ietilpīgs, lai tajā novietotu dažādus kabeļus u.c. auto loriņus. Šim auto ir arī priekšējais bagāžnieks zem motora pārsega, taču tas ir vairāk simbolisks. Tajā varam ievietot trīs kurpes un neko vairāk.

 Braucam

OK, bērni un mantas mašīnā salādētas un beidzot varam doties ceļā! Gluži tāpat kā auto aizmugurē, arī priekšā ir daudz vietas. Pat neskatoties uz manu ap 1.85m garo augumu, galva ne tuvu neduras griestos. Un kad auto ir augsti griesti, tev uzreiz tajā rodas plašuma sajūta. Tāpat arī daudz brīvas vietas ir kājām un tās neduras ne durvīs, ne viduskonsolē.

Tā kā elektroauto nav nepieciešami klasiski pārnesumu pārslēgšanas kloķi, tad katrs ražotājs izdomā kā realizēt braukšanas režīmu pārslēgšanu. KIA gadījumā mums aiz stūres tiek piedāvāts šāds risinājums. Ērti un saprotami!

Mēs tepat blogā esam gana daudz rakstījuši par neriktīgo tendenci mašīnās visus vadības elementus pārnest uz displejiem un skārienjūtīgām pogām. Šis nav tas gadījums. Mums ir daudz pogu, sviru un rullīšu uz stūres, kā arī fiziski sataustāmas sviras ļauj ērti un bez novēršanās no ceļa pielāgot klimata kontroli. Vienīgi tas viena gara displeja risinājums man ne līdz galam patika, jo aiz stūres tā uzreiz neredz, cik tad grādus esam iestatījuši apsildei. Savukārt, stūres rullīši padevušies kaut kādi slideni. Bija jāpierod.

Elektriski regulējamie apsildāmie un ventilējamie priekšējie krēsli bija pilnībā apmierinoši tādiem dažas stundas ilgiem braucieniem un man īpaši patika galvas atbalsti. Tie ir veidoti no tīkliņveida auduma kāds redzēts geimeru datorkrēslos un tajos ļoti patīkami atlaist galvu. 

20250703-1214-img-3492-atalaist-galvu.we

Drošības sistēmas ļoti centīgas

Testējot jaunos auto, esam novērojuši tendenci, ka drošības sistēmas kļūst arvien uzbāzīgākas. Tas bija ļoti uzskatāmi redzams arī EV3. Proti, līdzko sāksim braukt, auto sāks pīkstēt gan par teju katru mūsu skatiena novēršanu nost no ceļa, par ātruma pārsniegšanu un par visām varītēm centīsies noturēties joslā. Var jau, protams, uzskatīt, ka tas viss ir drošības nolūkos, bet kāda var būt drošība, ja šoferis būs neskaitāmo pīkstienu nokaitināts? Labā ziņa ir tāda, ka varam uz stūres (zvaigznītes poga) ieprogrammēt ātru braukšanas palīgsistēmu skata atvēršanu un tur pirms katras braukšanas reizes atklikšķināt, lai šīs sistēmas mums netraucē. Bet es vēlreiz uzsveru, līdzīgi rīkojas arī citas jaunās mašīnas. Bet nav arī tā, ka visas drošības sistēmas ir kaitinošas. Tā nav. Piemēram, aklo zonu brīdināšanas sistēma darbojas precīzi un mūs informēs gan mērinstrumentu panelī, gan uz projekcijas displeja. It kā nieks, taču reāli noderīgi un netraucē.

Braukt ar KIA EV3 ir viegli. Sānu spoguļi ir lieli un ļauj labi saskatīt to, kas notiek mums aizmugurē un lieti noder arī kameru sistēma. Tādējādi ar šo auto viegli ir manevrēt gan pilsētā, gan braukt tālākus gabalus pa šoseju. Adaptīvā kruīzkontrole darbojas saprotami un testa laikā neradīja nevienu iemeslu apšaubīt tās darbības spējas. Sēdies un brauc!

Var aizbraukt uz Rēzekni un atpakaļ bez papildus uzlādes

Šo auto varam nopirkt ar divu izmēru akumulatoriem – 58.3 kWh vai 81.4 kWh. Konkrētais demo auto bija aprīkots ar lielo akumulatoru un ražotājs tam sola līdz 605 km nobraukumu. Tas ir daudz un realitātē mēs aizbraucām no Rīgas līdz Rēzeknei un bez uzlādes būtu tikuši arī atpakaļ. Tieši tā, nekādas uzlādes pa ceļam.

Tā kā pa Rēzekni un tās apkaimi bija jāpaburzās, tad vienu fiksu uzlādi es tur tomēr veicu, taču atgriežoties Rīgā bija interesanti pavērot visa brauciena vidējo patēriņu. 16.8 kWh/100km priekš tādas formas auto man šķiet adekvāts sniegums un tikai mazliet pārsniedz ražotāja solīto 16.2 kWh/100km patēriņu (ja auto būtu aprīkots ar cilvēcīgākiem 17 collu riteņiem, vidējam patēriņam būtu jābūt ap 14.9 kWh/100km). Atgādināšu, ka auto bija piebāzts pilns ar pasažieriem un mantām, kā arī atpakaļceļā gandrīz visu laiku lija un pūta spēcīgs vējš. Ja runājam par vēju, tad to mazliet dzirdēja svilpojot ap auto sānu spoguļiem, bet kopumā EV3 viss ir pavisam normāli arī ar skaņas izolāciju.

Kā jau korejiešu auto esam pieraduši redzēt, mums ir pieejama informācija par to, cik daudz enerģijas brauciena gaitā tiek tērēts uz pašu braukšanu un cik uz klimata uzturēšanu vai baterijas apsildi. Tāpat tiek uzglabāta vēsturiskā enerģijas patēriņa informācija.

Latvijā pagaidām ir nopērkama EV3 versija ar priekšpiedziņu un auto spēj attīstīt ap 200 Zs jaudu. Nav nekāda raķete, bet nevienā brīdī ne pilsētā, ne uz šosejas man nešķita par maz jaudas drošai apdzīšanai. Auto piekare ir uz mīksto pusi un es pieņemu, ka tas ir domāts komforta vairošanai. Pāri bedrēm un nelīdzenumiem auto tiek pāri bez liekas kratīšanās un grabēšanas. Naskākiem braucējiem noteikti gribēsies, lai auto ir cietāks… bet… šis nav sportisks auto.

Ir arī jāpastrādā

Pie elkoņa atbalsta KIA dizaineri ir iebūvējuši interesantu paliktni. Citos apskatos redzēju, ka apskatnieki to sauc par virtuves dēlīti. Tas tik tiešām izskatās tā it kā uz tā varētu brokastu maizītēm sagriezt desu un gurķi, taču man uz tā ērti bija novietot datoru. Ļoti iespējams, ka KIA dizaineriem bija tieši tāds mērķis.

Kad lepni atvēru savu datoru un sadomāju strādāt, sapratu, ka tas ir pilnībā izlādējies. Ak, nē! Skatiens uz aizmuguri un zem pasažieru sēdekļa pamanīju rozeti. Labais, gan datoru uzlādēju, gan telefonu. Kamēr citi ļaudis ballējās, varēju klusumā un komfortā pastrādāt.

Starp citu, šis ir viens no elektroauto, kas atbalsta V2L (Vehicle to Load) funkciju un no tā varam darbināt vai uzlādēt citas elektroierīces.

Pietiekami ātra un stabila uzlāde

KIA EV3 ir 400V arhitektūras mašīna un praksē tas nozīmē uzlādes jaudas līdz 135 kW pie ātrajiem (līdzstrāvas/DC) lādētājiem un līdz 11 kW pie maiņstrāvas (AC) lādētājiem. Forši, ka CCS uzlādes ports ir novietots auto priekšpusē. Vairs nav jāpiebrauc pie lādētājiem ar aizmuguri.

Ar šādiem uzlādes parametriem mūsdienās vairs nevienu nepārsteigsi, taču manā ieskatā tas ir absolūti pietiekams sniegums.Forši, ka mērinstrumentu panelī uzskatāmi redzam ne tikai atlikušo uzlādes laiku un uzlādes līmeni, bet arī uzlādes jaudu. Tas ļauj saprast, kad lādēšanās kļūst nevajadzīgi lēna un laiks doties tālāk ceļā. Tā kā elektromašīnas pie publiskajiem lādētājiem tāpat nemēdz lādēt pilnas, tad ar 20-30 minūšu uzlādi varēsim bez problēmām braukt vēl dažus simtus kilometru. 

20250703-1225-img-34-pedeja.webp

Auto testa laikā palādēju pie Viršu ātrā (160 kW) lādētāja un testa nolūkos arī pie mājas lādētāja un nenovēroju nekādas uzlādes problēmas. Hei, tas taču ir korejiešu auto un tas nav cimperlīgs šajā ziņā.

Cik KIA EV3 maksā?

KIA EV3 ar lielo akumulatoru maksā sākot no nepilniem 44 tūkstošiem eiro, bet ja to izvēlēsimies ar mazo akumulatoru, tad cena noslīdēs līdz nepilniem 40 tūkstošiem. Atrēķinam vēl nost valsts atbalsta dažus tūkstošus un iegūsim fināla cenu šim auto.SecinājumiTā kā es pats jau vairākus gadus braucu ar korejiešu auto, man bija viegli piešauties pie KIA EV3. Tādējādi es un mana ģimene izbaudīja šo izbraucienu uz Latgali. Auto tik tiešām var bez papildus uzlādes aizbraukt uz Latgali un arī atbraukt atpakaļ uz Rīgu. Un cenu starpība starp mazās un lielās baterijas versiju ir tikai aptuveni četri tūkstoši eiro, kas liek divreiz padomāt par to kuru versiju pirkt. Man arī patika tas, ka auto it kā nav liels, taču augstie griesti rada plašuma sajūtu. Vienīgi bagāžniekā neko daudz mantas līdzi nepaņemsim. Ikdienas braucieniem pa pilsētu būs pietiekami, taču tālākiem izbraucieniem būs jāpadomā par kādu citu bagāžas risinājumu.