Parāds – nav rēta, nesadzīs, saka tautas gudrība. Parāda rašanās nav patīkams notikums nedz kreditoram, nedz parādniekam, taču šo procesu var pārvarēt, tam tērējot pēc iespējas mazāk laika, emociju un finanšu resursu. Skaidrs ir viens – bēgšana prom no šīs problēmas un parāda ignorēšana noteikti nav labākā stratēģija. 

Katrs uzņēmējs vēlas, lai parāds vispār nerastos. Vai ir iespējama tāda sadarbība, kurai iepriekš notiek sagatavošanās sekmīgai sadarbībai? “Protams, ir iespējama”, – apgalvo Olga Pripodobna, parādu atgūšanas un juridisko pakalpojumu SIA Legal Balance izpilddirektore.

Kas jādara, lai parādi nerastos?

Viens no veidiem kā novērst iespējama parāda rašanos starp biznesa partneriem, ir avansa maksājumi vai priekšapmaksas. Avansa maksājumi (angļ. advance payment) nozīmē daļas vai visas līgumā paredzētās summas samaksu vēl pirms preces vai pakalpojuma saņemšanas. Tas disciplinē gan pakalpojuma vai preces saņēmēju, gan arī piegādātāju. 

Pirms sadarbības uzsākšanas ar vēl nepazīstamu partneri, būtu vērts painteresēties gan par tā vadītāju, gan par akcionāru. Šī informācija ļaus saprast, vai vadītājs pienācīgi vada uzņēmumu, iesniedz dokumentus uzraugošām iestādēm – būtībā, vai viņš, vadot biznesu, rīkojas godīgi un kārtīgi, vai nav sodīts (vai regulāri tiek sodīts) par pienākumu nepildīšanu.

O.Pripodobna apgalvo, ka parādu atgūšanas speciālistu pieredze rāda, ka, piemēram, finanšu pārskatu dokumentu neiesniegšana paredzētajā laikā ir pamats uztraukumam, un būtu rūpīgi jāapdomā par potenciāliem sadarbības riskiem ar šādu partneri. 

Pirms attiecību uzsākšanas ar jaunu potenciālo biznesa partneri O.Pripodobna iesaka izvērtēt partnera maksātspēju, pārbaudīt finanšu situāciju, esošo parādu apmēru u. tml. Tas ļaus daudz vieglāk pieņemt lēmumu par nākotnes sadarbību ar potenciālo biznesa partneri.

Ja nav iespējas vienoties par avansa maksājumiem, pārbaudīt partneru finansiālo stāvokli vai vadītāju paradumus, iesakām slēdzamajos līgumos nenoteikt pārāk garus maksājuma termiņus. Par gariem termiņiem uzskatāmi 30 dienu un garāki termiņi, tāpēc speciālisti iesaka noteikt 5, maksimāli – 15 dienu apmaksas termiņu par precēm vai pakalpojumiem.

“Prakse rāda, jo īsāks apmaksas termiņš, jo ātrāk var reaģēt uz satraucošu situāciju. Nosakot garus atmaksas termiņus, biznesa partnerim var uzrasties jauni kreditori vai par nonākt uz maksātnespējas sliekšņa. Tas viss apgrūtina parāda atgūšanas iespējas”, – apgalvo O.Pripodobna.

Parāds tomēr ir. Kas tālāk?

Ja parāds tomēr ir neizbēgams, profesionāle min tālākas darbības, lai to varētu pēc iespējas ātrāk un efektīvāk atgūt. 

Pirmkārt, uzsākot parāda atgūšanas procesu, ir svarīgi vai dokumenti ir noformēti juridiski pareizi un visi parāda apliecinošie dokumenti ir pieejami parādu atgūšanas speciālistiem. Diemžēl, stāsta O.Pripodobna, kreditori bieži šo daļu atstāj novārtā un parādu atgūšanas speciālistiem neiesniedz svarīgus parādu pamatojošus dokumentus. Šādos gadījumos nākas meklēt parāda pamatojumus, pašu parāda faktu pierādīt kļūst grūtāk vai arī tas vispār nav iespējams. 

Ja ir aizdota nauda, parāda pierādījums var būt parādraksts, aizdevuma līgums, vekselis, maksājuma uzdevums vai cits parāda apliecinos dokuments. Ja aizdevums ir veikts skaidrā naudā un iepriekš minēto dokumentu kreditoram nav, var palīdzēt arī sarakste ar parādnieku – tā ir jākrāj un jāglabā. 

Svarīgs ir arī iepriekš norādītais parāda atmaksas termiņš. Profesionāļi iesaka būt piesardzīgiem un par parāda atgūšanas procesa iespēju domāt tūlīt pēc pirmā maksājuma kavēšanas vai brīdī, kad parādnieks pēkšņi pārtrauc komunikāciju. Jo ilgāk kreditors atliek šo lēmumu, jo grūtāk ir piedzīt parādu, apgalvo O.Pripodobna. 

Vislabāk atgūstami tie parādi, kas tiek kavēti līdz 90 dienām, bet parādi, savukārt parādi, kas tiek kavēti līdz 30 dienām, atgūšanas efektivitāte sasniedz pat 90 procentus. Parāda summai arī ir nozīme: mazākus parādus ir vieglāk un ātrāk piedzīt, tāpēc ieteicams tos nekrāt. 

Sadarbība – svarīga!

Sadarboties ar parādu atgūšanas partneriem ir noderīgi, jo tiem ir pieredze strādājot ar dažādu tipu parādniekiem (piemēram, ļaunprātīgiem, situētiem, bezcerīgiem, “solītājiem” u. tml.). Profesionāļi var izvēlēties precīzāko stratēģiju parāda atgūšanai, vienlaicīgi saudzējot parādnieka un kreditora attiecības un saglabājot interešu līdzsvaru. 

“Vislabāk, ja notiek konstruktīva sadarbība ar parādnieku, jo tas palīdz viņam saprast, ka izvairīšanās no parāda neko labu nedos”, – stāsta O.Pripodobna.

Parāda atgūšanu var paildzināt globalizācijas procesi, kad parādnieki diezgan bieži dodas uz ārvalstīm. Taču mūsdienu instrumenti jau ļauj panākt parādniekus pat eksotiskajās valstīs, lai gan tam var būt nepieciešams nedaudz vairāk laika.

“Pirms kāda laika pie mums vērsās kliente. Viņa divu mēnešu laikā atguva parādu, uz kura atgūšanu gaidīja septiņus gadus”, – stāsta O.Pripodobna. Viņa vadītais uzņēmums izmantoja Vācijas partneru EOS Group izstrādāto unikālo Cross-border platformu. Piedzenot parādu ārvalstīs, sevišķi citas kultūras un tiesiskās tradīcijas valstī, svarīgs ir arī tajā valstī strādājošais vietējais partneris, kas palīdz atrast parādnieku un palīdz tam sakārtot lietas ar kreditoru. 

Parāds atgūstams ļoti individuāli un vienmēr ir atkarīgs no vairākām lietām: parādnieka situācijas, nepieciešamajām darbībām, savāktajiem dokumentiem u. tml. “Mēs parādu atgūstam vidēji 180 dienu laikā. Taču, tikai saņemot visu rīcībā esošo informāciju, varam pateikt, cik daudz laika aizņems parāda atgūšana, jo katrs gadījums ir individuāls”, – apgalvo izpilddirektore.  

Par parāda atgūšanas iespējām uzziniet vairāk www.atgustinaudu.lv !