Agrā 2020. gada pavasarī pasaule saskārās ar izaicinājumu, ko nesa COVID-19 vīrusa uzliesmojums. Vīrusa uzliesmojums ir nesis daudz zaudējumus vietējiem uzņēmējiem ; dažiem nācās pat sēgt savu darbību , bet citiem paļauties uz e- komerciju. Kopējais kafijas automātu tirgus aprīlī sarucis par 11%, bet, efektīvi pielāgojot stratēģiju neparedzētajiem apstākļiem un koncentrējoties uz interneta veikala attīstīšanu, kafijas un kafijas automātu mazumtirdzniecības ķēdes Kafijas Draugs pārdošanas rezultāti šajā laikā piauguši par vairāk nekā 100%, neskatoties uz ierasti kluso sezonu. Pateicoties pēdējo mēnešu straujajam pārdošanas kāpumam, Kafijas Draugs ir kļuvis par līderi kafijas automātu tirdzniecībā Baltijas valstīs un plāno paplašināt savu interneta veikala pakalpojumus.

Visā Baltijā pēdējo gadu laikā ir būtiski attīstījusies kafijas kultūra, un cilvēki arvien vairāk apzinās, kas ir laba kafija, un vēlas tikpat kvalitatīvu kafiju kā kafejnīcās, dzert arī savās mājās.

“Specializētais kafijas automātu tirgus Baltijā ir diezgan jauns, un, lai arī kafijas automātus ir iespējams iegādāties gandrīz visos sadzīves tehnikas veikalos, specializētie veikali var piedāvāt augstas kvalitātes produktus, pakalpojumus un konsultācijas, kuras citi veikali nespēj. Pēc mūsu pieredzes vidējais laika posms, kurā klients izlemj iegādāties kafijas automātu, ir 2 gadi, taču pandēmijas laika ierobežojumi apmeklēt iecienītās kafejnīcas daudzos gadījums bija nepieciešamā motivācija pirkuma veikšanai,” skaidro Kristaps Zeibots, Kafijas Draugs Biznesa klientu pārdošanas daļas vadītājs.

Latvijā šobrīd ir mazākais kafijas automātu tirgus, salīdzinot ar citām Baltijas valstīm, kur ieradums dzert kvalitatīvu kafiju mājās, ir spēcīgāks. Spriežot pēc pircēju paradumiem, redzams, ka latvieši šobrīd vairāk koncentrējas uz vidējās klases kafijas automātiem, kamēr Igaunijā un Lietuvā iegādāto ‘’premium’’ klases kafijas automātu īpatsvars ir lielāks.

Kopš 2014. gada, kad Kafijas Draugs ienāca Latvijas tirgū, uzņēmums katru gadu ir piedzīvojis vienmērīgu izaugsmi. Kafijas draugs tirgus daļa Lietuvā un Latvijā 2020. gada martā bija 31%, bet Igaunijā – 28%. Tomēr jau aprīlī Lietuvā mūsu pārdoto kafijas automātu īpatsvars bija 47%, Igaunijā – 46%, bet Latvijā – 34%. 

Kopējais kafijas automātu tirgus šogad saruka par aptuveni 11%, salīdzinot ar to pašu periodu iepriekšējā gadā, bet Kafijas Draugs gadījumā, gluži pretēji – pieauga par vairāk nekā 60%. Tas izceļ klientu vajadzību pēc specializēto kafijas automātu piedāvājumiem un ekspertu profesionālajām konsultācijām, nevis tikai tirgus piedāvājumiem.

Kafijas automāti nav lēts produkts, tāpēc cilvēki vēlas atrast vispiemērotāko savām vajadzībām, vienlaikus saņemot izdevīgu piedāvājumu. Pēc Kristapa Zeibota vārdiem, uzņēmumam izdevās veikt iespaidīgu izrāvienu, pateicoties modernajai e-komercijas sistēmai, efektīvajam mārketingam un kvalitatīvajam klientu apkalpošanas servisam.

Stājoties spēkā ārkārtas stāvoklim, kad tika slēgti lērums veikalu, Kafijas Draugs tirdzniecības darbinieki tika apmācīti un pārcelti uz interneta veikalu, lai turpinātu darbu tur, tāpēc nevienam nevajadzēja pamest uzņēmumu, tieši pretēji – darbinieki bija pat aizņemtāki nekā agrāk.

"Karantīna ir kļuvusi par nesaudzīgu pārbaudījumu, kas parādīja mazumtirgotāju, tostarp kafijas automātu mazumtirgotāju, faktisko gatavību apkalpot klientus tiešsaistē. Ievērojams skaits tirgus dalībnieku tika pārsteigti nesagatavoti un saskārās ar lieliem izaicinājumiem, krasi samazinoties pārdošanas rādītājiem. Krīze ir kļuvusi par lielisku iespēju, lai mēs varētu izmantot savas priekšrocības un potenciālu, kas audzis sešu darbības gadu laikā," skaidroja K. Zeibots.

Par Kafijas Draugs:

Kafijas Draugs Latvijā strādā kopš 2014. gada, kad atvēra savu pirmo veikalu Rīgā. Pašlaik uzņēmumam ir trīs veikali – Maskavas ielā 10, tirdzniecības centrā Domina Shopping un Akropole, kā arī interneta veikals www.kafijasdraugs.lv. Kafijas Draugs ir daļa no grupas Coffee Mate, kas dibināta Lietuvā. Tagad grupa darbojas arī Igaunijā, Somijā, Polijā, Apvienotajā Karalistē un Vācijā, katrā tirgū pieņemot vienotu zīmolu un uzņēmuma nosaukumu savā valodā ar kopīgu tulkojumu Kafijas draugs. Coffee Mate apgrozījums 2019. gadā bija 14 miljoni eiro.