Zviedrijas autoražotājs Volvo Trucks novembrī testa braucienos Spānijā iepazīstināja ar jaunajām kravas automašīnām, kas darbojas ar sašķidrināto dabasgāzi (liquefied natural gas – LNG), kas ļauj pazemināt kaitīgo CO2 izmešu apjomu atmosfērā par 20–100%. Tādējādi Volvo Trucks ideja ievērojami samazināt smago transportlīdzekļu kaitīgo ietekmi uz klimatu ir kļuvusi par realitāti. Volvo Trucks prezentēja sešas kravas automašīnas, kas darbojas ar dabasgāzi kombinācijā ar dīzeļdegvielu (5%). Jaunie kravas automašīnu modeļi Volvo FH LNG un Volvo FM LNG var strādāt ar biogāzi, samazinot kaitīgo CO2 izmešu emisiju līdz 100%, kā arī ar dabasgāzi, kas samazina izmešu apjomu līdz 20%, salīdzinot ar gāzes un dīzeļa dzinēju. Tāpat salīdzinājumā ar kravas automašīnām, kas strādā ar dīzeļdzinēju, jaunās kravas automašīnas izmanto 15–25% mazāk degvielas, un, izmantojot LNG, salīdzinot ar dīzeļdzinēju, ietaupījums veido 40%. Volvo Trucks pārstāvji uzsver, ka kravas automašīnas, kas izmanto LNG, ar pilnu tvertni var mērot no 550 līdz 1000 kilometriem atkarībā no transportlīdzekļa modeļa un 1 kg LNG rada tikpat daudz enerģijas kā 1,39 litri dīzeļdegvielas. 

LNG patlaban lielākoties izmanto ražošanas nozarē, taču tā ir arī ļoti laba iespēja palielināt konkurētspēju degvielas jomā un samazināt apkārtējās vides kaitīgo piesārņojumu, norāda Volvo Trucks pārstāvji. Kā zināms, šā gada maijā Eiropas Komisija pieņēma regulu, kas liek kravas automašīnām samazināt kaitīgo CO2 izmešu apjomu. Volvo Trucks šajā regulā saskata iespēju, kā paplašināt LNG izmantošanu tirgū. “Mūsu vīzija ir kaitīgo izmešu apjoms nulles līmenī, tiesa gan, tam nederēs viens vienkāršs risinājums, bet gan vesels risinājumu komplekss,” stāsta Volvo Trucks apkārtējās vides un inovāciju direktors Larss Martensons. 

“Es uzskatu, ka gāze ir dzīvotspējīgs veids dīzeļdegvielas nomaiņai kravas automašīnām, kas brauc tālajos maršrutos,” norāda Volvo Trucks produktu menedžeris Matss Frenzens. Viņš uzsver, ka, lai arī biogāzi ražo ierobežotā daudzumā, ilgtermiņā dabasgāzes pieejamība ir lieliska perspektīva. Saskaņā ar zinātnieku prognozēm attiecībā uz enerģētikas attīstību 21. gadsimtā dabasgāze kļūs par galveno enerģijas avotu pasaulē. To izmantos dažādās nozarēs, tostarp lauksaimniecībā, komunālo pakalpojumu sektorā un, protams, transporta sektorā, kas ir īpaši perspektīvs virziens starptautisko pārvadājumu izaugsmes dēļ, ņemot vērā šķidrās degvielas pieejamību un nosacījumu samazināt toksisko izmešu apjomu atmosfērā. 

Jāatgādina, ka dīzeļa tehnoloģija, pateicoties paaugstinātajām prasībām attiecībā uz motora izplūdes gāzu attīrīšanas sistēmu aprīkojumu, kļūst dārgāka, tādēļ pakāpeniski dīzeļdegviela un benzīns tiek aizstāti ar alternatīviem avotiem, pirmo vietu ieņemot gāzei. Jau līdz 2020. gadam ES izvirzījusi uzdevumu 10% tradicionāli izmantotās degvielas aizstāt ar metānu. Biogāzes daļa veido aptuveni 8%, bet ūdeņraža daļa – 5%. LNG patlaban ražo Katarā, Austrālijā un Malaizijā, pastāstīja Volvo Trucks menedžeris darbā ar klientiem Bose Inerfelds. Lielākie sašķidrinātās dabasgāzes patērētāji ir Japāna, Dienvidkoreja un Ķīna. Eiropā patērēto LNG lielākoties piegādā ar jūras transportu no Kataras. Tās izmantošanas joma ir plaša – siltuma ražošana, automašīnu un iekārtu degviela, elektroenerģijas ieguve u.c. 

Dabasgāze ir fosilais kurināmais, un lielākoties tā sastāv no metāna, kas potenciāli ir videi draudzīgs, kas ir ļoti būtisks aspekts gāzes noplūdes gadījumā avārijas vai uzpildes laikā. LNG tiek iegūta, sasaldējot līdz mīnus 160 grādiem, un šajā temperatūrā tās apjoms samazinās aptuveni 600 reižu. Viena no būtiskākajām LNG īpašībām ir tā, ka šī gāze pati neaizdegas un neuzsprāgst. Atvērtā telpā tā atgriežas gāzveida stāvoklī un sajaucas ar gaisu. Lai aizdegtos, gāzes koncentrācijai gaisā jābūt no 5 līdz 15%, kas ir ļoti sarežģīti sasniedzams īpatsvars. Tādā veidā LNG ir maksimāli droša degviela transportlīdzeklim. Tajā pašā laikā kravas automašīnām ar dīzeļdzinēju aizdegšanās ir biežas negadījuma sekas. Kā DB pastāstīja B. Inerfelds, Eiropā infrastruktūra LNG uzpildei visaktīvāk attīstās Spānijā, Nīderlandē, Lielbritānijā un Itālijā, bet tuvākajā laikā daudzas uzpildes vietas tiks uzstādītas arī Francijā, Zviedrijā un Vācijā. Eiropas Savienībā kopumā patlaban ir aptuveni 125 LNG uzpildes stacijas. LNG uzpilde prasa īpašu autovadītāja sagatavošanos un aizsardzības līdzekļus – speciālus cimdus un maskas, lai izvairītos no gāzes saskares ar ādu. Attiecībā uz infrastruktūru, kas nepieciešama kravas automašīnām ar LNG, Volvo Trucks pārstāvji min arī remonta servisus, jo šā veida transportlīdzekļu remontam ir sava specifika.

“Mēs uzskatām, ka LNG ir ilgtermiņa alternatīva dīzeļdegvielai gan reģionālajam, gan tālsatiksmes transportam, kam būtiska ir degvielas efektivitāte, lietderība un produktivitāte. Biogāzes izmantošana samazinās kravas automašīnu kaitīgo ietekmi uz vidi, bet pilsētās, kur attālums nav tik būtisks, lielu lomu nākotnē spēlēs elektrotransports,” uzskata L. Martensons. Volvo Trucks Latvia pārdošanas vadītājs Andis Kozlovskis papildina: “Laižot klajā jauno LNG sēriju, mēs viennozīmīgi esam izmainījuši  standartus kravas automašīnu ražošanas jomā, paaugstinot prasības pret sevi un citiem ražotājiem. Nākotne sākas šodien, un tas liek ražotājiem arvien aktīvāk lūkoties alternatīvo degvielu izmantošanas virzienā, mēģinot rast kompleksus risinājumus vides aizsardzības labā. Volvo FH LNG galvenais uzsvars ir likts uz augstu energoefektivitāti un zemu ietekmi uz klimatu. Sašķidrinātā gāze ir labākā pieejamā klimatam draudzīgā alternatīva tirgū smago kravu reģionālajiem un tālajiem pārvadājumiem.”

Volvo kravas automašīnas, kas darbojas ar LNG, Zviedrijas rūpnīcā sāks ražot 2018. gada maijā un jūnijā, pastāstīja Volvo Trucks drošības direktors Karls Johans Almkvists. Pēc viņa teiktā, saražoto automašīnu skaits būs atkarīgs no pasūtījumiem. Viņš prognozē, ka pirmās valstis, uz kurām dosies jaunie automašīnu modeļi, būs Spānija, Itālija, Nīderlande un Zviedrija. Uz jautājumu, kam jābūt pirmajam – infrastruktūrai kravas automašīnām ar LNG vai pašām automašīnām, viņš atbildēja: “Tas vienmēr ir jautājums par vistu vai olu. Enerģētikas uzņēmumi vēlas uzstādīt uzpildes stacijas, taču ir nepieciešamas kravas automašīnas, kuras tur uzpildīsies. Mēs centīsimies apmierināt šo kravas automašīnu pieprasījumu, un risinājums var būt tādas mobilās uzpildes stacijas, kādas ir Lielbritānijā vai Spānijā un kuras var izvietot, ņemot vērā kravas automašīnu maršrutu.”

LNG jaunās tehnoloģijas efektivitātes pierādījums ir Volvo Trucks saņemtais apbalvojums izstādē Ecomondo, kas notika Itālijas pilsētā Rimini, – Itālijas ilgtspējīgākā kravas automašīna 2018. Pirmo vietu tajā ieguva kravas automašīna Volvo FH LNG, kas Eiropā tika prezentēta šoruden. Volvo Trucks, kas darbojas ar LNG, tika izveidoti, lai būtu uzticami – tāpat kā citas Volvo kravas automašīnas, un LNG ir viens no drošākajiem degvielas veidiem. Driving Progress – tas ir Volvo Trucks virzītājspēks, uzticamība un drošība uz ceļiem.

Jāatzīmē, ka vairāk nekā 20 gadu laikā Volvo Truck Latvia ir nostiprinājis savas pozīcijas kā nemainīgs tirgus līderis kravas auto segmentā arī Latvijā. Vidēji katrs trešais kravas auto Latvijā ir Volvo.