Uzņēmēja Antra Stare tekstildizainā ir atradusi savu nišu un par pasūtījumu trūkumu nesūdzas.
SIA ASD Baltija vadītājai un īpašniecei Antrai Starei pašai gan sevi vairāk patīk saukt par dizaineri, nevis uzņēmēju. «Savā būtībā es esmu radošs cilvēks. Neesmu tipiska uzņēmēja. Ja notiktu tā, ka bizness attīstās līdz liela uzņēmuma apjomiem, es pieņemtu cilvēku, kurš to vadītu, un pati paliktu radošajā dizaineres amatā, kas man sagādā vislielāko prieku.»
Savu biznesu, tekstildizaina izstrādājumu ražošanu, kas tagad tirgū pazīstami
ar zīmolu Anna Andrea, Antra uzsāka pirms septiņiem gadiem. Pēc toreizējiem
noteikumiem uzņēmuma pamatkapitālā — 2000 latos — varēja ielikt ne vien finanšu
līdzekļus, bet arī materiālās vērtības, un Antra, māksliniece ar Latvijas
Mākslas akadēmijas diplomu, pamatkapitālā ielikusi savus grafikas
darbus.
«Sāku ar vienu šujmašīnu, datoru un kādiem 400 latiem pati savā
dzīvoklī, starp bērnu lāčiem un ratiņiem. Biju viena ar diviem bērniem un savu
biznesa projektu. Gāju uz visu banku.»
Pozitīvas emocijas
Antra neslēpj, ka biznesa uzsākšana
daļēji bija saistīta ar viņas personīgo dzīvi, šķiršanos no vīra. «Tas bija
liels un sāpīgs dzīves kūlenis, taču vienlaikus ļoti stimulējošs. Man vajadzēja
kādu lielu un skaistu projektu, kas dotu jaunas, pozitīvas emocijas, ļautu
piecelties un iet tālāk. Jā, varbūt zināmā mērā bizness man bija terapija.»
No otras puses, bija uzkrāta arī pieredze mākslas jomā, reklāmā un pēdējā no
algotajiem darbiem — Narvesen mazumtirdzniecības tīklā. «Esmu bijusi gan
produktu, gan ražošanas vadītāja, daudz iemācījusies par mārketingu,
merčendaizingu un veikalu tīklu darbību. Šī zināšanu bāze man deva pārliecību,
ka es varu sākt savu biznesu.»
Antrai bija skaidrs, ka bizness būs saistīts
ar to, kas viņai patīk — dizainu, mākslu, šūšanu. Tomēr konkrētas idejas sākumā
nebija. «Ļoti nopietni domāju, kas tas varētu būt, jo negribējās uzsākt kaut ko
tādu, kas neizdotos un vēlāk būtu jāmaina. Veidot kaut ko tikai pašai sev būtu
bizness bez nākotnes. Vēlējos atrast savu brīvo nišu.»
Svarīgi nepadoties
Tirgus pētīšanas metode bijusi
vienkārša — Antra sēdusies mašīnā, braukājusi pa Rīgu, vērodama cilvēkus un
veikalus. «Kādu dienu, apstaigājot vairākus mēbeļu salonus, ievēroju, ka mēbeles
ir ļoti skaistas, bet «plikas», tām nebija ne pārklāju, ne spilvenu, nekā. Manai
acij tā ļoti trūka, tāpēc man uzreiz radās ideja piedāvāt mēbeļu saloniem
tekstilu.»
Pirmajā mēnesī Antras uzņēmuma apgrozījums bija 70 lati, taču biznesa ideja
izrādījās tik veiksmīga, ka jau pēc pāris mēnešiem vajadzēja piesaistīt citus
darbiniekus, ar pašas spēkiem vairs nepietika.
Septiņos gados Antra Stare ir
izgājusi cauri dažādiem uzņēmuma attīstības posmiem. «Nebija tā, ka visu laiku
ietu tikai uz augšu, taču svarīgi ir nepadoties. Vienbrīd man bija diezgan lieli
finansiālie zaudējumi un man pat ieteica uzņēmumu vienkārši taisīt ciet. Tomēr
es sapratu, ka to nedarīšu, jo tas nozīmētu, ka daudzas firmas nesaņemtu savu
naudu un diez vai es varētu turpināt darbību Latvijā. Tiklīdz es pieņēmu lēmumu,
ka aizņemto naudu varēšu atpelnīt, nepagāja necik ilgs laiks, kad sāka nākt labi
pasūtījumi. Arī tad, kad ir grūti, nedrīkst iet pirmajā brīdī šķietami vieglāko
ceļu, ir jācīnās. Ja to dara ar labu gribu un visiem spēkiem, rezultāti noteikti
būs.»
Bez biznesa plāna
Daudzus no saviem sākotnējiem
klupieniem Antra tagad spēj atcerēties ar smaidu. «Sākumā likās, ja es esmu
vadītāja, tad visiem jāstāv rindā un mani jāklausa. Tagad tas šķiet smieklīgi.
Drīz vien sapratu, ka tā tas neies cauri. Bizness ir jābalsta uz demokrātiju un
sastrādāšanos, bet no grāmatām to nevar iemācīties.»
Arī biznesa plānu
rakstīšana noder tikai teorijā, uzskata uzņēmēja. «Dzīve un teorija ir ļoti
dažādas lietas. Biznesā var būt tādi pavērsieni, kuriem neviens plāns nevar
izsekot. Te vairāk noder intuīcija nekā aprēķini. Man pašai nav bijis neviena
biznesa plāna. Dzīve pati parāda, kas ir vajadzīgs. Nu nevar iepriekš paredzēt,
kuru sedziņu pirks, kuru ne.»
Sākotnējā zīmola koncepcija bija Annas Andreas linu manufaktūra —pagājušā gadsimta 30. gadu stils. «Ar šo retro stilu strādāju kādus divus gadus. Sākumā tas guva lielu atsaucību. Atvēru nelielu veikalu Molā un Galerijā Centrs, kas bija liels risks, jo īres maksa tur ir milzīga. Tomēr pēc laika sapratu, ka kaut kas ir jāmaina, jo interese lēnām zuda, apgrozījums sāka kristies. Nolēmu, ka jāmaina koncepcija.»
Burvības pieskāriens
Antra atkal riskēja un no retro
krasi pārgāja uz krāsās un vizuālajos elementos mūsdienīgu stilu ar devīzi
«Burvības pieskāriens», un tagad spriež, ka tas bijis labs lēmums. Ieviestas
pārmaiņas arī pārdošanā. Atzīstot, ka pārdošana veikalos ir nesusi zaudējumus,
Antra nolēmusi izmantot mobilā stenda iespējas.
«Šobrīd mums ir viena
pārvietojamā tirdzniecības vieta, kas atrodas Spicē. Taču domājam šādus stendus
izvietot visos tirdzniecības centros. Nesen ir atlasīti arī reģionālie
menedžeri, kuri darbosies visās lielākajās Latvijas pilsētās. Ideja par
mobilajiem stendiem ir attaisnojusies gan vizuālajā ziņā, gan pēc pārdošanas
apjomiem, turklāt tas ir mazāks risks finansiāli nestabilā situācijā.»
Kopumā krīze Antras Stares uzņēmumu esot saudzējusi. «Pagājušajā gadā to
vispār neizjutām, jo bija iestrādes darbā ar klientiem, un apgrozījuma ziņā tas
bija otrs labākais septiņu gadu vēsturē. Šis gads gan sākās ar lielu klusumu
pasūtījumu ziņā. Šķita, ka visi ir šokēti un sastinguši. Klienti baidījās kaut
ko pasūtīt, taču tas bija tikai pāris mēnešus gada sākumā. Lēnām visi
nomierinājās un saprata, ka nekas jau neapstājas. Mainās preču grupas, kas ir
vairāk pieprasītas, bet pārdošana turpinās.»
Klientu loks ir daudzveidīgs,
sākot no privātiem pasūtītājiem līdz lieliem uzņēmumiem un veikalu tīkliem,
piemēram, Rito. Daļa produkcijas aiziet uz Londonas veikaliem, no kuriem tiek
saņemti regulāri pasūtījumi. «Darba ir pietiekami. Jādomā, kā spēt visu saražot.
Tomēr man nav mērķa ārkārtīgi strauji iekarot pasauli vai attīstīties ļoti ātri
un ar lielu risku. Es eju lēnas, bet stabilas attīstības ceļu.»
Mīļākais produkts
Pašlaik uzņēmumā strādā deviņi
darbinieki. Tā kā pagaidām pasūtījumus nav iespējams saplānot tā, lai ražošanas
apjoms būtu vienmērīgs, bez pārslodzes vai dīkstāves, ražošana tiek izvietota
arī divās firmās Lietuvā. «Taču izstrādājumus ar smalkām operācijām, kuru
kvalitāti būtu grūti izkontrolēt citos uzņēmumos, cenšamies saražot šeit,»
stāsta Antra.
Uzņēmuma sortimentā ir 50-60 preču vienības — galdauti, salvetes, aizkari, gultasveļa, aksesuāri, somas, taču galvenais un Antras mīļākais produkts ir aromātiskie spilventiņi. «Tas ir manis pašas izdomāts un patentēts, un šobrīd mūsu Top produkts, pie kura strādāju kopš pagājušā gada rudens. Spilventiņi ir izgatavoti no lina un pildīti ar kaltētiem Latvijas pļavu ziediem un augiem, kuri aromatizēti ar dažādu smaržu ēteriskajām eļļām. Tas ir ekoloģisks produkts, bet galvenais tajā ir manis radītie vizuālie un drukas elementi.»
Cilvēki šobrīd tiecas pēc pozitīvām emocijām un pērk arī sajūtas, ne vien preci, pauž Antra Stare. «Mēs nepārdodam vienkārši izstrādājumus, vienkārši aromatizētus spilventiņus, mēs pārdodam labās emocijas — laimi, veiksmi, pārticību, mīlestību, veselību, izpalīdzību. Ne tikai tāpēc, ka uz spilventiņiem uzdrukāti šie vārdi, bet, manuprāt, pati ideja aiznes šīs sajūtas līdz pircējam.»
Otru neskaudīs
Linu izstrādājumu ražotāju Latvijā ir
daudz, bet katram ir sava niša, uzskata uzņēmēja. «Arī daži mani darbinieki ir
aizgājuši un uztaisījuši savus uzņēmumus, ražojot līdzīgu produkciju. Toreiz es
pārdzīvoju tā, ka likās — sirds pārplīsīs, bet tagad es varētu paspiest viņiem
roku. Neviens, kurš saprot, ko nozīmē būt savā biznesā, otru neskaudīs. Turklāt
kopētājiem bizness reti kad aiziet, jo ar kopēšanu vien jau nepietiek.»
Antrai pašai jaunu dizaina ideju radīšana ir process, kas sagādā lielu
gandarījumu un nekad neapnīk. «Ja gadās kādi smagāki mirkļi, kad neko vairs
negribas, man atliek tikai iedomāties, ka es taču varu to visu aizmirst un
pastrādāt ar dizainu. Tam man izdodas pieslēgties jebkurā diennakts
laikā.»
Antrai ir arī tehniskās zināšanas, viņa māk gandrīz visus rokdarbus,
par ko ir pateicīga savai ģimenei. «Mans tēvs ir šuvējs un piegrieztņu
konstruktors, visu mūžu šajā jomā nostrādājis, un es kopš bērnības esmu to no
viņa mācījusies. Pati sev apģērbu sāku šūt jau ceturtajā klasē. Daudz man devusi
arī vecmāmiņa Anna, kura līdz sirmam vecumam tamborēja, adīja, izšuva un bija
ļoti gaišs, optimistisks cilvēks. Ne velti viņas vārds ir mana zīmola nosaukumā.
Otra daļa — Andrea — ir mans radošais pseidonīms.»
Strādāt algotā darbā ir daudz vieglāk, nekā vadīt savu, kaut vai maziņu, uzņēmumu, atzīst Antra. «Biznesā stress un atbildība ir daudz lielāka. Var jau jebkurā mirklī, sevišķi, ja uzņēmums ir veiksmīgs, to pārdot vai citādi atbrīvoties no šīs nastas, ja to tā var apzīmēt. Taču es zinu, ka labprātīgi es to nekad nedarīšu. Man tas ir daudz kas vairāk nekā vienkārši uzņēmums.»
Vizītkarte
Antra Stare
SIA ASD Baltija
īpašniece, valdes priekšsēdētāja
Zīmola Anna Andrea
radītāja
Izglītība Latvijas Mākslas akadēmijas Grafikas nodaļa
Darba
pieredze reklāma, mazumtirdzniecība
Vaļasprieks ceļošana,
sportošana