"Lovat" piedāvā platformu e-komercijas kompānijām pievienotās vērtības nodokļa (PVN) aprēķināšanai un deklarēšanai ES valstīs. 

"Risinājums programmatūra samazina nodokļu uzskaites procesu vairāk nekā 20 reizes," apgalvo Olga Maksimova, "Lovat" dibinātāja.

Šobrīd uzņēmumam ir gandrīz simt maksājoši klienti un aptuveni tikpat to izmēģina. "Pērn gada pēdējā ceturksnī gandrīz 20 kompānijas, kas to izmēģināja, kļuva par maksājošiem klientiem," viņa teic. Iecerēts, ka nākotnē uzņēmuma lielākais tirgus būs Amerika, jo tur ir daudz e-komercijas kompāniju, kas pārdod savas preces pircējiem citās valstīs. 

Nākamgad Eiropas Savienībā stāsies spēkā nodokļu reforma zemas vērtības precēm, kā rezultātā e-komercijas kompānijām būs jāaprēķina un jāmaksā PVN arī par zemas cenas precēm visās valstīs, kur ir to pircēji. "Mēs izmantojam tehnoloģijas, lai palīdzētu automatizēt šo procesu un globāliem tirgotājiem palīdzētu samazināt laiku un izdevumus, lai pielāgotos jaunajām prasībām," saka O. Maksimova.

Ideja par šādu biznesu O. Maksimovai radās pirms diviem gadiem. Līdz ar digitālā laikmeta attīstību virtuālajā pasaulē valstu robežas sāka izzust un daudzi uzņēmumi izvēlējās nodokļu ziņā pievilcīgākas valstis, piemēram, Lihtenšteinu, Izraēlu vai kādu jurisdikciju, kur ir zema PVN likme. 

Pirms dažiem gadiem bija vairāki skandāli saistībā ar to, ka "Google", "Amazon", "Facebook", "Apple", "Netflix" un "Uber" izvairās no nodokļu nomaksas. Šāda situācija radās tāpēc, ka tās varēja izvēlēties reģistrēt uzņēmumu valstī ar iespējami mazāko PVN likmi un maksāt to. Kad tādu lielu valstu kā Vācijas un Lielbritānijas nodokļu administrācijas iestādes pamanīja, ka tām nodokļi "iet gar degunu", pirms pieciem gadiem pieeja PVN iekasēšanā mainījās. 

Tagad e-komercijas kompānijām jāmaksā PVN katrā valstī, kur ir to klienti. Tā rezultātā uzņēmumiem kļūst daudz grūtāk administrēt nodokļu nomaksu. "Ir sarežģīti pārzināt PVN likmes visās valstīs un sarēķināt, cik jāmaksā. Mēs to visu esam apkopojuši un salikuši vienuviet, kas ļauj tirgotājiem ērti veikt PVN aprēķināšanu un nomaksu," saka O. Maksimova. Tāpat uzņēmums palīdz saviem klientiem reģistrēties valstīs, kur tiem jāmaksā PVN.

"Lovat" ir integrēts ar "Amazon", "Ebay", "Shopify" u.c. e-komercijas platformām. "Ja tirgotājs izmanto kādu no tām, dati automātiski nonāk mūsu platformā un mēneša beigās tiek aprēķināts PVN katrai valstij," skaidro O. Maksimova. Vaicāta, kā veicās sarunās ar lielajiem e-komercijas spēlētājiem, lai vienotos par integrāciju, viņa teic, ka tas prasīja laiku, bet īpašu problēmu neesot bijis. Taču, piemēram, "Amazon" un "Ebay" sadarbojas  tikai ar īpaši sertificētām kompānijām un "Lovat" vajadzēja iegūt konkrēto sertifikātu, lai apliecinātu savu uzticamību, drošības standartus u. tml. "E-komercijas platformas ir atvērtas sadarbībai, jo mēs sniedzam pievienoto vērtību viņu pakalpojumam. Nedaudz sarežģītāka ir sadarbība ar valsts iestādēm," viņa norāda.

Savu ideju pirmoreiz pirms diviem gadiem viņa prezentēja "TechChill" laikā, kam sekoja darbs "Startup Wise Guys" akselerācijas programmā kā rezultātā jau gadu "Lovat" darbojas Rīgā. "Sākumā domājām par citām valstīm, bet pēc sarunas ar jauko "Startup Wise Guys" komandu nolēmām par labu Latvijai," teic O. Maksimova. 

Iepriekš viņa strādāja starptautiskā nodokļu konsultāciju kompānijā "MarkPrior" Maskavā. "Bija jauki būt partnerei un dibinātājai, bet, lai pārdotu vairāk, jāpaplašina komanda, bet, lai pieņemtu darbā jaunus cilvēkus, nepieciešams viņus apmācīt un noturēt. Tik un tā nereti gadās kļūdas cilvēciskā faktora dēļ," saka O. Maksimova.