Medicīnas tehnoloģiju jaunuzņēmums "Exonicus Trauma
Simulator" ir ieguvis finālista statusu konkursa "VRAwards"
kategorijā "Gada virtuālās realitātes veselības aprūpes
risinājums" (VR Healthcare of the Year).
Konkursa rīkotāji šajā kategorijā izceļ projektus, kas
labvēlīgi maina veselības aprūpes nozari, apbalvojot gan
biznesam, gan patērētājiem domātus produktus ar skaidru tirgus
izpratni.
"Būt starptautiskā konkursa "VRAwards" finālā
"Exonicus Trauma Simulator" nozīmē būt starp
vislabākajiem virtuālās realitātes veselības aprūpes
risinājumiem visā pasaulē. Konkurentu vidū ir Bostonas, Denveras
un Oksfordas risinājumi," biznesa portālam db.lv teic Jānis Kondrāts, "Exonicus"
līdzdibinātājs.
Konkurss "VRAwards" notiek ceturto reizi. Lai izceltu
sasniegumus virtuālās realitātes jomā, konkursu rīko
starptautiskā paplašinātās realitātes organizācija "AXIR"
(The Academy of International Extended Reality). Fināls notiks 2020.
gada 12. novembrī.
"Exonicus" šobrīd strādā pie galvas traumas scenārija
ieviešanas traumu simulācijas produktā "Trauma Simulator".
J. Kondrāts stāsta, ka pieredzējušu mediķu pētnieku komanda no
Rīgas Stradiņa universitātes turpina īstenot gadījumu izpēti.
"Mūs krīzes laikā ir uzrunājis un piedāvājis sadarbību
Vācijas "Rheinmetall", kas ir viens no pasaulē
lielākajiem aizsardzības uzņēmumiem. Tāpat esam saņēmuši
sadarbības piedāvājumu no Londonas Universitātes medicīnas un
izglītības akadēmijas. Kopumā gada laikā kopš veiksmīgas
"Trauma Simulator" pirmās versijas izstrādes, ko
izgatavojām "Madigan Army Medical Center", mūs ir
uzrunājuši vairāk nekā simt dažādi medicīnas tehnoloģiju
simulāciju centri, medicīnas universitātes, slimnīcas, medicīnas
apmācību un treniņu centri no NATO dalībvalstīm un lieli
medicīnas tehnoloģiju uzņēmumi," stāsta J. Kondrāts.
Sadarbībā ar Latvijas Aizsardzības ministriju notiek aktīva
gatavošanās vērienīgai Eiropas aizsardzības rūpniecības
attīstības programmai, kur uzņēmums ar savu traumu simulatoru
plāno startēt kopā ar Vāciju un Igauniju.
Savukārt sadarbībā ar "Latvijas Mobilais telefons", Latvijas Valsts
radio un televīzijas centrs un Vidzemes Augstskolu tiek strādāts pie
inovatīva 5G virtuālās realitātes eksperimenta, kas balstīts
mākoņrisinājumā. "Neviens šāda veida eksperimentu vēl nav
veicis. Apvienojot vairākas nesen izgudrotas tehnoloģijas mēs
ceram uzlabot "Trauma Simulator" produktu un padarīt to
mobilu, nezaudējot pieredzes kvalitāti. Ja viss izdosies kā
cerēts, tad drīzumā "Trauma Simulator" kļūs vēl
pieejamāks un lietotājam draudzīgāks," atklāj J. Kondrāts.
Db.lv jau rakstīja, ka medicīnas tehnoloģiju jaunuzņēmums
"Exonicus" nodarbojas ar traumas simulatora "Trauma
Simulator" attīstīšanu.
https://www.db.lv/zinas/reorganizejas-un-pieversas-traumam-494100
Tas ir virtuālās realitātes neatliekamās medicīniskās
palīdzības treniņu simulācijas rīks, kas mediķiem, ārstiem,
veselības aprūpes speciālistiem un medmāsām palīdz apgūt
prasmes un uzturēt sagatavotību sarežģītām situācijām.
"Trauma Simulator" produkta pirmo versiju ir iegādājušies
un palīdzēja izstrādāt ASV militārās medicīnas centrs "Madigan
Army Medical Center".
Šī
traumu simulatora mērķis ir risināt un uzlabot militāro mediķu
gatavības pakāpi, jo militārās aktivitātes pasaulē samazinās
un tāpēc samazinās arī neatliekamās palīdzības mediķu spējas,
jo tās netiek izmantotas vai arī tiek izmantotas uz tradicionāliem
treniņu manekeniem, kas nav reālistiski. Jaunuzņēmuma piedāvāto
scenāriju klāsts varot būt neierobežots, kas dod mediķiem
iespēju trenēties arī tādos gadījumos, kas realitātē notiek
reti.
"Exonicus"
ir ieguvis Aizsardzības ministrijas grantu, kas ļaus īstenot
gadījuma izpētes publikāciju, kuru veiks Rīgas Stradiņa
Universitāte (RSU) sadarbībā ar Medicīnas izglītības
tehnoloģiju centru un RSU Militārās medicīnas pētījumu un
studiju centru. Tāpat šis grants ļaus papildināt traumas
simulatoru ar vēl vismaz četriem traumu scenārijiem. Šobrīd
produktā jau ir četri scenāriji. Kopumā uzņēmumam ir jāizstrādā
21 scenārijs, lai īstenotu visas iespējamās traumu variācijas,
kas aprakstītas mācību grāmatā "Advanced Trauma Life
Support".
Uzņēmuma
līdzdibinātājs Sandis Kondrāts iepriekš norādījis, ka traumas
simulācijas rīks ir apvērsums nozarē, jo pat mūsdienās ASV
armijā neatliekamās palīdzības mācīšanās notiek uz manekeniem
un lellēm fiziskā telpā. Dažreiz tiekot algoti aktieri, kuri
tēlo, ka cieš sāpes. "Mūsu spēle identiskas situācijas
rāda virtuālajā realitātē," viņš apgalvo.
Kopš
2016. gada komanda strādāja pie medicīnas izglītības produkta,
kas izmantots arī zobārstniecības katedrā Vašingtonas
Universitātē. Taču iestrādnes ir vēl senākas - projekta
sākotnējie dibinātāji S. Kondrāts un Uldis Zariņš ir tēlnieki
un viņi savā darbā vēlējās precīzi atveidot cilvēka
anatomiju. Viņi ir izdevuši anatomijas grāmatu tēlniekiem. 2013.
gadā viņi realizēja veiksmīgu pūļa finansējuma kampaņu vietnē
"Kickstarter". Iepriekš projekts ir piesaistījis
investīciju no "Imprimatur Capital", akseleratora "Startup
Wise Guys", biznesa eņģeļiem, kā arī ir saņēmis "Horizon
2020" pirmās fāzes grantu 50 tūkstošu eiro apjomā
anatomijas izglītības produkta attīstībai. Kopumā
uzņēmumā līdz šim investēti aptuveni 750 tūkstoši eiro.