Šobrīd medicīnas tehnoloģiju jaunuzņēmums "Koatum" veic klīnisko pētījumu zoba implantam ar pārklājumu, kas novērš iekaisumu procesu attīstību.
"Gribam
panākt to, lai rehabilitācijas laiks pēc operācijas ir īsāks un
ir mazākas komplikācijas," saka Emīls Sjundjukovs, SIA
"Koatum" līdzdibinātājs.
Pērn
uzņēmums piesaistīja vēl 300 tūkstošus eiro no Polijas
investora "StarFinder". Līdz šim kopumā uzņēmumā
ieguldīti 500 tūkstoši eiro. Līdz gada beigām iecerēts pabeigt
klīnisko pētījumu, kura rezultāti palīdzēs pierādīt
tehnoloģijas efektivitāti un piesaistīt papildu finansējumu
uzņēmuma tālākai attīstībai.
"Koatum"
nodarbojas ar ortopēdisko un dentālo implantu pārklāšanu un zāļu
iekļaušanu šajos pārklājumos. Kompānijas risinājums ļauj
dentālajiem un ortopēdiskajiem implantiem pievienot zāles un
dažādas aktīvās vielas. Tas risina problēmu ar mērķtiecīgu
vielu nogādi pacienta organismā. Piemēram, kad tiek ievietots
implants un lai nebūtu ilgstoši jālieto antibiotikas, zāles var
iestrādāt uzreiz implantā. Tādējādi tās uzreiz nonāk
vajadzīgajā vietā un atveseļošanās process ir krietni vieglāks.
Uzņēmuma šī brīža prioritāte ir dentālie implanti, jo šajā
jomā tirgus barjera ir nedaudz zemāka. "Jebkuram jaunuzņēmumam
ir jāidentificē tirgus, ar ko sākt strādāt. Ja sāksim ar
dentālajiem implantiem, pēc 9 līdz 12 mēnešiem būs gatavs
produkts. Ortopēdijā vajadzīgi daudz ilgāki pētījumi,"
iepriekš izteicies Sergejs Jakimovs, "Koatum"
līdzdibinātājs.
Pēc
uzņēmumā esošās informācijas, "Koatum" esot viena no
pirmajām kompānijām pasaulē, kas nodarbojas ar dentālo implantu
pārklāšanu un zāļu iekļaušanu šajos pārklājumos. S.
Jakimovs teic, ka ir grūti novērtēt tirgus situāciju un pateikt,
kādā stadijā ir konkurenti, jo mājaslapās visi saka, ka tiem ir
gatavs produkts, bet dziļāka izpēte liecina, ka nereti tiem vēl
priekšā četrus gadus ilgi klīniskie testi.
Iepriekš
"Koatum" piesaistījis 120 tūkstošus eiro no "Imprimatur
Capital Seed Fund". Medicīnas tehnoloģiju uzņēmumam tas nav
daudz, bet S. Jakimovs uzskata, ka kompānija ar šo finansējumu ir
izdarījusi vairāk nekā citi ASV medicīnas tehnoloģiju
jaunuzņēmumi par trim miljoniem dolāru.
Uzņēmums
sadarbojas ar ASV implantu ražotāju. Sākotnēji uzņēmums vēlējās
atrast partnerus Latvijā un vērsās pie vairākiem spēlētājiem,
bet viņi aicināja atgriezties, kad produkts būs gatavs. "Kad
būs gatavs produkts, būs cits tirgus, naudas plūsma un mērogs.
Sadarbībai jābūt no paša sākuma, citādi vēlāk vilciens būs
aizbraucis. Diemžēl inovāciju adaptācijas kultūra Latvijā nav
attīstīta un mēs esam patērētājsabiedrība, kas nav gatava
radīt jaunus produktus," tā S. Jakimovs.
Viens
no scenārijiem, uz ko cer daļa jaunuzņēmumu, ir uzņēmuma
pārdošana kādam lielākam spēlētājam. "Koatum"
gadījumā tehnoloģijas pārdošanu investori plāno pāris gadu
laikā.
SIA
"Koatum" radīts 2014. gadā "Komercializācijas
reaktorā" ar ideju ražot daudzslāņu pārklājumus
medicīniskajiem implantiem ortopēdijai, stomatoloģijai,
rekonstruktīvajai ķirurģijai. 2016. gadā "Koatum"
uzvarēja jaunuzņēmumu prezentāciju konkursā "Life Sciences
Baltics 2016", bet 2018. gadā - "EIT Health Grand Finale".
Kompānija sadarbojas ar Karalisko ortopēdisko slimnīcu Londonā un
lielāko slimnīcu Izraēlā, kā arī pētniecības institūtu
"RISE" Zviedrijā.
Uzņēmumam
ir iestrādnes arī saistībā ar ortopēdijas implantiem. Ķermenis
mēdz izolēt svešķermeņus, izveidojot bioplēvi. Līdz ar to
lielākā problēma saistībā ar ortopēdiskajiem implantiem ir tā,
ka ķermenis tos mēdz atgrūst. Tādos gadījumos vajadzīga
atkārtota operācija, kas ir apgrūtinoši ne vien pacientam, bet
arī ārstniecības iestādei – tā ir sarežģīta operācija,
finansiāli zaudējumi slimnīcai un apdrošināšanas kompānijai,
kā arī reputācijas riski implantu ražotājam.