Latvijā mobilo lietotni "BeeKing" ir izmēģinājuši vairāk nekā 250 biškopji, no kuriem teju 50 to izmanto regulāri; uzņēmumam ir arī pirmie maksājošie klienti ārzemēs.
Mobilā lietotne "BeeKing"
ir paredzēta darbam dravā - pierakstu veikšanai, darbu plānošanai
un uzskaites veikšanai ar balss palīdzību. To izmēģinājuši jau
teju 5% Latvijas biškopju. Lietotnes izstrādātāja SIA "BeeTech
Services" valdes priekšsēdētājs Jānis Kronbergs uzskata, ka
agrīnā fāzē šis uzņēmumam ir labs sasniegums.
J. Kronbergs teic, ka, ņemot
vērā biškoja darba specifiku, šis ir netipisks risinājums.
"Strādājot dravā, biškopim rokas ir ar propolisu, vasku,
medu. Ja kāds programmētājs domā, ka biškopis dravā jebkurā
laikā ar pirkstu bakstīs telefonu – tā nenotiks. "BeeKing"
sākotnējā atšķirība ir ar balsi veikti pieraksti, kam, protams,
ir savi izaicinājumi. Klusā telpā balss atpazīšanas tehnoloģijas
darbojas labāk, bet dravā ir blakus trokšņi, kas šad tad teksta
atpazīšanu padara problemātisku," viņš stāsta. Ja balss
atpazīšana ir veikta neprecīzi, ir iespēja noklausīties arī
audio ierakstu. Parasti biškopju ierunātās piezīmes nav ilgākas
par 15 sekundēm pie vienas saimes, tāpēc vajadzības gadījumā
nav pārāk sarežģīti to noklausīties vēlreiz.
Pasakot "OK, BeeKing!",
tiek izsaukta komanda veikt balss pierakstu. Uzņēmums izmanto tirgū
jau esošas balss atpazīšanas tehnoloģijas un papildinājis to ar
biškopības terminoloģijas bibliotēku.
Šā gada maijā klajā nākusī
versija biškopim dod iespēju veikt pierakstus viedtālrunī ne
tikai ar balsi, bet arī ar stropiem piestiprinātiem bezkontaktu
marķieriem, tiem pietuvinot viedtālruni. Pie stropa tiek
piestiprināts tāds pat sensors, kāds tiek izmantots bezkontakta
maksājumu kartēm. Dodoties dravā, bitenieks definē apmeklējuma
mērķi, piemēram, uzlikt medus dores, noņemt medu, stiprināt
saimi un, pietuvinot mobilo telefonu konkrētajam stropam, marķieris
"atsaucas" un iegrāmato konkrēto darbību. "Šis
risinājums būtiski samazina pierakstiem un informācijas iegūšanai
veltīto laiku," teic J. Kronbergs.
Aizvadītajā sezonā uzņēmums
ar Latvijā radīto risinājumu sāka iepazīstināt biškopjus
ārzemēs, lai novērtētu tā atbilstību citu valstu speciālistu
vajadzībām un definētu eksporta mērķa tirgus. Šobrīd ir
izveidoti labi kontakti ar biškopjiem Zviedrijā, Vācijā un
Lielbritānijā un "BeeKing" ir pieejams četrās valodās
– latviešu, angļu, vācu un zviedru. "BeeKing" ir
izmēģinājuši vairāk nekā 50 biškopji ārzemēs un gada sākumā
ir iegūti pirmie maksas klienti ārpus Latvijas.
Eksporta tirgos uzņēmums šogad
primāri fokusējas uz Zviedriju, kā arī turpina sagatavošanās
darbus vāciski un angliski runājošos tirgos. Vaicāts, kāpēc
izvēlēta tieši Zviedrija, J. Kronbergs teic, ka šī ir Latvijas
dravniecības metodēm tuva un tai pat laikā biškopju skaita ziņā
lielākā valsts Skandināvijā ar 14 tūkstošiem biškopju, kas ir
teju trīsreiz vairāk nekā Latvijā. Uzņēmumam kā nākamais
interesē arī Vācijas tirgus, kur ir nepilni 100 tūkstoši
biškopju, bet tas ir arī daudz sadrumstalotāks nekā Zviedrija,
tāpēc šobrīd pieejamo resursu dēļ netika izvēlēts kā pirmais
eksporta mērķatirgus.
Runājot par konkurenci, J.
Kronbergs teic, ka biškopjiem citās valstīs ir pieejami digitālie
pieraksti, bet biškopji tos neizvēlas, jo šie risinājumi ir
izstrādāti, vadoties pēc tehnoloģiju iespējām, nevis biškopju
vajadzībām. Līdz ar to tie biškopjiem dravā neesot pārāk ērti.
"Mūsu mērķis ir apvienot
labāko biškopības praksi ar tehnoloģiju radītajām iespējām,
padarot biškopja ikdienu mūsdienīgāku un ērtāku. Arī biškopji
lieto viedtālruņus un esmu patīkami pārsteigts par lielākās
daļas gatavību jaunās tehnoloģiju iespējas izmantot. Tas
attiecas ne tikai uz viedajām tehnoloģijām, arī pats ražošanas
process ir pilnveidojams un tepat Latvijā ir tapušas arī
inovācijas efektīvā vaska ieguvē un pārstrādē, top arī
inovatīvi bišu produkti, piemēram bišu maizes pastilas "Bee
Bite" vai bišu maize šokolādē "Medotava","
teic J. Kronbergs. Viņš priecājas, ka "BeeKing" izmanto
arī biškopji gados, kas viņam savā ziņā bija patīkams
pārsteigums. "Seniori izmanto gan "Facebook", gan
"WhatsApp". Arī šī aplikācija nav īpaši sarežģīta
un tas ir pierādījums, ka vecums nav šķērslis," uzskata J.
Kronbergs.
J. Kronbergs ievērojis, ka
pēdējos gados biškopībā ienāk jaunas paaudzes cilvēki. Tas
neesot tikai Latvijas fenomens – biškopju skaita palielināšanās
vērojama visā pasaulē. "Par bitēm ir atbildīgi jārūpējas
tāpat kā par kāmīti vai akvārija zivtiņām. Jāskatās, vai tām
pietiek barības, vai nav kādas problēmas. Atstājot pašplūsmā,
bites tiek pakļautas dažādiem riskiem. Jā, protams, bites dzīvo
arī savvaļā, bet pēdējos simt gados ir radušās dažādas
slimības un, nerūpējoties par savām bitēm, ir risks, ka tās var
tapt par slimību perēkli citām bitēm. Tāpēc arī biškopjiem
amatieriem ir svarīgi pieturēties pie zināmām vadlīnijām, veikt
strukturētus dravas pierakstus un sekot līdzi bišu saimes
veselībai," viņš teic.
Uzņēmums ir izmantojis Latvijas
Investīciju un attīstības aģentūras atbalstu eksporta tirgu
apguvei un kopš pērnā gada rudens darbojas Siguldas biznesa
inkubatorā. Savukārt mobilā lietotne izstrādāta, piesaistot
Lauku atbalsta dienesta administrētās programmas "Leader"
finansējumu. "Šobrīd esam noslēguši jau otru "Leader"
projektu. Šis atbalsts ir bijis ļoti noderīgs – ja tā nebūtu,
būtu liels jautājums, vai mēs būtu realizējuši šo ieceri un
cik ilgu laiku tas mums prasītu. Tā kā šie projekti sākotnēji
jāfinansē par saviem līdzekļiem, piesaistīts arī "Altum"
aizdevums." teic J. Kronbergs. Divos "Leader"
projektos kopā ieguldītā summa ir 35,5 tūkstoši eiro.
Aizvadītajā gadā uzņēmums ieguva arī atbalstu grantu konkursā
"Iedvesma". Finansējums sešu tūkstošu eiro apmērā
paredzēts izmantot lietotnes "iPhone" versijas daļējai
izstrādei.
SIA "BeeTech Services"
2017. gadā nodibināja Jānis Kronbergs un Normunds Čiževskis. Kopš pirmās
versijas izveides 2018. gadā ciešā sadarbībā ar "BeeKing"
lietotājiem šobrīd ir izstrādāta jau trešā risinājuma
versija.