Pārtikas nozares inovāciju hakatonā "Future of Food" par veiksmīgāko ideju atzīta Dānijas, Nīderlandes, Latvijas un Horvātijas komandas "JarBuddies" piedāvātā produktu fermentēšanas aplikācija.

Kultūrvietā "Spīdola" 18.-19. februārī 24 stundu garumā norisinājās pārtikas nozares inovāciju hakatons, kura laikā 100 dalībnieki no Latvijas, Lietuvas, Igaunijas, Dānijas, Zviedrijas, Norvēģijas, Islandes, Somijas, Nīderlandes, Horvātijas, Ukrainas, Azerbaidžānas un Saūda Arābijas piedāvāja un izstrādāja jaunas idejas ilgtspējīgiem risinājumiem pārtikas nozarē.

Galveno naudas balvu 10 000 eiro apmērā no "Rimi Latvia"  dalīja trīs veiksmīgākās idejas.

Visveiksmīgākā ideja - produktu fermentēšanas aplikācija, kas palīdz sekot līdzi procesam un sniedz iespēju sazināties ar citiem fermentācijas entuziastiem un dalīties ar produktu - saņēma 5 000 eiro tālākai attīstībai, un to ieguva komanda "JarBuddies", kuru pārstāvēja dalībnieki no Dānijas, Nīderlandes, Latvijas un Horvātijas.

Līdztekus galvenajai balvai vienam uzvarētāju komandas dalībniekam tiks nodrošināta iespēja bez maksas apmeklēt tehnoloģiju konferenci "The Next Web", kas norisināsies 18.-19. jūnijā Amsterdamā, Nīderlandē.

"Ņemot vērā, ka hakatonā piedalījos pirmo reizi, es pārliecinājos, ka šāds pasākums ir fantastisks veids, kā īsā laikā iegūt apbrīnojamu rezultātu, jo laika spiediens liek darboties ievērojami organizētāk. Mentori bija ļoti izpalīdzīgi un komunikācijas procesā iegūtās idejas, zināšanas un metodoloģija noderēs arī turpmāk. Noteikti vēlos uzsvērt, ka ikviens no mūsu komandas dalībniekiem ir ieguvis arī vērtīgus kontaktus," stāsta Didzis Piļāns, komandas JarBuddies pārstāvis.

Kā norāda "Rimi Baltic" mārketinga un biznesa attīstības direktors Gustavs Fernstroms (Gustav Fernström), tad uzvarētāju piedāvātā ideja ir labs piemērs pārdomātai sabiedrības iesaistei pārtikas nozares problēmjautājumu risināšanā: "Mēs esam par jaunām un inovatīvām perspektīvām, kā risināt pārtikas nozares izaicinājumus, un priecājamies par iespēju veikt savu ieguldījumu sabiedrības paradumu maiņā. Uzvarētāji demonstrēja lielisku nišas risinājumu, kas ir pārdomāts no sabiedrības un patērētāja viedokļa, turklāt risinājuma veiksmē lielu lomu spēlē tieši sociālais aspekts."

Otro vietu un 3 000 eiro sākuma kapitālu saņēma komanda "Broccoli" no Latvijas, izstrādājot aplikāciju, kas ievadītās receptes pārkonvertē par nepieciešamo produktu sarakstu, kurus var iegādāties interneta veikalā, bet 3. vietas ieguvēji komanda "Green Bytes" no Islandes, kuri piedāvāja platformu, kas apkopo informāciju no dažādiem restorāniem, lai paredzētu konkrētu pasūtāmo preču skaitu, kā rezultātā tiktu samazināti pārtikas atkritumi, turpmākajai projekta izstrādei saņēma 2 000 eiro.

Kopstrādes telpa "Workland Telegraph" pasniedza simpātijas balvu, dāvinot bezmaksas darba vietu 3 mēnešiem komandai "FoodCast" no Latvijas, bet jaunuzņēmumu akselerators "Rockstart" savu simpātiju balvu, nodrošinot bezmaksas mentorēšanas iespēju, pasniedza "JarBuddies".

Papildus iegūtajām balvām, komandas "JarBuddies", "Broccoli", "Green Bytes" un "Glocal" izcīnīja iespēju šodien, 20. februārī, kāpt uz Baltijas vadošās jaunuzņēmumu konferences "TechChill" skatuves un prezentēt savas idejas vairāk kā 2000 apmeklētāju priekšā. Kopumā hakatonā tika prezentētas 16 idejas.

"Manuprāt, ikvienam būtu jāpiedalās hakatonos, jo šeit var izjust spēcīgu enerģiju, kas ļauj izstrādāt lieliskas un veiksmīgas idejas ļoti īsā laikā, un tā ir ļoti vērtīga pieredze, kas noder arī turpmāk. Turklāt šī ir viena no retajām iespējām, kad cilvēki vienuviet var satikt ekspertus un mentorus no visas pasaules. Es vēlētos, lai cilvēki nebaidītos piedalīties šāda veida pasākumos, jo hakatoni nav domāti tikai tehnoloģiju un jaunuzņēmumu jomas pārstāvjiem. Hakatonos var piedalīties ikviens no jebkuras industrijas, un tieši pateicoties viedokļu, pieredžu, zināšanu, ideju un spēju dažādībai šie pasākumi ir tik īpaši," saka Kalums Kamerons (Calum Cameron), hakatona "Future of Food" moderators.

Mentoru vadītajās darbnīcās tika pārrunāts, kādas ir pagaidām vēl neizmantotās inovācijas un jauninājumi pārtikas produktu mazumtirdzniecībā, kā izmainīt pārtikas nozares sistēmu un ražošanu, kā tuvoties ilgtspējīgākai dzīvei, kurā ir mazāk pārtikas atkritumu, kā izprast un novērtēt radītā produkta vērtību un nepieciešamību citiem, kā veiksmīgi prezentēt sevi un savu ideju. Šīs diskusijas palīdzēja hakatona dalībniekiem ideju izstrādē un, cerams, noderēs arī nākotnē.

Hakatonu "Future of Food" organizē Ziemeļvalstu Ministru padomes birojs Latvijā, EIT Food Hub Latvia, Rīgas Tehniskās universitātes Dizaina fabrika un Nīderlandes Karalistes vēstniecība Latvijā sadarbībā ar aģentūru Helve. Hakatonu atbalsta "Rimi Latvia".