Pāris
mēneši izolācijā krietni pamainījuši cilvēku paradumus. Lietas, kas vēl ziemā šķita neiedomājamas, pavasara
nogalē jau ir pašsaprotamas. Kāds sācis pasūtīt uz mājām
pārtiku, kāds attālināti apmeklējis dakteri un vēl kāds
virtuāli trenējas sporta klubā, nepārkāpjot mājas slieksni.
Šajā jaunumu plūdumā iespēja internetā piemērīt un pasūtīt
brilles vairs pat nešķiet ievērības cienīga, lai gan vēl pērn
tika drīzāk uztverta kā eksperiments uz neikdienišķāku rīcību
tendētajiem.
Cik "dzīvotspējīga" ir šāda ideja tagad? To nolēmām pārbaudīt,
notestējot uzņēmuma "Smart Vision" piedāvāto virtuālās 3D
briļļu piemērīšanas platformu. Tā darbojas kopš pagājušā
gada, solot palīdzēt pircējiem piemeklēt piemērotus briļļu
rāmjus un lēcas, un saņemt tās, neejot uz veikalu.
Piemērīšanas
tehnoloģija
(Raksta autora vērtējums: 7 punkti no 10)
Briļļu
iegāde konceptuāli ir līdzīga apģērba izvēlei. Nepietiek
piemeklēt atbilstošu krāsu un izmēru. Vēl jāpārliecinās, ka
konkrētais produkts piestāv un izmantots tīkams materiāls.
Piemērīšana
ir gaužām vienkārša. Rāmju klāstā jāizvēlas tīkamāko un
attēla stūrī jānoklikšķina uz ikonas 3D. Datorā vai viedierīcē
atvērsies logs, kurā redzēsiet sevi, gluži kā šajā laikā
populārajos videozvanos, un vietne uz jūsu sejas atveidojuma uzliks
virtuālas brilles. Attēls vairāk atgādina animāciju, toties
grozās līdzi lietotāja galvas kustībām un ir telpisks. Tiesa, ja
no priekšas brilles vēl potenciāli pareizi "nostājas" uz sejas,
tad kājiņas sānos atrodas zemāk nekā tām vajadzētu būt.
Tātad, ja vēlaties precīzi zināt, kur tieši tās šķērsos
matus, pie simtprocentīgas atbildes neizdosies tikt.
Jāņem
vērā arī tas, ka 3D platforma brilles uz sejas "uzlipina",
neiedziļinoties niansēs. Tā neņem vērā briļļu un sastāvdaļu faktiskos izmērus un sejas īpatnības. Piemēram,
deguna platumu. Tādēļ virtuālajā uzlaikošanā brilles var
izskatīties labāk, nekā reālajā dzīvē.
No
tā izriet, ka aptuvenu priekšstatu par izvēlētā produkta
piestāvēšanu sejai ir iespējams gūt. Piemēram, vai ietvars nav
par biezu, kā ar seju "saplūst" bezrāmja daļa un tamlīdzīgas
nianses. Tomēr nevajadzētu ļauties ilūzijām, ka saņemtie
paraugi uz sejas "uzgulsies" identiski.
Platforma
ļauj sevi nofotografēt un pat uzreiz ievietot bildes "Facebook",
ja nu kāds vēlas nodot savu izvēli nobalsošanai draugiem. Ņemot
vērā sociālo tīklu paaudzes tieksmi eksponēt savu dzīvi, šī
iespēja gados jaunākajiem pircējiem patiks.
Piedāvājums
(Raksta autora vērtējums: 8 punkti no 10)
"Smart
Vision" piedāvājums sadalīts divos blokos. Vienā ir nepilni
250 briļļu ietvari, kuros var ievietot paša izvēlētas lēcas,
otrā aptuveni 100 saulesbrilles. 3D piemērāmo produktu apjoms ir
stipri pieaudzis un nav pieejams vien dažiem desmitiem briļļu.
Kā
interneta veikalos pieņemts, visu piedāvājumu var sasortēt pēc
popularitātes, cenas, atlaižu apmēra un arī alfabētiskā secībā.
Lielā mērā palīdz filtri, kas atlasa brilles pēc formas –
kvadrāta, apaļas, aviatora, taisnstūra un kaķacu/tauriņu –
zīmola, materiāla, krāsas, cenas un izmēra.
Tirgotājs
pircējus vilina ar pazīstamiem vārdiem kā "Hugo Boss", "Karl
Lagerfeld", "Ray-Ban", "Calvin Klein", "Ferragamo
Porsche Design" un citiem. Lielākoties dizaini ir klasiski, ar
pilniem rāmjiem vai ar plānu apmalīti augšā. Eltona Džona
iecienītas avangardiskas brilles te gan neatrast un arī sportiskā
stila cienītājiem šajā lapā īsti nav ko meklēt. Ja gaume nav
tik specifiska, kaut ko pievilcīgu un piestāvošu piemeklēt varēs.
Rāmju
cenas svārstās robežās 27 līdz 53 eiro, bet gatavu saulesbriļļu
- no 51 līdz 126 eiro. Lai iekārdinātu pircēju, tirgotājs
daudzām precēm norādījis pat divreiz lielāku pamatcenu un
piešķīris prāvu atlaidi. Ritinot briļļu sleju pārņem veikala
izpārdošanas sajūta, jo sarkanās atlaižu zīmes, lai arī
izmēros nelielas, ņirb gar acīm.
Piegādes
procedūra
(Raksta autora vērtējums: 8 punkti no 10)
Kad
vēlamie rāmji ir atlasīti, jāizvēlas to izmērs. "Smart Vision"
interneta vietnē ir izsmeļoša informācija par izmēru izvēlēšanos
atkarībā no galvas izmēra un deguna platuma. Taču cilvēka sejas
ir ļoti atšķirīgas, tādēļ pat rūpīga vajadzīgo izmēru
ieklikšķināšana vēl negarantē, ka rāmji derēs kā uzlieti.
Tādēļ
tirgotājs piedāvā vispirms aizsūtīt līdz pat četriem rāmjiem
pircējam piemērīšanai un tikai pēc tam tos papildināt ar lēcām.
Par visiem gan jāsamaksā drošības nauda, kas daļai potenciālo
pircēju varētu kļūt par šķērsli maksimāla paraugu daudzuma
pasūtīšanai. Tomēr piemērīšana klātienē ir vajadzīga, jo
mūsu gadījumā no trīs izvēlētajiem rāmjiem pa īstam derēja
tikai viens. Abiem pārējiem tiltiņš bija par šauru, tādēļ
brilles "neuzsēdās" uz deguna tik dziļi, cik vajadzētu.
Ironiski, ka vienīgās derējušās brilles bija tās, kuras vizuāli
patika vismazāk.
Ietvaru
paraugi tiek atsūtīti futlāros, sniedzot ieskatu, kāds būs
iegādātā gala produkta komplekts. Beidzot ir iespēja rāmjus
aptaustīt, pielaikot uz sejas un aplūkot sevi no visiem leņķiem.
Kad
tīkamākais rāmis izvēlēts, visi paraugi jānosūta atpakaļ "Smart Vision", kur brilles tiks papildinātas ar vietnē
izvēlētajām lēcām. Tās var būt kā redzi koriģējošās,
atbilstoši optometrista izrakstītajai receptei, tā aizsargājošās
– paštonējošās un tonētās saules gaismas notušēšanai vai
zilo gaismu bloķējošās, lai mazinātu acu kairināšanu pie
ekrāna. Briļļu nokomplektēšana vietnē ir pārskatāma un
vienkārša. Turklāt katram elementam uzreiz ir klāt cena, tādēļ
procedūras noslēgumā pārsteigumu nav. Var variēt pat lēcu
biezumu un smagumu, piešķirt tām papildu aizsardzību, kas gan
sadārdzinās gala cenu un tā var krietni pārsniegt 200 eiro.
Kad
brilles gatavas un pirkums apmaksāts, tas nepilnas nedēļas laikā
par velti tiek nosūtīts uz tuvāko pakomātu. Komplektā iekļauts
arī Premium klases futrālis un salvete, lēcas pārklātas
ar pretskrāpējuma materiālu un tām tiek dota divu gadu garantija.
Ja nu gala rezultāts galīgi neapmierina, tirgotājs sola, ka 90
dienu laikā pirkumu varēs atgriezt.
Gala
vērtējums
(Raksta autora vērtējums: 8 punkti no 10)
Briļļu
pirkšana internetā ir iespējama, ja vien tiek ņemti vērā pāris
nosacījumi. Pirmkārt, ļoti labi jāpārzina savas galvas formas
īpatnības. Otrkārt, jāapbruņojas ar pacietību. Nav nekādas
garantijas, ka ar pirmo piegājienu izdosies atrast rāmjus, kas ne
vien piestāv, bet arī der "kā uzlieti". Īpaši grūti varētu
būt tiem, kuri brilles iegādājas pirmoreiz. Protams, arī fiziskā
veikalā var nākties piemērīt vairākus desmitus ietvaru, taču
tur procedūra būs krietni ātrāka nekā briļļu sūtīšana šurpu
turpu.