Paziņoti ietekmīgākie Baltijas «Instagram» influenceri.
Šobrīd influenceru skaits strauji aug, un uzņēmumiem kļūst arvien sarežģītāk saprast, kurus izvēlēties par savu produktu vēstnešiem. Influenceru tops palīdz šajā jomā orientēties un noskaidrot, ar kurām «Instagram» zvaigznēm uzņēmumiem būtu sadarboties visefektīvāk.
Par Baltijas Instagram
influenceru topa līderi kļuva @akvuzeee no Lietuvas. Turklāt lietuviešu
influenceri dominē gan pirmajā desmitniekā, gan visā topā. Pirmajā desmitniekā izdevies iekļūt tikai
vienam latvietim un vienam igaunim – @niklavs un @hensugusta.
Baltijas «Instagram» influenceru tops tika noteikts pirmo
reizi, atsevišķi topi tika izveidoti arī katrā no Baltijas valstīm.
!Latvijas
Instagram influenceru top 5 – @niklavs, @movieevelina, @kporzee, @lauriszalans,
@betabeidz.
«Instagram» influenceru tops tika radīts sadarbībā ar «Modash.io»,
Igaunijā radītu influenceru mārketinga platformu. Tops tika izveidots, nosakot influenceru
sekotāju atrašanās vietu, viltus sekotājus un reālo sekotāju skaitu un
iesaisti. Influenceri, kuriem ir lielāks reālo sekotāju skaits Baltijā un
augstāka sekotāju iesaiste − topā atrodas augstākā vietā.
«Igaunijā, ja tu esi influenceris ar 5000 sekotājiem, tev
diezgan ticami ir rinda ar zīmoliem, kas vēlas ar tevi sadarboties. Lietuvieši vēlēsies sadarboties ar lielākiem influenceriem – tādiem, kam ir
simts tūkstoši vai pat vairāk sekotāju. Turpretim Latvijā pietiks, ja tev būs
10000 sekotāju. Kopumā Baltija ir lieliska vieta uzlecošām zvaigznēm, jo mums
nav jākonkurē ar visiem angliski runājošajiem,» komentē «Modash.io» pārstāvis Matias
Markus (Matthias Markus).
Baltijas «Instagram»
influenceru tops ir daļa no «Baltijas Zīmolu topa», kas iepriekš bija pazīstams
ar nosaukumu «Mīlētāko zīmolu tops» un tiek veidots 15 gadus.
!Tikmēr cits pētījums atklāj, ka vairāk nekā
puse Latvijas influenceru ir blēži.
Tiek lēsts, ka
2020. gadā līdzekļu apgrozījums influenceru mārketingā būs 5 līdz
10 miljardi dolāru, un ar šādu peļņas potenciālu daudziem rodas
vēlme uzaudzēt savu profilu straujāk, nekā tas ir iespējams ar godīgiem
līdzekļiem. Komunikācijas aģentūras «A. W. Olsen & Partners» un «Instagram» un «YouTube» blogeru analīzes platformas «HypeAuditor» veiktais
pētījums liecina, ka 53 % influenceru Baltijā ir novērojamas krāpšanas
pazīmes. Latvijā rezultāti ir tādi paši.
Latvijā vismazāk blēžu
(44 %) tika novērots nanoietekmētāju kategorijā — tie ir sociālā
tīkla «Instagram» lietotāji, kam sekotāju skaits nepārsniedz piecus tūkstošus.
Savukārt, visvairāk krāpnieku, proti, 61 %, ir to lietotāju vidū, kam ir no
pieciem līdz 20 tūkstošiem sekotāju. «Tas var būt saistīts ar tādiem kā «stikla
griestiem»: ja neesat persona, kas regulāri parādās medijos, ir diezgan grūti
pārvarēt 20 tūkstošu sekotāju robežu un sākt labi pelnīt, tāpēc tiek
uzsākta dažādu krāpšanas mehānismu izmantošana, piemēram, robotu un reakciju
pirkšana, dalība grupās, kur lietotāji aktīvi komentē cits cita ierakstus,
kā arī masveida piesekošanas, tas ir, parakstīšanās–atteikšanās, izmantošana,»
paskaidro «A. W. Olsen & Partners» projektu vadītāja
Baltijas valstīs un Latvijas Universitātes pasniedzēja Marija Vorkule. «Visbeidzot, to vidū, kam ir 20 līdz 100 tūkstoši sekotāju, krāpnieku
īpatsvars ir nedaudz mazāks, bet tik un tā pārsniedz pusi — 53 %.»
Vispopulārākais krāpšanas veids ir sekotāju
pirkšana — Baltijā vidēji visu veidu ietekmētāju vidū 28 % ir
pamanīti nodarbojamies ar to. Atkal 5–20 tūkstošu sekotāju kategorijā
krāpnieku ir vairāk: Latvijā 38% emuāristu daļa sekotāju ir nopirkta,
igauņiem — 38,5 %, lietuviešiem — 33 %. Arī nanoietekmētāju
vidū netrūkst robotu pircēju: Latvijā un Lietuvā tādu ir 33 %,
Igaunijā — 28 %. To vidū, kam ir 20–100 tūkstoši sekotāju, blēžu
jau ir divas reizes mazāk: piektdaļa (18 %) Latvijas influenceru vidū,
sestdaļa (16 %) igauņu un desmitdaļa (10 %) lietuviešu vidū.
Masveida piesekošana ir
mazliet nepopulārāka — to praktizē 21 %. Visbiežāk to izmanto lielie
ietekmētāji — viņu vidū to dara gandrīz trešdaļa (29 %). Šeit
priekšgalā ir izvirzījušies Latvijas emuāristi — mūsu lielo ietekmētāju
vidū tādu ir 32 %. Šo sekotāju skaita palielināšanas paņēmienu visretāk
izmanto nanoietekmētāji (11 % Baltijā), bet arī te priekšgalā ir Latvijas
iedzīvotāji — pie mums ar to nodarbojas piektdaļa (20 %) nanoietekmētāju.
Abās kategorijās igauņi visretāk izvēlas šo profila izaugsmes paņēmienu.
Savukārt vidēji lielu ietekmētāju vidū ar masveida piesekošanu nodarbojas
kopumā 23%, bet čempioni šajā kategorijā ir lietuvieši (27 %).
Sestdaļa (17 %)
nodarbojas ar komentāru pirkšanu, bet savstarpējas komentēšanas grupās piedalās
sešpadsmitā daļa (6 %).
Pētījums tika organizēts šā
gada septembrī, izanalizējot vairāk nekā 5000 profilu. To veica «HypeAuditor» pēc «A. W. Olsen &
Partners» pasūtījuma.