Latvijas mediji izrāda lielāku interesi izmantot automatizētās reklāmu tirdzniecības sistēmas.
"Protams,
mēs par to priecājamies, bet iemesls nav tik pozitīvs. Ārkārtējās
situācijas iespaidā medijiem samazinās reklāmas ieņēmumi –
gan no tiešajām, gan ar automatizēto reklāmu tirdzniecības
sistēmu starpniecību iegūtajām reklāmām. Reklāmdevēji ir
apturējuši un atceļ arī nākotnē plānotās kampaņas. Lai
mazinātu zaudējumus, iztrūkumu tiešajās reklāmās mediji
kompensē, izmantojot automatizētās pārdošanas sistēmas. Visi
šobrīd cenšas samazināt izmaksas un cilvēkresursi ir viena no
dārgākajām pozīcijām – reklāmu pārdevējam jāspēj ne vien
pārdot reklāmas, bet arī atpelnīt savu algu. Tas, ka mediji
daļēji vai pilnībā pāriet uz automatizētajām reklāmas
tirdzniecības sistēmām, nenozīmē, ka cilvēki paliek bez darba.
Viņi strādā ar šīm automatizētajām sistēmām," teic Toms
Panders, reklāmas tehnoloģiju jaunuzņēmuma SIA "Setupad"
līdzīpašnieks.
Dienā
uzņēmums veic 120 miljonus reklāmas izsoļu, no kuriem septiņi
miljoni notiek Latvijā.
Viņš
stāsta, ka visi reklāmas industrijā strādājošie zina, ka šajā
nozarē ir sezonalitāte – janvāris ir kluss, līdz Jāņiem ir
aktīvāka sezona, pēc tam līdz augustam nekas daudz nenotiek un
rudenī atkal visiem ir darba pilnas rokas. "Tagad negaidīti ir
iestājies vēl viens janvāris un tas ir vēl aukstāks nekā
iepriekšējais. Šobrīd ir kritums gan reklāmas cenās, gan
apjomos. Cenas mainās katru dienu, bet, sākot no marta vidus, tās
samazinājušās par 25%. Visiem, kam ir produkti, ko pārdot, iesaku
izmantot šo iespēju, jo reklāma šobrīd ir lēta. Medijiem ir
izvēle – atstāt tukšu vietu un nenopelnīt neko vai arī palaist
kaut ko lētāku. Protams, medijiem tas nav nekas skaists, tie
nopelna mazāk. Man par to žēl, jo tas ir bīstami," norāda
T. Panders.
Mediju
vidē pilnībā pazudušas reklāmas, kas saistītas ar aviāciju,
ceļošanu, tūrismu, savukārt palielinājies ar farmāciju saistīto
reklāmu apjoms. Viņš gan norāda, ka šī ir regulēta nozare, kas
nevar reklamēt visu iespējamo. "Jau gada sākumā bija mazāka
aktivitāte nekustamā īpašuma reklāmu jomā, bet šobrīd tā
nedaudz pieaug. Ievērojami aug reklāmu apjoms, kas saistīts ar
televīziju un attālināto izklaidi," saka T. Panders.
Viņš
stāsta, ka automātiskā pārdošana spēj ātrāk pielāgoties
izmaiņām tirgū vai konkrētā medijā. "Jāsaprot, ka arī
pats medijs var veikt uzlabojumus savā reklāmas piedāvājumā,
piemēram, izvietojuma un tehniskajā ziņā. Reklāmdevēji izsolēs
piedalās ar saviem datiem par reklāmas atdevi, līdz ar to, medijam
uzlabojot atdevi, ir iespējams iegūt augstāku cenu un vairot
peļņu. Šis ir īstais brīdis pārskatīt savus reklāmas
risinājumus, lai, krīzei beidzoties, medijs startētu kā līderis ar
spēcīgiem atdeves rezultātiem," uzsver T. Panders.
"Setupad" ir biroji Rīgā, Viļņā un Madridē. Šobrīd komandā ir 15 darbinieki. Pēdējos divos gados uzņēmums ir trīskāršojis apgrozījumu un 2019. gadā tas pieauga līdz 4,7 miljoniem eiro, kas ir par 57% vairāk nekā 2018. gadā. "Mūsu šā gada ekspektācijas ir piezemētākas. 30 dienu laikā apgrozījums ir krities par 16,32%, bet vienlaikus ekspozīciju skaits ir pieaudzis par 10,56%. Pateicoties šim ekspozīciju pieaugumam, uzņēmuma apgrozījums nav krities par 25%, kā vidējais reklāmas cenas samazinājums. Paies vēl pāris mēneši, lai atgūtu iepriekšējās pozīcijas. Domāju, ka kopumā 2020. gada apgrozījumā mums būs pieaugums, jo strādājam efektīvi, mums ir mazas fiksētās izmaksas un mūsu tirgus ir globāls, kas nozīmē, ka tas ir teju vai neizsmeļams. Mūsu uzrunājamais tirgus joprojām ir liels. Lai arī ir krīze, mēs varam augt, uzrunājot arvien jaunus klientus. Tas ir iespējams, turklāt tā, kā strādājam tehnoloģiju biznesā, tas mums nerada lielas izmaksas," optimistiski teic T. Panders.
"Setupad"
šobrīd pārskata savas izmaksas, kā arī piedāvātos pakalpojumus
un ieceres, ko bija plānots attīstīt. Uzņēmums fokusējas uz
aktuālākajām prioritātēm, bet neatmet ar roku jaunām idejām.
"Mēģinām turpināt darbību ar pēc iespējas mazākām
izmaksām, lai ar laiku netiekam izspiesti no tirgus, jo esam kļuvuši
neefektīvi. Šobrīd mūsu priekšrocība ir tā, ka uzņēmums
nestrādā Latvijā vien. Reklāmas cenas Latvijā ir nokritušās
vairāk nekā jebkurā citā valstī, kur mēs strādājam –
Lietuvā, Polijā, Ungārijā, Spānijā. Šobrīd es tam neredzu
skaidrojumu," saka T. Panders.
Db.lv jau rakstīja, ka reklāmas tehnoloģiju jaunuzņēmums "Setupad" ir izstrādājis reklāmu automātisku pārdošanas sistēmu, kuras mērķis ir palīdzēt medijiem nopelnīt vairāk no reklāmām.