
Lielākās mazumtirgotāju apvienības aizvadījušas veiksmīgu gadu - pieaudzis gan to apgrozījums, gan partneru un tirdzniecības vietu skaits. Turklāt mazumtirgotāju apvienību veikalu iezīme ir to darbošanās pārsvarā reģionos, kas ļauj spriest par situāciju tajos. Vidēji trīs lielāko mazumtirgotāju apvienību kopējais apgrozījums palielinājies par 13%.
Ne vienmēr veikalu tīkla apgrozījuma pieaugums liecina par lielākiem tēriņiem iedzīvotāju vidū, jo jāņem vērā arī tāds rādītājs kā apgrozījums uz vienu tirdzniecības vietu, jaunatvērtie veikali - tās ir ne tikai jaunas darba vietas, bet arī optimistiskākas nākotnes prognozes, kas uzņēmējus ir pārliecinājušas par biznesa uzsākšanu vai paplašināšanu. Jāatzīmē arī, ka ne vienmēr tīkla veikalu skaita pieaugums pārsniedz kopējo apgrozījuma pieaugumu, kas, iespējams, liecina, ka apgrozījuma pieaugums panākts, palielinot veikalu skaitu, nevis pārdodot vairāk un dārgāk. Tomēr jāņem vērā, ka gadā atklātie veikali nav strādājuši pilnu periodu un optimālu atdevi sniegs tikai pēc noteikta laika.
Centrālās statistikas pārvaldes apkopotā informācija liecina, ka 2011. gadā mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums, neskaitot degvielu, sasniedzis 3,2 miljardus latu, kas ir par 9% vairāk nekā 2010. gadā. Turklāt pērnā gada sākumā ik mēnesi pieaugums bijis 5-7% robežās, bet gada otra puse mazumtirgotājus priecējusi ar pieaugumu jau vairāk nekā 10% salīdzinājumā ar attiecīgo 2010. gada mēnesi. Šā gada pirmajos četros mēnešos mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums palielinājies par 10% salīdzinājumā ar ekvivalentu periodu iepriekšējā gadā.
Lai arī Centrālā statistikas pārvalde mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījumu sadalījumā pa reģioniem līdz šim apkopojusi vien par 2009. gadu, un nav iespējams vērtēt, kādas izmaiņas tirdzniecībā notikušas Zemgalē, Latgalē, Kurzemē un Vidzemē pēdējos gados, pēdējā pieejamā informācija atgādina faktu, ka apmēram 80% aktivitāšu tirdzniecības jomā notiek Lielrīgas reģionā, un tikai 20% attiecināmi uz citiem reģioniem. Līdz ar to var vilkt paralēles starp mazumtirdzniecības smagsvaru Rimi un Maxima un mazumtirgotāju apvienības darbības rezultātiem. Pirmo divu darbības Meka ir Rīga, un pērn tie (provizoriski) apgrozījuši attiecīgi 383 (+4%) un 399 (+7%) miljonus latu bez pievienotās vērtības nodokļa. Mazumtirgotāju apvienības pārsvarā izvērsusies valsts reģionos.
Pērn top! zīmola veikalu apgrozījums palielinājies par 20%, sasniedzot 102,6 miljonus latu. Arī Elvi veikalu apgrozījums pērn pieaudzis par 5% līdz 55,6 miljoniem latu. LaTS veikalu apgrozījums pieaudzis par 12% un pērn bijis 111,0 miljoni latu.
Lai arī mazumtirgotāju apvienības Aibe un Baltstor nesniedza savas darbības rezultātus, par to finanšu rādītājiem var nojaust pēc to biedru sekmēm. Piemēram, Baltstor, kas zem viena jumta apvieno Mego un Vesko zīmolus, ietilpstošā SIA Mego 2011. gadā apgrozījusi 35,4 miljonus latu, kas ir par 8% vairāk nekā gadu iepriekš.
Visu rakstu lasiet laikrakstā Dienas bizness.
Laikraksta abonentiem elektroniskā versija DB arhīvā.
Abonējiet, lai saņemtu laikrakstu ik dienu.