Mārketinga eksperte, Biznesa augstskolas "Turība" docētāja Iveta Liniņa
Pēc
ārkārtas situācijas izsludināšanas veikalos bija novērojama
paniska preču iegāde. Iedzīvotāji steidza iegādāties higiēnas
preces, griķus, dezinfekcijas līdzekļus un citas lietas. Nebija
ilgi jāgaida, kad daži tirgotāji vairākkārtīgi palielināja
cenas, cerot uz ātru peļņu.
Aicinu uzņēmējus pārdomāt, vai
īstermiņā iegūtais naudas apjoms atsvērs ilgtermiņa kaitējumu
reputācijai, kas šādi tiek nodarīts. Tāpat aicinu uzņēmumus rūpīgi pārdomāt savu komunikāciju, jo patērētāju
uztvere šobrīd ir saasināta.
Ko
es varu darīt citādāk?
Cilvēku
masveidīgā iepirkšanās saistīta ar bara instinktu, taču daudz
būtiskāks ir jautājums par uzņēmumu rīcību ārkārtas
situācijas apstākļos. Saprotams, ka visi vēlas nopelnīt, taču
tā vietā, lai paaugstinātu cenas, ir vērts padomāt, ko es
varu darīt citādāk? Tāpat aicinātu katru uzņēmēju izvērtēt,
vai īslaicīgā peļņa būs samērīga ar kaitējumu reputācijai
un tēlam? Mēs dzīvojam tehnoloģiju laikmetā un straujas cenu
izmaiņas ātri izplatās sociālajos tīklos.
Īstenot
sociāli atbildīgas kampaņas
Ikvienam
uzņēmējam šobrīd der atcerēties, ka patērētāju uztvere ir
ļoti saasināta. Labās lietas mēs uztveram desmitkārtīgi labi,
tāpat kā sliktās daudzreiz dramatiskāk. Tas nozīmē, ka jāīsteno
ļoti pārdomāta un atbildīga komunikācija, izvērtējot ieguvumus
un izmaksas.
Iespējams, šis ir brīdis, kad skaļo reklāmu vietā
daudz lietderīgāk būtu īstenot sociāli atbildīgas kampaņas, ko
daudzi uzņēmumi arī veiksmīgi dara. Noteikti vērts minēt gan
piemērus ar bezmaksas kafijām un maltītēm neatliekamo dienestu
darbiniekiem, gan konkrētu iepirkšanās stundu ieviešanu riska
grupu iedzīvotājiem.
Arī šis kampaņas attiecīgajiem
uzņēmumiem rada izmaksas, tomēr vienlaikus tas ir būtisks
ieguldījums un žests, ko sabiedrība novērtē. Arī patērētājiem
noteikti ir vērts aizdomāties ne tikai par sevi, bet arī par
līdzcilvēkiem, izmantojot šo laiku pozitīvu emociju radīšanai.
Labi, ja vari iegādāties 10 kg griķu, bet vai vari pajautāt
kaimiņos dzīvojošajiem senioriem, vai viņi var iegādāties kaut
vienu kilogramu?
Piegādes
un online
meistarklases
Kā
jau minēju, uzņēmumi ir sapratuši situāciju un demonstrē
spēju pārorientēties, bet tikpat liela daļa vēl nespēj saredzēt
kopainu. Prieks, ka ēdinātāji organizē piegādes.
Iespējams, Latvijas restorāni var aizgūt pieredzi no Vācijas
kolēģiem, kur ir iespēja online
vērot, kā tiek gatavots pasūtījums, ko pēc tam piegādā
klientam.
Tiem restorāniem, kuri baidās, ka piegādes nodrošināšana
var ietekmēt kvalitāti, der atcerēties, ka arī piegādāt ēdienu
var skaisti un atbilstoši noformētu – ar galdautiem, traukiem un
citiem piederumiem. Arī šādam pakalpojumam noteikti atradīsies
patērētāji.
Ja cilvēki nedodas uz kino, var atvērt brīvdabas
kino automašīnām, restorāni un citi ēdinātāji var piedāvāt
online
meistarklases gatavošanā.
Tiešsaistes
lekcijas un grupu darbi
Izglītības
pakalpojumu sniedzēji ir pārgājuši uz attālinātajām studijām
un mācīšanos secinot, ka, pateicoties mūsdienu tehnoloģijām,
ir iespējams gan grupu darbs, gan lekcijas un pētījumu
aizstāvēšana. Vēl vairāk – mana personīgā pieredze liecina,
ka tiešsaistē nereti nodarbībā piedalās pat vairāk studējošo nekā klātienē. Būtiskākais, kas jāņem vērā, ir nodarbības
kvalitātes nodrošināšana, izvēloties piemērotāko tehniskāko
risinājumu.
Pastāvēs,
kas pārvērtīsies
Ārkārtas
situācijā uzņēmējiem jāspēj pāriet uz citām pārdošanas
metodēm neatkarīgi no darbības sfēras. Piegādi un tiešsaistes
pakalpojumu var ieviest dažādās sfērās, nepieciešama tikai
vēlme rīkoties. "Pastāvēs, kas pārvērtīsies" – šie
ikoniskie Raiņa vārdi šobrīd savu piepildījumu raduši pilnā
apmērā un visās jomās!