Digitalizācija Latvijā, līdzīgi kā tas ir citviet pasaulē, attīstās viļņveidīgi. Pēdējais straujais attīstības lēciens tika pieredzēts 2020. un 2021. gadā, kad visā pasaulē dzīvi uz brīdi paralizēja COVID pandēmija.
Tad visa pasaule bija spiesta ātri meklēt veidus kā veikt darbus attālināti un sprādzienveidīgu attīstību pieredzēja e-komercija vai attālinātās apmācības. Arī Latvija rekordīsā laikā ieviesa gan dažādus inovatīvus izglītības projektus, gan vakcinācijas reģistru manavakcina.lv un vakcinācijas QR sertifikātu, kurš funkcionāli darbojās visā ES teritorijā.
Tomēr, lai arī dažādu digitalizācijas
projektu attīstība ir turpinājusies, tā ir bijusi ievērojami
lēnāka. Jā, katru gadu arvien vairāk cilvēku izmanto e-parakstu
vai saņem valsts un pašvaldību pakalpojumus elektroniski, tomēr
mēs šajā gadījumā nevaram runāt par revolūciju, bet gan
salīdzinoši lēnu evolūciju. Latvijas potenciāls ir ievērojami
lielāks un, salīdzinot ar laiku pirms 5 gadiem, vajadzība pēc
modernas e-pārvaldes nav samazinājusies, tā ir kļuvusi vēl
aktuālāka.
Kopš straujā bezdarba pieauguma pandēmijas
laikā bezdarba līmenis Latvijā katru gadu ir turpinājis
samazināties un pašlaik sasniedzis jau vēsturiski zemākos
rādītājus. Bezdarba līmenis ir zems un spējas atrast prasmīgus
darbiniekus samazinās ne tikai Rīgā un pašvaldībās ar Rīgu,
bet arī tālākos Latvijas novados. No vienas puses, daļa
darbinieku noveco un dodas izbaudīt nopelnītās pensijas, no otras
puses, atrast jaunus, motivētus darbiniekus nav viegli, jo nākas
asi konkurēt ar Rīgas un ārvalstu piedāvājumu, kur algas bieži
vien ir ievērojami augstākas kā to spēj piedāvāt pašvaldība.
Ja iepriekš daudzi cilvēki reģionos pašvaldību
kā darba devēju izvēlējās tāpēc, ka tā bija stabila,
prognozējama darba vieta, tad pašlaik ar to vien nepietiek un arī
reģionu iedzīvotāji vēlas strādāt labi atalgotā darba vietā
ar attīstības perspektīvām. Tāpēc pašvaldībām būs jāmeklē
veidi kā maksāt saviem darbiniekiem vairāk, vienlaikus ieviešot
ikdienas darbā tādus risinājumus, kas ļaus katram pašvaldību
darbiniekam savā ikdienas darbā būt ievērojami produktīvākam un
ļaus vienam cilvēkam izdarīt to, kas iepriekš bija pa spēkam
diviem vai pat trijiem.
Mēs
redzam, ka Latvijas iedzīvotāji ar katru gadu kļūst atvērtāki
dažādiem e-pakalpojumiem un nākotnē gatavi tos izmantot arvien
vairāk. No mūsu pieredzes mēs redzam, ka liela nozīme ir
pašvaldību iniciatīvai motivēt un apmācīt sava novada
iedzīvotājus dažādu digitālu e-pakalpojumu izmantošanā.
Apkopojot informāciju par nekustamā īpašuma nodokļa paziņojumu
izplatīšanu elektroniski, esam secinājuši, ka labākie rezultāti
ir turīgajās Pierīgas pašvaldībās, kur ir liels skaits jaunu
cilvēku, kuri ar tehnoloģijām ir uz Tu jau no bērna kājas. Tomēr
ļoti labi rezultāti sasniegti arī Ludzā, kas ir novads pašā
Latvijas pierobežā un nav pats turīgākais novads ar spožāko
demogrāfisko situāciju. Tomēr, pašvaldību aktīvas darbības
rezultātā, liels skaits Ludzas novada iedzīvotāju ikdienā
izmanto e-pakalpojumus un tas atvieglo gan pašu iedzīvotāju
ikdienu, gan palīdz novada administrācijai būt efektīvākai un
modernākai.
Procesu efektivitāte un pakalpojumu pieejamība
ir svarīga ne tikai katrai pašai pašvaldībai, bet visai valstij,
jo mēs konkurējam globālajā mērogā. Investori izvēlas savu
biznesu attīstīt valstīs, kur serviss ir viegli saprotams un ērti
lietojams. Jau pašlaik daudzviet tiek ziņots, ka atsevišķas
Austrumeiropas valstis, kuras ir sekmīgas dažādu e-risinājumu
ieviešanā, spēj uzrādīt daudz labākus IKP izaugsmes rādītājus,
nekā Rietumvalstīs, kur joprojām ikdienā izmanto pastu un faksu.
Kāpēc
es uzskatu, ka tieši nākamais gads var Latvijai kļūst par
digitālās attīstības izrāviena gadu?
Vispirms
jau valdības nesen pieņemtie noteikumi par e-rēķinu izmantošanu.
Likums paredz, ka e-rēķini uzņēmumiem būs obligāti no
2026.gada, bet pārejas noteikumi paredz, ka jau no 2025.gada
1.janvāra Latvijā reģistrēts uzņēmums rēķinu, kuru izsniedz
budžeta iestādei, noformē kā e-rēķinu. Šāds risinājums
likumprojektā paredzēts, lai sekmētu efektīvu publiskā sektora
funkciju izpildi un nodrošinātu iespējamo funkciju automatizāciju.
Neapšaubāmi, e-rēķinu ieviešana sākumā nebūs vienkārša,
tomēr e-rēķinu izmantošana varētu ievadīt jaunu digitalizācijas
vilni Latvijas valsts iestādēs, pašvaldībās un arī uzņēmumos,
jo e-rēķinu ieviešana sev līdzi nesīs arī citu procesu
digitalizāciju. Tas ļaus sakārtot un uzlabot daudzu datu
kvalitāti, kas iepriekš ir bijis viens no galvenajiem šķēršļiem
mūsdienīgu e-pakalpojumu attīstībai.
Otrkārt, nākamgad
jau praksē varētu sākt darboties Atvieglojumu vienotā
informācijas sistēma AVIS. AVIS ir valsts līmeņa vienota
platforma, kas nodrošinās iedzīvotājiem, komersantiem, valsts
iestādēm un pašvaldībām centralizētu valsts un pašvaldību
piešķirto atvieglojumu uzskaiti un administrēšanu. Tomēr sistēma
pati par sevi nav neko vērta, ja tā netiek izmantota dažādu
atvieglojumu izmantošanai. Pašlaik vairāki privātie komersanti ir
nopietni ķērušies pie risinājumu izveides integrācijai ar šo
sistēmu un mēs drīzumā varēsim redzēt praktiskus risinājumus,
kur cilvēks varēs automātiski saņemt tam pienākošos atlaidi par
sabiedrisko transportu ar vienu pīkstienu validējot ID karti
autobusā vai tramvajā. Līdzīgā veidā brīvpusdienas skolā
varētu saņemt tie, kuriem tās pienākas un nevienam netiktu
atklāti personas dati vai uzdoti papildus jautājumi.
Treškārt, Latvija
ir viena no pirmajām valstīm Eiropā, kas iesaistījusies Eiropas
digitālās identitātes maka pilotprojektā, kas ļaus personām
droši, kā arī ērti un vienkārši apliecināt savu identitāti un
parakstīt dokumentus visā Eiropas Savienībā. Projekta
ietvaros plānots nodrošināt ne tikai e-identifikāciju, bet arī
digitālos maksājumus, vadītāja apliecības un izglītības
dokumentu validāciju un citas funkcijas, turklāt tas būs iespējams
visas Eiropas Savienības mērogā.
Projektu
veiksmīga realizācija
ir būtiska, lai Latvija varētu
droši sevi devēt par vienu no gudrās pārvaldes līderiem visā
Eiropā un pat pasaulē. Ieguvēji būs ne tikai Latvijas
iedzīvotāji un uzņēmēji, kuri varēs saņemt ērtāk un ātrāk
mūsdienīgus servisus, piesaistīt investorus,
celt straujāk valsts kopproduktu, bet arī
mēs visi varēsim lepoties par savu
valsti, jo vismaz šajā jomā neatpaliksim no mūsu tuvākajiem
kaimiņiem!