Ceļošana ar elektriskajām automašīnām ir viens no spilgtākajiem piemēriem, kā rūpes par vidi var kļūt par vienu no ceļotāju ikdienas paradumiem. Tomēr ceļš līdz plašai šo auto pieņemšanai Baltijas mērogā nav bez izaicinājumiem.

Elektriskie transportlīdzekļi var būtiski palīdzēt sasniegt Baltijas reģiona ilgtspējīgas tūrisma attīstības mērķus, samazinot emisijas, veicinot videi draudzīgu ceļošanu un uzlabojot kopējo ceļošanas pieredzi. Plaša elektronisko transportlīdzekļu ieviešana kopā ar ieguldījumiem atjaunojamos energoresursos un uzlādes infrastruktūrā var palīdzēt mazināt oglekļa pēdas nospiedumu un sekmēt ilgtspējīgāku tūrisma nozari. Fokuss uz elektrisko automašīnu tūrismu var uzlabot Baltijas reģiona tēlu kā ilgtspējīgu un videi draudzīgu galamērķi, piesaistot ceļotājus, kuri prioritizē ilgtspēju.

Pieprasījuma tendences un mainīgie ceļotāju paradumi

Pēc EconomyBookings.com datiem pieprasījums pēc elektriskajiem transportlīdzekļiem sāka pieaugt 2023. gadā un kopš tā laika saglabājies stabils. Ceļotāji izvēlas elektriskās automašīnas zemāku degvielas izmaksu, samazinātu emisiju, uzlabotas braukšanas pieredzes, modernu tehnoloģiju un iespējas izmantot sabiedriskā transporta joslas dēļ. Tomēr ceļotāju vidū Baltijas valstīs pieprasījums pēc elektriskajām mašīnām samazinājās par 50%, salīdzinot 2025. gada pirmos sešus mēnešus ar to pašu periodu 2024. gadā. Iespējamais šī krituma iemesls ir pieaugošā vēlme izvēlēties sporta apvidus auto (SUV) un pilna izmēra automašīnas, kas sniedz komfortu un lielākas bagāžas iespējas ceļojumiem un kuru rezervāciju skaits šajā periodā pieauga. Arī starptautiskie ceļotāji, kas apmeklē Baltijas valstis, dod priekšroku SUV un ekonomiskās klases auto, atstājot elektroauto izvēļu saraksta beigās.

Galvenie šķēršļi elektroauto plašākai izmantošanai

Mūsu novērojumi liecina, ka galvenie šķēršļi plašākai elektrisko automašīnu izmantošanai ceļošanai Baltijas reģionā ir augstās sākotnējās izmaksas, nepietiekama uzlādes infrastruktūra, ierobežota transportlīdzekļu pieejamība un bažas par nobraukuma distanci un uzlādes laiku. Jāņem vērā arī, ka, lai gan Baltijas valstis aktīvi paplašina uzlādes staciju tīklu, tas joprojām ir nepilnīgs ārpus. Tāpat ceļotāji, īpaši tie, kas bieži pārvietojas ārzemēs, baidās no specifiskām prasībām, kas saistītas ar uzlādi — piemēram, vai konkrētā maksājuma karte tiks pieņemta. Jāatzīmē arī, ka elektrisko automašīnu noma var būt dārgāka nekā tradicionālo automobiļu īre, un arī apdrošināšana mēdz izmaksāt vairāk augstāku remonta izmaksu un transportlīdzekļu vērtības dēļ. To, vai nākamo 5-10 gadu laikā elektriskie auto kļūs par Baltijas ceļotāju noklusēto izvēli, noteiks dažādi faktori, tostarp arī tas, cik ātri nomas uzņēmumi investēs elektroauto autoparkos, kā arī sabiedrības pakāpeniska domāšanas maiņa vides jautājumos. 

Lai elektriskās automašīnas kļūtu par dabisku un uzticamu izvēli ceļotājiem Baltijā, ir nepieciešams turpināt ieguldīt infrastruktūras paplašināšanā un sabiedrības izglītošanā par elektroauto priekšrocībām. Tikai ar kopīgiem soļiem — gan no politikas veidotājiem, gan uzņēmumiem, gan pašiem ceļotājiem — ir iespējams pārvarēt šķēršļus un veicināt šo zaļo pāreju. Galu galā ceļotājiem ir svarīgs ne tikai galamērķis, bet arī veids, kā viņi tur nonāk — un elektriskā automašīna var būt solis tuvāk zaļākai nākotnei.