Pēdējos gados pasākumu un izbraukuma ēdināšanas nozare Latvijā ir piedzīvojusi ievērojamas pārmaiņas, ko lielā mērā ietekmējusi COVID-19 pandēmija, tehnoloģiju attīstība un mainīgās patērētāju prasības. 

Daudzi pakalpojumi nodrošinātāji ilgstoši bija apturējuši savu darbību un ne visi spēja atgriezties nozarē, kas pa šo laiku ir būtiski mainījusies. Šobrīd klienti lielākoties sagaida ilgtspējīgus risinājumus, elastību, personalizāciju un plašu piedāvājumu ikvienai gaumei – sākot no ekonomiskiem un vienkāršiem risinājumiem līdz pat augstās klases restorānu ēdināšanai. 

Papildus tam izbraukuma ēdināšanas pakalpojumi sniedzēji turpina saskarties arī ar personāla trūkumu, bet tas ir svarīgs aspekts, lai svētki izdotos un viesi būtu apmierināti. Ne visi izbraukuma ēdinātāji pārdzīvoja pandēmiju Pandēmijas sākumā, 2020. gadā, pasākumu un izbraukuma ēdināšanas nozare piedzīvoja krasu kritumu, jo bija ierobežota iespēja rīkot lielus sabiedriskus pasākumus, svētkus un konferences. 

Daudzi uzņēmumi bija spiesti pārskatīt savus biznesa modeļus, piedāvājot alternatīvus risinājumus, piemēram, virtuālus un hibrīdus pasākumus, kuros daļa dalībnieku piedalās tiešsaistē, attiecīgi strauji saruka pieprasījums pēc izbraukuma ēdināšanas. Arī “Resto-Rātors” apturēja izbraukuma ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu, lai gan pirms pandēmijas tika gūta plaša pieredze dažāda mēroga pasākumos. 

Daudzus Latvijas restorānus šis periods “iedzina” finansiālajos zaudējumos, liekot būtiski pārdomāt, kurus darbības aspektus saglabāt un kā to paveikt. Klientu paradumi un vēlmes ir mainījušies Esam patiesi gandarīti, ka mums ne tikai izdevies pārdzīvot šo periodu, bet arī atgriezties izbraukuma ēdināšanas nozarē, kas pa šo laiku ir būtiski mainījusies. 

Labā ziņa visai nozarei – šobrīd pasākumi un svētki tiek rīkoti aktīvi, sākot no nelieliem sarīkojumiem līdz pat pasākumiem ar teju tūkstoti viesiem. Kā pa šo laiku ir mainījušies klientu un viesu paradumi un izbraukuma ēdināšanas nozare kopumā? 

No bistro virtuves līdz “fine dining”

Izbraukuma ēdināšana ir kļuvusi elastīgāka un personalizētāka. Aizvien svarīgāk ir piedāvāt individuāli pielāgotas ēdienkartes un pakalpojumus, ņemot vērā klientu vēlmes un uztura ierobežojumus. Šī tendence izpaužas arī pieprasījumā pēc bioloģiskiem un ilgtspējīgiem produktiem. Lai saglabātu konkurētspēju, ir svarīgi katram pasākumam nodrošināt īpašu ēdienkarti, ņemot vērā viesu skaitu, pasākuma norises vietu, konceptu u.tml. Pieprasījumi ir ļoti dažādi – no street-food stacijām ar ļoti vienkāršiem, bet sātīgiem ēdieniem, kas lieliski iederas sporta spēlēs u.tml. pasākumos, līdz pat augstās klases restorānu ēdināšanai ar īpaši izmeklētiem produktiem. Lai gan daudziem mūsu restorāna grupa vairāk asociējas ar “fine dining” jeb restorānu klases ēdināšanu, patiesībā piedāvājam arī bistro tipa virtuvi, un tieši plašā piedāvājuma gamma palīdz nodrošināt dažādas klientu vēlmes. 

Ēdinātājs ir būtiska pasākuma daļa Izbraukuma ēdināšanas pakalpojumu sniedzējiem šobrīd jāspēj ne tikai piedāvāt tradicionālos ēdienus, bet arī eksperimentēt ar dažādiem stiliem un ēdienu pasniegšanas veidiem. Šobrīd viena no atslēgām, lai saglabātu konkurētspēju nozarē, ir komunikācija ar klientu. Pēc pandēmijas ēdināšanas pakalpojumu sniedzējs vairāk nav tikai kāds, kurš rūpējas, lai viesi ir paēduši, tā ir svarīga pasākuma daļa, lai radītu nepieciešamo atmosfēru un sasniegtu pasākuma mērķus. Tāpēc šobrīd ēdināšanas pakalpojumu sniedzēji, līdzīgi kā mākslinieki, mūziķi, fotogrāfi, vispirms detalizēti pārrunā pasākuma norisi, plānoto auditoriju u.c. lietas ar pasūtītāju, pieņemot lēmumu par piemērotāko ēdienkarti. 

Tendence – uz vietas gatavoti ēdieni

Būtisks izaicinājums, ar ko pēc pandēmijas saskaras, izbraukuma ēdināšanas pakalpojumu sniedzēji, ir darbaspēka trūkums. Ņemot vērā, ka arvien populārāki kļūst izbraukuma banketi, kur maltītes tiek gatavotas un pasniegtas tieši pasākuma norises vietā, personāla pieejamībai un prasmēm ir izšķiroša nozīme. Jāpiezīmē, ka ēdiena gatavošana uz vietas pasākumā ļauj radīt unikālu atmosfēru un pielāgoties dažādām vietām, ēdināšanas pakalpojumu padarot par pasākuma atmosfēru papildinošo elementu. Viesiem ir iespēja iepazīties ar to, kā viņu maltīte tiek pagatavota, kas arī ir aizraujoša un unikāla pieredze. 

Lai nodrošinātu šo pieredzi, mēs apvienojam vairāku restorānu spēkus, atkarībā no pieprasījuma. Tas daļēji risina darbaspēka pieejamības jautājumu, ļauj apkalpot lielu skaitu viesu un tajā pašā laikā neapstādina arī attiecīgo restorānu darbu.   Klienti pēc pandēmijas aizvien lielāku uzmanību pievērš kvalitātei un novatoriskiem risinājumiem, tāpēc izbraukuma ēdināšanas pakalpojumu sniedzēji tiek izvēlēti ne tikai pēc cenas, bet arī pēc to spējas nodrošināt garšīgu un estētisku risinājumu. Kopumā jāsaka, ka pasākumu un izbraukuma ēdināšanas nozare, vismaz tie uzņēmumi, kas spējuši pārdzīvot krīzi, ir kļuvuši elastīgāki, pielāgojoties jaunajiem apstākļiem.