Profesionālo apdrošināšanas brokeru asociācijas valdes priekšsēdētājs Dr. Agris Auce
Koronavīrusa 2019-nCoV riski pamazām kļūst redzami arī ārpus
tiešajiem veselības riskiem vietējiem iedzīvotājiem notikuma epicentrā Ķīnā.
Koronavīruss ir radījis negaidītus riskus gan ekonomikā –
pārtraucot piegādes ķēdes un aizkavējot piegādes rūpniecībā, atceļot pasākumus,
gan arī ceļotājiem. Visas šīs risku kategorijas ir apdrošināmas, bet
lielākoties ne Latvijā.
Šobrīd galvenie riski ir saistīti ar masu vispasaules paniku
un karantīnas pasākumiem.
Pirmām kārtām tie ir ceļojumu atcelšanas riski – izplatoties
koronavīrusam aizvien jauni reģioni var nonākt karantīnā un tikt izolēti.
Lidojumi var tikt atcelti arī uz tādām vietām, kur koronavīrusa vēl nav – kā, piemēram, uz Honkongu, Makao vai tamlīdzīgi.
Ceļotāji var nonākt karantīnā – tikt uz nenoteiktu laiku izolēti
valstī bez tiesībām no tās izbraukt. Var arī nonākt karantīnā pēc izbraukšanas
no valsts – kā, piemēram, iebraucot no Ķīnas Austrālijā un nonākt puscietumam
līdzīgās karantīnas nometnēs Ziemassvētku salā netālu no bēdīgi slavenā nelegālo
imigrantu aizturēšanas centra vai raktuvju nometnē Darvinas apgabalā.
Kamēr ceļotājs 14 vai vairāk dienas pavada karantīnā, tikmēr
ir nokavēti visi reisi, uz kuriem bija iegādātas biļetes. Lai nokļūtu karantīnas
nometnē nemaz nav nepieciešams lidot no Ķīnas. Ir pietiekami, ja jebkurā reisā
atrodaties vienā lidmašīnā ar kādu no saslimušajiem, vai esat uz viena kruīza
kuģa ar saslimušajiem. Kruīza kuģis tad pārvērtīsies par ieslodzījuma nometnei
līdzīgām lamatām – visi tiks sadzīti savās kajītēs, bet pa ventilācijas sistēmu
vīruss iespējams varēs turpināt izplatīties. Šādā gadījumā gan Vidusjūras kruīzs, gan ieplānotā
nedēļas nogale Stokholmā var paildzināties nedēļām ilgi – kajītē virs vai zem
ūdens līmeņa.
Šeit uzskaitītie riski ir visnotaļ reāli – šobrīd reālāki
nekā tieši saķert koronavīrusa infekciju.
Diemžēl, nospiedoši lielākajam vairumam Latvijas
apdrošinātāju ceļojumu polišu noteikumos ir ierakstīts izņēmums – epidēmijas un
pandēmijas. Secinājums te ir īss un vienkāršs – gandrīz neviena Latvijas
apdrošinātāju ceļojumu polise pret šiem riskiem neaizsargās. Tāpat kā šīs
polises nemaksās atlīdzības, ja būsiet gripas epidēmijas laikā saslimis ar
gripu un tādēļ nāksies ārstēties, atcelt vai pārtraukt ceļojumu.
Ceļotājiem vajadzīgo risku trūkums Latvijas tirgus
piedāvājumā rāda zemo konkurenci starp
apdrošinātājiem Latvijā. Turpinoties "Vienna Insurance Group" (VIG) nopirkto
apdrošinātāju apvienošanai, ir sagaidāms, ka konkurence starp apdrošinātājiem
turpinās samazināties.
Pastāv aizdomas,
ka mazais apdrošinātāju skaits ir pat, iespējams, radījis apdrošinātāju
karteli. Piemēram OCTA jomā, kur vairākās auto kategorijās cenas ir aizdomīgi
paaugstinājušās līdzīgā veidā visiem apdrošinātājiem. FKTK ilgu laiku nav
pievērsis īpašu vērību konkurences nodrošināšanai apdrošināšanas sektorā.
Turpinot samazināties apdrošinātāju skaitam tirgū, iespējams, būtu vērts
pievērst uzmanību tam, lai nodrošinātu patērētāju interešu aizsardzībai
atbilstošu apdrošināšanas tirgu.
Šobrīd koronavīruss 2019-nCoV ārpus Ķīnas ir jau konstatēts 27
valstīs un teritorijās ārpus Ķīnas, ar nāves gadījumiem 2 valstīs. Ņemot vērā
saslimušo skaita pieauguma dinamiku un to, ka lielākajai daļai inficēto šī
slimība ir noritējusi ar viegliem simptomiem, kas neprasa vērsties pie ārsta un
īpaši neierobežo pārvietošanos, tad, visticamāk, epidēmija nebeigsies tik
ātri. Varēsim vērot nākamo slimības izplatīšanās posmu pēc tam, kad 10.februārī
Ķīnā beigsies pagarinātās brīvdienas un darbu pamazām atsāks fabrikas.
Iesakām pirms plānotajiem braucieniem rūpīgi pārlasīt savas
iegādātās apdrošināšanas noteikumus un pārdomāt sava ceļojuma finansiālo
drošību un riskus, vai pavaicāt par to savam brokerim.