Viena no aktualitātēm, par ko
pēdējā laikā tiek veikti dažādi pētījumi un diskutēts plašsaziņas līdzekļos, ir
influenceri — populāri sociālo mediju
lietotāji, kas mēdz pelnīt naudu ar dažādu lietu vai zīmolu reklamēšanu. Kamēr
vieni pārmet influenceriem sekotāju
maldināšanu, tikmēr lielai daļai bērnu un jauniešu tā šķiet sapņu profesija.
Neraugoties uz šķietamību, arī
šis darbs nav bez garoziņas un daudzi
influenceri noklusē ēnas puses, ar ko
nākas saskarties.
Kā pārdzīvot neizdošanos
Mūsdienās ļoti daudzi jaunieši
uzskata, ka kļūt par influenceri ir
vienkārši, domājot, ka šis darbs būs viegls un ātri nesīs lielu peļņu.
Nenoliedzami, ir gadījumi, kad arī trīspadsmit un četrpadsmit gadus veci
jaunieši nopelna salīdzinoši lielu naudu, ar savu komunikāciju tikai pastiprinot
mītu, ka peļņa nākusi ātri un viegli. Jaunieši ātri notic šādām iespējām. Daudzi
mēģina sākt influencera karjeru, un
daļai, piedzīvojot neizdošanos, būtiski krītas pašapziņa.
Noklusē kļūdas un zaudējumus
Jaunieši ienāk šajā lauciņā,
kļūdās un ļoti pārdzīvo neizdošanos, tāpēc pirms izvēlēties par labu šādai
karjerai, es ieteiktu iemācīties, ka kļūdīties ir normāli, un attīstīt sevī
spēju pieņemt kritiku, ar ko interneta vidē var nākties saskarties īpaši bieži.
Daudzi veiksmīgi influenceri mēdz
noklusēt to, cik daudz ir arī kļūdījušies, cik ilgi mācījušies un cik naudas
zaudējuši. Arī to, cik daudz naudas viņi investē savu profilu reklamēšanā un
mērķtiecīgā virzīšanā savai auditorijai.
Saprast un analizēt informāciju
Vēl viena neiztrūkstoša lieta,
kas nepieciešama ikvienam, kurš vēlas gūt panākumus šajā jomā, ir kritiskā
domāšana. Lai spētu saprast un analizēt informāciju, savu auditoriju, iespējamo
saturu, kā arī izvērtēt dažādus reklāmas piedāvājumus. Nepieciešams apgūt arī
psiholoģiju, lai saprastu, kā interneta vidē uzvesties pašam, kā uzvedas citi,
kā arī neļautu manipulēt ar savām emocijām. Platforma Instagram jau šobrīd spriež par iespēju slēpt “patīk” jeb “like”
skaitu, balstoties uz pētījumiem, kuri pierādījuši neskaitāmus gadījumus, kad
tieši zemais “patīk” skaits bijis par pamatu jauniešu depresijai. Lai influencera karjeras plāni nebeigtos ar
tik bēdīgām sekām, jāapgūst, kā veidojas statistika, kā notiek mijiedarbība ar
auditoriju un daudzas citas lietas.
Bez pareizrakstības neiztikt
Panākumi nevienā jomā nekrīt no
gaisa, arī influenceri nav izņēmums.
No sākuma ir jāsaprot, kā kopumā darbojas mediji, un jāspēj izvērtēt, vai
patiešām vienmēr var rakstīt par visu un visiem? Jāapgūst informācijas
meklēšana, analīze, būtiska uzmanība jāvelta savas valodas un rakstības stila
izkopšanai. Neatkarīgi no tā, kādā valodā plānots rakstīt, ir svarīgi, lai
teksti būtu viegli uztverami, saprotami un, protams, bez kļūdām. Diemžēl,
paradums daudz laika pavadīt interneta vidē un čatošana ir krietni pabojājusi mūsu rakstību un gramatikas prasmes.
Rakstot ar kļūdām, cilvēki agri vai vēlu sāks norādīt uz tām, un atkal nāksies
saskarties ar kritiku un sev ne tik patīkamu atgriezenisko saikni.
Ja kāds, lasot par gramatikas
nozīmi, padomās, ka, ierakstot video uzrunas, viss būs daudz vienkāršāk,
atgādināšu, kā arī oratora prasmes ir jāizkopj. Viss nav tik vienkārši –
ieslēdzu telefonu/kameru un runāju. Un atkal jāpiezīmē – daudzi influenceri noklusē, cik ilgi apguvuši
oratora prasmes, argumentēšanas mākslu u.tml. Šo prasmju pilnveide un
attīstīšana var būtiski sekmēt panākumus.
Godīgums un atbildība pret sekotājiem
Vēl viena būtiska lieta, ko
gribētos pieminēt, ir atbildības uzņemšanās. Ja reiz ir pieņemts lēmums kļūt
par influenceri, rakstīt vai kā
citādi publicēt savu viedokli, ir jāsaprot, cik liela ir atbildība pret saviem
sekotājiem. Diemžēl nav daudz tādu influenceru,
kuri kritiski izvērtē, kādus produktus un pakalpojumus reklamēt, vai arī ir
gatavi atzīt savas kļūdas. Pat, ja sākumā produkts tiešām bijis labs un dažādu
izmaiņu ietekmē tā kvalitāte ir mazinājusies, tikai retais ir gatavs par to
runāt un godīgi informēt savus sekotājus, ka viņa iepriekš paustais nav patiesība.
Palikt īstam un patiesam
Sociālajos tīklos ir viegli būt
skaistam un ideālam, daudz grūtāk - būt patiesam un īstam. No savas pieredzes
varu teikt, ka publicējot informāciju, kurā esi īsts un atklāts, var saņemt pretī
lielu neizpratni un bieži vien arī nosodījumu. Man pēc dažām publikācijām ir
jautājuši – kāpēc es padalījos ar grūtībām, bailēm, negatīvām emocijām? Jo
cilvēki ir pieraduši, ka visi influenceri
ir bezbailīgi, dzīvo bez kļūdām un to vien dara, kā bauda dzīvi. Bet ir
jāiemācās būt tādam, kāds esi. Radot viltus realitāti, tā var ievilkt tik ļoti, ka pēc tam cilvēks
pazaudē savu es. Tāpat jaunietim ir
jāmācās izvērtēt, vai interneta plašumos publicētā informācija ir patiesa. Un
pieņemt lēmumu par to, vai ietekmēt savu auditoriju ar patiesām vai viltus
ziņām.
Pašas pieredze man ir iemācījusi,
ka daudzas lietas patiesībā ir sarežģītākas, nekā sākotnēji šķiet, un influenceru mārketings ir viena no šādām
lietām. Par laimi, lielāko daļu no prasmēm var apgūt. Mūsdienu jaunieši ir
digitāli ļoti gudri jau no agras bērnības, tāpēc tiem, kuri vēlas kļūt par influenceriem, atliek tikai mācīties un
pilnveidot pārējās prasmes.