Edijs Tanons, SIA Datakom inovāciju direktors
Pagājušais gads nāca ar pārmaiņām par kases aparātu
lietošanu, jo spēkā stājās kases aparātu un sistēmu reforma, kas ietverta
Ministru kabineta (MK) noteikumos par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas
elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām. Izmaiņas skāra
komersantus, piemēram, veikalus, degvielas uzpildes stacijas, restorānus. Šogad
beigsies pārejas periods pasažieru pārvadāšanas nozarei.
Proti – šā gada laikā pārvadātājiem
ir jāpielāgo savus kases aparātus, lai tie atbilstu MK noteikumos noteiktajām tehniskajām prasībām, jo izmaiņas
oficiāli stājas spēkā 2021. gada 1. janvārī. Visi
transporta uzņēmumi, kuri šogad mainīs savas kases iekārtas, saskarsies ar tām
pašām problēmām, kurām pērn gāja cauri citi uzņēmēji.
Sākotnēji
izmaiņas bija paredzēts ieviest tāpat kā citiem uzņēmējiem un iestādēm – ar pagājušā
gada sākumu, taču grozījumi MK noteikumos Nr.95 paredzēja, ka pasažieru pārvadāšanas nozarē noteiktajām tehniskajām prasībām
atbilstošu elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas uzsākšanas termiņš tiek pagarināts
par diviem gadiem.
Šāds lēmums tika pieņemts, jo pret izmaiņām iebilda
Pasažieru pārvadātāju asociācija (LPP), jo 2018. gadā nebija neviena kases
aparāta, kas atbilstu jauno noteikumu prasībām. Kā arī autobusu kompānijas
lūdza, lai prasības atceļ līdz 2020. gada beigām, kad pakalpojumu sniegšana būs
jāuzsāk tiem uzņēmumiem, kas būs uzvarējuši iepirkumā par pārvadājumu
nodrošināšanu visā Latvijā uz 10 gadiem. Šis ir loģisks lūgums, jo investīcija,
lai mainītu kases aparātus, ir liela, bet, ja nav līguma, tad tie ir ievērojami
zaudējumi un investīcijai nav pielietojuma.
Iespējams, daudziem joprojām nav
skaidrs, kāpēc vispār ir nepieciešamas šādas izmaiņas, kas rada neērtības un finanšu
ieguldījumu uzņēmumiem.
Iemesls ir ļoti vienkāršs – lai apkarotu ēnu ekonomiku,
samazinātu krāpšanos ar nodokļiem, čeku neizsišanu, to anulēšanu un lai
izvairītos no citām krimināli sodāmām darbībām. Patlaban Latvijā ir pieejamas Valsts
ieņēmumu dienesta (VID) reģistrētas, noteikumiem atbilstošas kases sistēmas – ar
to sarakstu var iepazīties VID mājas lapā. Daudzi uzņēmumi lieto jaunās sistēmas
un kases aparātus, taču joprojām ir daudzi, kuri nav ieviesuši šīs izmaiņas, tāpēc
tiek veiktas regulāras pārbaudes un soda apmērs ir no brīdinājuma līdz pat
biznesa apturēšanai.
Pasažieru pārvadātājiem
ir īpaši jāpievērš uzmanība šim jautājumam un jāsāk meklēt partneris, ja tāds
vēl nav atrasts, kurš nodrošinās viņiem atbilstošu kases aparātu vai sistēmu, lai
izvairītos no krāpšanās ar biļešu naudu un biļešu neizsniegšanu, kas diemžēl ir
ierasta prakse starppilsētu autobusos. Šīs pārmaiņas ir būtiskas ne tikai
valstij, bet arī pašam uzņēmumam, jo tiks apkaroti negodprātīgi autobusu vadītāji.
Pāreja uz kaut ko
jaunu vienmēr prasa jaunu prasmju apgūšanu un laika resursus, tāpēc ir svarīgi,
ka sistēma ir ērti lietojama un uzņēmuma vadītājiem ir skaidras atskaites par
veiktajiem naudas darījumiem, bez slēptām darbībām. Tāpat mūsdienās nevaram
izslēgt karšu lietošanu, kā vienu no norēķinu veidiem, arī sabiedriskajā
transportā.
Jebkuras jaunas sistēmas
veiksmīga ieviešana ir būtiski atkarīga no tā, vai tā būs ērti lietojama un intuitīvi
saprotama. Citiem vārdiem sakot – ja šoferim vai kasierim būs ilgi "jāiebrauc"
programmas īpatnībās un papildus iekārtās un pasažierim būs ilgi jāgaida līdz
apmaksas brīdim un čekam, tad autobusi kavēsies un pasažieri būs neapmierināti.
Savukārt bizness atgriezīsies pie senču saknēm un nekad nesāks izmantot karšu
maksājumus, lai cik tie būtu ikdienā ērti.
Nevajadzētu sistēmas ieviešanu atlikt
uz pēdējo brīdi, jo šis process prasa laika ieguldījumu – sākot pāreju tikai šā gada nogalē, to var arī nepaspēt ieviest un var skart VID sankcijas, kas
noteikti nav vēlamais scenārijs nevienam uzņēmumam.