Jānis Bethers, energouzņēmuma Enefit valdes priekšsēdētājs
Jaunie piedāvājumi
elektroenerģijas Obligātā iepirkuma sistēmas pilnveidošanai parāda, ka beidzot
šī jautājuma risinājumi iegūst kādu reālistisku virzību nevis kalpo tikai par
priekšvēlēšanu platformu populistiskiem solījumiem. Tomēr, pirms priecāties par
gaidāmo elektrības rēķinu samazināšanu, patērētājiem ir svarīgi brīdi
aizdomāties par to, ka piedāvātajā rīcības modelī OIK maksājumu summa nekur
nepazūd un netiek samazināta. Tā vienkārši tiek pārvirzīta uz citu valsts
budžeta pozīciju, bet gala rezultātā par to maksās patērētāji – jautājums
tikai, kuri un cik daudz?
Pašreizējais risinājums
patērētāju izdevumu mazināšanai, izņemot OIK no elektrības rēķiniem un pārceļot
šo izdevumu slogu uz valsts budžetu, sabiedrībai sniedz visai nosacītu
ieguvumu. Turklāt tā nav laba saimniekošanas prakse – uzlikt papildu slogu
valsts budžetam, kamēr vēl nav skaidri definēts, kur šo naudu iegūt.
Iedzīvotāju rēķini tik tiešām samazināsies, bet samazināsies arī valsts budžeta
rocība dažādu aktivitāšu īstenošanai.
Skaidrs, ka tūlītējie
ieguvēji būs visi uzņēmēji, to starpā arī eksportējošie ražotāji, par kuru
konkurētspēju OIK sloga dēļ līdz šim ir bijušas vispamatotākās bažas. Tomēr
lielais nezināmais jautājums ir par to, kā tieši tiks ieviests princips
«piesārņotājs maksā» un vai būs jauns nodoklis lielākajiem CO2 izmešu
radītājiem. Pēc būtības tas ir loģisks risinājums ar potenciālu iegūt
nepieciešamos finanšu līdzekļus atjaunīgo energoresursu nozares tālākajam
atbalstam. Tas ir īpaši svarīgi 2030.
gadam noteikto klimata mērķu kontekstā, kur Latvija plāno būtiski paaugstināt
atjaunīgo resursu īpatsvaru savā enerģijas bilancē. Vienlaikus jāsaprot, ka
tas, cik efektīvi un samērīgi tiks ieviesta jaunā nodeva, noteiks vai šo
izmaiņu kopējā ietekme uz uzņēmējiem būs pozitīva vai negatīva.
Jauna nodeva uzņēmumiem
nozīmētu tālāku OIK maksājuma sloga pārdali daudz šaurākā patērētāju lokā.
Nezinot šīs nodevas aprēķina principus, nevar izslēgt risku, ka tā var būt vēl
lielāks slogs ražotājiem nekā līdzšinēja sistēma, jo tirdzniecības un biroja
ēkas nav tik lieli piesārņotāji kā lielākā daļa rūpniecības uzņēmumu. Jā, OIK
sistēmā ir nepilnības un tās noteikti ir jārisina, lai mēs varētu runāt par
ilgtspējīgu atjaunīgās enerģijas ražošanas attīstību Latvijā. Pēdējā gada laikā
izvērstās aktivitātes, padarot OIK par visa ļaunuma sakni, radīja negatīvu
tendenci, ka faktiski ikviens atjaunīgās enerģijas ražošanas projekts
automātiski tika uztverts kā krāpniecisks – pat, ja to iespējams īstenot bez
valsts atbalsta. Tas būtiski apdraud investīciju piesaisti atjaunīgo
energoresursu apgūšanai ilgtermiņā.
Līdz ar jaunu nodevu
ieviešanu vecu parādu segšanai nedrīkst aizmirst arī par motivējošiem
atvieglojumiem tiem patērētājiem, kuri ir gatavi izmantot energoefektīvus
risinājumus. Tas, ka elektroenerģijas cenas no tīkla samazināsies, nozīmē arī
lēnāku ilgtspējīgu risinājumu un jaunu tehnoloģiju apguvi. Proti,
energoefektivitātes projektu atmaksāšanās periods pagarināsies un uzņēmēji
nebūs tik motivēti ieguldīt ilgtspējīgos risinājumos. Līdzīga situācija būs arī
ar saules enerģijas paneļu uzstādīšanu uz privātmāju vai uzņēmumu jumtiem.
Tādēļ, vēl jo svarīgāk būs veidot labvēlīgus likumdošanas apstākļus un ieviest papildu motivāciju
patērētājiem, lai tie veidotu pieprasījumu pēc videi draudzīgiem enerģijas
risinājumiem.